https://www.nyteknik.se/fordon/du-kansk ... il/2019088
"Den som får sitt fordon uttaget meddelas skriftligt och får samtidigt veta var det ska lämnas om det blir läge. Michael Malm understryker att det sker under ordnade former.
– Det är ju inte så att staten stjäl saker. Det finns värderingsmän på plats som gör en värdering. Antingen kan man ta fordonet med äganderätt – i princip köpa det. Det andra är att man gör det med nyttjanderätt, en form av leasingavtal – då hyr man av ägaren över den tid som man behöver och betalar för det.
Den som inte lämnar in sitt fordon kan dömas till böter eller upp till sex månaders fängelse.
Mobiliserar färre
Hur många fordon som är uttagna av Försvarsmakten är sekretessbelagt, men Michael Malm säger att det är nog färre än vad folk tror.
– Man ska komma ihåg att lagstiftningen var i grunden tänkt att finnas på plats när vi skulle mobilisera 850 000 som det var i mitten på 1980-talet.
– Om vi ska mobilisera i dag, är det i dagsläget kanske 15 000. Behovet av fordon är inte alls på den nivån som det var förr."
bilar och försvaret
bilar och försvaret
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
If you listen to fools, the mob rules
Re: bilar och försvaret
Så om man får ett sådant brev angående sin BOV, så får man sälja bilen o skaffa en annan för att vara säker på att man har en BOV kvar om det hettar till. 

Re: bilar och försvaret
Hade ett sånt brev på min gamla 125:a en gång i tiden, den skulle överlämnas i händelse av mobilisering.