Mobil med karta

Hur mycket bär du med dig egentligen, eller du är bara lite mullig?
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Mobil med karta

Inlägg av maskros »

Jag har bytt mobil och bland det första jag installerar i den nya mobilen är kartappen Lokalsinne http://www.deepcoldsoft.com/lokalsinne/lokalsinne.html och https://play.google.com/store/apps/deta ... inne&hl=sv

Det jag gillar med Lokalsinne är att den är så detaljerad att jag ser enstaka hus och även större vandringsstigar men än viktigare är att den är lättanvänd, riktigt lättanvänd och att man kan tanka ner kartor över hela Sverige (och antagligen Norge) gratis samt att appen är gratis. Den har ingen körhjälp, den har bara en karta på vilken du kan lägga in punkter som du vill spara och även spår som visar hur du rört dig. Sa jag att den var enkel? Punkterna är lätta att hitta till och lätta att använda och man ser hur långt man är från vald punkt

Kartorna kan som sagt laddas ned i förväg så om telenätet går ned men GPS fungerar kan man orientera sig så länge man har ström. Man kan också ha automatisk karthämtning från lantmäteriet, då får man alltid senaste terräng- eller fjällkarta ned i mobilen.

Jag har tankat ned större delen av Sverige och det tar nånstans närmare 2 GB på minneskortet och inte nämnvärt på mobilen. Självklart finns bättre appar med fler finesser men för mig som bara vill hitta från A till B eller tillbaka till bilen är den suverän.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Mobil med karta

Inlägg av bastard »

allt funkar som det skall?

har du kollat om man kan få över kartorna från en app till en nyinstallation?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Mobil med karta

Inlägg av maskros »

Kartorna är lätta att få med. De ligger på minneskortet givet att man valt att ha dem där och nyinstallationen hittar dem där.

Däremot, vilket var lite jobbigt, fick jag inte med mina inlagda punkter så dem fick jag peta in manuellt. Ganska enkelt, man petar på kartan och väljer att lägga till punkt. Men det blev ändå jobbigt att sitta och bläddra fram alla ställen, peta på dem och lägga till punkter. Enligt Lokalsinnes hemsida ska det gå att flytta över punkterna men det funkar inte för mig, har väl gjort något fel.

Jag har haft Lokalsinne på gamla telefonen ganska länge och en månad ungefär på den nya och allt, förutom överflyttning av punkter då, funkar finfint. Ska jag gnälla på något är det att den inte uppdaterar positionen så ofta. Kanske var femte eller tionde sekund så det är inget att flyga efter men för gång och cykel funkar det fint, det spar batteri också vilket jag ser som en fördel. Ska jag köra bil efter gps väljer jag en annan produkt.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Mobil med karta

Inlägg av Tank »

Den var trevlig.
Jag har Topo GPS på mina enheter sedan tidigare med liknande funktion som även den bygger på lantmäteriets karta.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Ursus

Re: Mobil med karta

Inlägg av Ursus »

Snyggt tips med Lokalsinne! Har laddat ned.
Skriv svar

Återgå till "Det du alltid bär med dig. (EDC)"