När färskvattnet tar slut

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

När färskvattnet tar slut

Inlägg av maskros »

https://omni.se/rapport-farskvattenkris ... t/a/WRJEya

Är det en affärsmöjlighet för Sverige, är det ett hot, vad blir konsekvenserna, vilka kommer att törsta, vilka kommer att fly vattenbristen och var tar de vägen? Kommer vi att ha vatten eller kan ändrade nederbördsmönster göra att våra tiotusen sjöar försvinner? Så många frågor, så mycket att förhålla sig till.

BOL ligger vid en sjö som har tillrinning från... Tja, inte vet jag, men det är gott om berg härikring och vi har hittills gott om snö på vintrarna. Hittills. Men om min fina del-av-min-plan sjö försvinner och blir en sumpig sänka, vad gör jag då? Mina hundraårsplaner känns ibland orealistiska.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: När färskvattnet tar slut

Inlägg av bastard »

killgissar att det inte påverkar sverige så mycket

förutom om eu beslutar att vatten blir en inre marknad, piplines dras tvångsmässigt från norra sverige till europa för "den goda sakens skull"

andra länder kommer ha mycket större bekymmer

räcker nog att gå till södra europa (eu igen)
men länder med mycket folk och torrare klimat, = kanske massdöd eller folk flyr i panik och dör ändå

dom glömmer att havshöjning kan ge saltare grundvatten, speciellt om folk tömmer grundvattennivåerna

ökar temperaturen lär det avdunsta mer vatten, men vart det kommer och hur häftiga regn som kommer är en annan sak
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: När färskvattnet tar slut

Inlägg av EN brun böna »

Med mindre vatten så koncentreras även gifter. De kan komma från naturen i sig eller från föroreningar från människan. Så vattnet kan få sämre hygieniska värden.
Avsaltningsanläggningar blir nog vanligare i länder söderut som har mycket kontakt med havet, sedan utkörning med tankbil till mer inlandsregion. Folk kommer att flytta närmare havet.
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: När färskvattnet tar slut

Inlägg av Kråkfot »

Gräv, borra, spräng....

Har en kompis som jobbar med vatten och han skakar på huvudet när vi pratar om framtiden. Vi kommer att få vatten men det kommer bli dyrare.

Avsaltningsanläggningar är om jag inte minns fel, väldigt energikrävande.
Omfattande vattenrening från diverse är också resurskrävande.
Länken med Rockström är nog inte helt fel ute.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"