Raidar ni?

Prepping av digital information såsom e-böcker, mjukvara, kartor och skydd av informationen.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Raidar ni?

Inlägg av Marie »

bastard skrev: 26 feb 2023 07:09 då är frågan , hur mycket digitalinformation har ni som verkligen är värd att spara på?

förr hadde jag allt på 650 MB, eller en cdskiva, nu tror jag det är mindre då jag funderat och det i praktiken är väldigt lite jag verkligen behöver spara på
Jag har allt för offline bruk, så jag har en hel del. Men inte mycket egentligen.. 10st 2TB, 5st 1TB och sedan datorernas bootdiskar, men de är mellan 250-500GB.. Så runda svängar har jag 25TB för lagring på 15hårddiskar. Vilket är typ en hårddisk om man köper en ny. :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: Raidar ni?

Inlägg av falken »

Har kört många olika hemmabyggda linuxservrar hemma genom åren och en del HP, Sun servrar också för den delen.
Fast med åren så lessnade jag på att pilla och underhålla så jag köpte en NAS. Qnap TS-419, blev mitt val då. Den snurrande på bekymmerslöst i många år och krävde minimalt med underhåll.

Köpte en TS-877 när jag började känna att 419 började bli gammal och riskerade att lägga av. Bytte diskar i den och ställde den hos svärfar så han fick någonstans att lagra sina bilder. Båda maskinerna kör raid 5

Båda kör backup mot varandra med rsync en gång i veckan över ssl vilket funkar ypperligt.

877:an är DYR, för att inte säga väldigt dyr men jag har bara goda erfarenheter av QNAP och om den håller lika länge som den första så blir TCO rätt ok ändå.

Största anledningen till att jag fläskade på rätt ordentligt var möjligheten att köra containers och virtuella maskiner på den i virtuella nätverk, vilket den gör utan problem. En riktigt bra test och lab-maskin faktiskt.
40Gb minne i den, en Ryzen 5 processor och 4st 1GB nätverksportar så den klarar av rätt mycket utan att bli trött.

[edit] Jag fotar en del digitalt med fullformat (35mm) sensor på 36Mpixel så bilderna i raw format blir runt 40Mb styck, Många bilder har det blivit genom åren så jag har nog 8-9Tb bilder numera. Borde rensa men det är ju jobbigt :-)
NAS:en har 4st 10Tb diskar i raid 5 så än finns det plats

[edit2] Läser igenom tråden och inser att jag redan skrivit ett inlägg om mina grejor :lol:
Skriv svar

Återgå till "Digital prepping"