Köpa vedklyv

Ursus

Re: Köpa vedklyv

Inlägg av Ursus »

Northmen postade denna för två timmar sedan... Ett omen? :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=dCULywpeZY8
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Köpa vedklyv

Inlägg av bastard »

hugga ved funkar med lagom stora bitar, i lätthuggna träslag, gärna max 30 cm, och som är utan kvistar vredna bitar o.s.v

börjar det bli jobbiga bitar så vill jag se en video om det med :twisted:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Köpa vedklyv

Inlägg av Ursus »

bastard skrev: 22 apr 2023 16:36 hugga ved funkar med lagom stora bitar, i lätthuggna träslag, gärna max 30 cm, och som är utan kvistar vredna bitar o.s.v

börjar det bli jobbiga bitar så vill jag se en video om det med :twisted:
Bara för att fortsätta lite på sidospåret (och för att bredda den allmänna kunskapskällan som är ett forum) så har jag funnit två fina knep för vresig och knotig ved.

Det första är att ta ned och klyva riktiga fulträd i den kallaste vintern och klyva sådana som så. Helt makalöst hur även de mest bisarra bitar klyvs lätt när det är minus tjugo eller lägre.

Det andra är att jag tenderar att göra sådana bitar bara hälften så höga som vanliga klabbar om det är mildare väder. Då blir det förvisso korta fulbitar som är lite besvärliga att stapla, men det är otroligt mycket lättare att klyva, även fast det går åt dubbelt bränsle med motorsågen. Där kan man också passa på att kapa mitt över en grenklyka eller liknande.

Men då å andra sidan är det mesta häruppe ganska lättkluvet till att börja med, vi har inte ek och dylikt.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Köpa vedklyv

Inlägg av maskros »

Ursus skrev: 24 apr 2023 21:04 Men då å andra sidan är det mesta häruppe ganska lättkluvet till att börja med, vi har inte ek och dylikt.
Åja, en riktigt vresvriden björk med delad stam kan vara nog så kinkig. Det värsta jag kluvit på sistone är något lövträd som jag inte vet vad det var, Grovt, tungt och flera bitar satte stopp i klyven (5 ton).
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Köpa vedklyv

Inlägg av bastard »

i söder, få om inga dagar per år med riktig kyla, så här fungerar inte det

å andra sidan, det finns ju inte alltid el för att klyva heller
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
mango
Inlägg: 391
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Köpa vedklyv

Inlägg av mango »

Nu har jag ägnat några dagar åt att ta hand om några av vinterns vind och snöfällen och kapat upp och klyvt det mesta med Faxes 500.
Tycker det har gått riktigt smidigt på alla sätt, har faktiskt inget negativt att säga om klyven utom jag anser att den borde levererats klar för att kopplas på dragkula.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Köpa vedklyv

Inlägg av Jakob »

Jag har klyvt många år med kinaklyv. Före kinaklyven använde jag yxa, och då upplevde jag att händerna tog stryk.
Behovet är ca 10 kubik stjälpt mått, 30cm bitar.
Skogen jag tar ved ur är ca en hektar, ojämn mark, blandskog av varierande ålder. Hyggesfritt och plockbruk.
Bonitet lite drygt 5m3. För att dryga ut har jag tagit vara på kvistar, och passat på ifall nån bekant vill slippa några träd.

Träden jag fäller kapas upp i 0,3 till 3 meters bitar beroende på diameter. Diametern är från 5cm till 50cm. Utkörning sker mest med snöskoter, men ibland med terrängbil och släpkärra. Ifall träden är nära uppställningsplatsen går det med skottkärra eller pulka.

Bitarna lagras på uppställningsplatsen tills det är dags att klyva. Då kapas resten upp till 30cm och förs fram till kinaklyven med skottkärra. Efter klyvning hamnar klabbarna på lastpallar med armeringsgaller eller viltgaller runtom. 3-8 kubik i varje. Jag staplar inte klabbar, det har jag fått nog av.
Före midsommar körs klabbarna in med skottkärra under tak i vedboden.

Nu är det så, att mest tid går åt till klyvning. Det är ganska tråkigt jobb. Samma oljud hela tiden, enformiga arbetsmoment och utsikten är hela tiden densamma. Därför bestämde jag mej för att göra nåt åt saken - en ny klyv och ändrad logistik.

Valet stod mellan en traktorkopplad klyv, en bensindriven klyv och en eldriven klyv. Idén med traktorkopplad och bensindrivna klyvar är att klyven tas med ut där det inte finns el. Då kan man klyva i skogen där träden fälls. Eftersom marken här är ojämn, och jag sysslar med plockhuggning, så kommer det inte på fråga att dra ut klyven i skogen. Jag vill inte ha en massa små vedhopar på en massa ställen i skogen. Dessutom är det en risk att ha en klyv som är beroende av traktor - om inte traktorn fungerar så fungerar klyven inte heller. Med traktorklyv binds traktorn vid klyven då den istället kunde användas för transport.

Därför fick det bli en eldriven klyv. En vertikalklyv som går på enfas el och klyver meters bitar.
Logistiken ändras så att jag gör stockar i skogen som är i jämna meters längder. 1 meter, 2 meter eller 3 meter. De grövsta träden kapas fortfarande till 30cm och körs i gamla kinaklyven. Bitarna körs till uppställningsplatsen och kapas genast till en meter varefter de klyvs. En meters kluvna bitar staplas sen på lastpallar för att torka. Efter torkning kapas bitarna i kapcirkelsågen, varefter klabbarna faller rakt ner i skottkärran och förs in i vedboden.
Med den här metoden blir det tre gånger fler klabbar varje gång klyven går, och det blir ett arbetsmoment mindre.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
mango
Inlägg: 391
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Köpa vedklyv

Inlägg av mango »

Ja, ingen påstår nog att vedhantering är särskilt roligt, men jag högg också allt med yxa förr och lyckades dra på mig kronisk "tennisarmbåge"
Jag har tagit för vana att kapa 30 och 50 cm redan på fällplatsen och lastar kubbarna på vagn och kör hem till vedbacken och klyver med klyven. Förut så kapade jag längder i 1-2 meters bitar, men det är så jäkla tradigt att stå på vedbacken och kapa med motorsågen så det momentet sparar jag.

Tycker Faxes 500 inte är speciellt högljudd, använder inte ens hörselskydd fast att jag har taskig och känslig hörsel. 50 m 3-fas kabel har jag till klyven och det funkar finfint.

Har huggit och klyvt ca 8 kubikmeter stjälpt och tänker mig nog ytterligare lika mycket.
Skriv svar

Återgå till "Gården"