spara kablar

Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

spara kablar

Inlägg av bastard »

på jobbet slängde dom ut två sladdvindor, dom rullade inte tillbaka som dom skulle

jag väntade tills dom hamnade i skrotbingen, sedan drog jag ut kablarna, som var i nästan nyskick, ok kvalitet
klippte av och hemma monterade jag enb ny hane på dom

då har jag två ok 12 m förlängningskablar

förlängningskablar går alltid åt
så jag klipper bort längre kablar på prylar som slängs, om kablen är ok och gör förlängningskablar av det

en enkel sak att göra, bara få tummen ur, och sparar alla kontakter som går att skruva om dom är ok

en annan sak, tar man sönder en förlängningskabel, klipp och dit med nya hane och hona och du har två som funkar på samma längd som innan


att vara lite om sig och till sig gör att man kan plocka upp bra att ha saker titt som tätt ;)
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1073
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: spara kablar

Inlägg av rödluvan »

Bra tips, eller tja, bra tills man blir som jag och ständigt har typ två fulla ica kassar med mina assorted lengths of wires... ;)
Jag återanvänder även signalkabel, frech fordonskabel (för lågvolt), flatstift och annat.

Ett tips är, om någon granne skrotar till synes hela elektriska garage maskiner för att den vägrar att starta, tex vattenpumpar, slipmaskiner, kompressor, vedklyv, You name it man även många vitvaror är att kolla om det bara är startkondensatorn och vedklyv, kompressor, mm kanske även påfyllning av olja. Jag har insett att folk inte längre vet att man behöver kolla och fylla olja i maskiner... Kan vara litet trixigt, men jag kör med en spruta som jag satt en bit akvarieslang och ett rör från en penna inuti med smältlim, fungerar fint att fylla ny hydraulolja genom tex luftningshålet på billiga vedklyvare, om den står och gurglar och drar in luft, ny startkonding på det om motorn är död men lindningarna hela så är den ofta fit for fight igen. 8-)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: spara kablar

Inlägg av bastard »

japp, det är mycket som slängs utan att det är några större fel på sakerna

mycket man plockat har gått att laga
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: spara kablar

Inlägg av EN brun böna »

Jag knipsar ofta bort kablar. Det är bra att ha några påsar diverse.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1073
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: spara kablar

Inlägg av rödluvan »

Ofta går det att beställa reservdelar till dyrare saker (eller bygga någonting som passar till maskinen i fråga), men många tänker inte på det.
Kan man inte bygga elektriska saker så finns det färdiga, kompletta dosor med kabel och allt att köpa som reservdelar, litet dyrare men skitenkla att montera. Kondensatorn är extremt enkel att byta, man kan ta med den gamla om man är osäker så brukar man kunna beställa hem nya delar till butiken.
Samma sak med nya delar till dyrare tidur, kopplings stationer, etc.
Eller delar till förbränningsmotorer.
Tvåtaktsmotorer är inte särskilt svåra att meka med när man väl lärt sig hu de är uppbyggda.
Det måste inte heller vara originaltändspolar, man kan på äldre motorer tex laga sekundärlindningen med tex en extern tändspole till en modern mopedmotor man löder på den gamla spolen, primärspolen brukar brukar inte vara särskilt avancerad på gamla motorer, man får mäta den med ett skjutmått om man inte har någon micromter, men ofta har den bara släppt i ena änden då det brukar vara såpass grov tråd på den att inget händer även om sekundärspolen gått, går fint att löda med vanligt 60/40 tenn.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Tips & trix"