Köpa vedklyv

Användarens profilbild
Ursus

Re: Köpa vedklyv

Inlägg av Ursus »

Northmen postade denna för två timmar sedan... Ett omen? :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=dCULywpeZY8
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

hugga ved funkar med lagom stora bitar, i lätthuggna träslag, gärna max 30 cm, och som är utan kvistar vredna bitar o.s.v

börjar det bli jobbiga bitar så vill jag se en video om det med :twisted:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Ursus

Inlägg av Ursus »

bastard skrev: 22 apr 2023 16:36 hugga ved funkar med lagom stora bitar, i lätthuggna träslag, gärna max 30 cm, och som är utan kvistar vredna bitar o.s.v

börjar det bli jobbiga bitar så vill jag se en video om det med :twisted:
Bara för att fortsätta lite på sidospåret (och för att bredda den allmänna kunskapskällan som är ett forum) så har jag funnit två fina knep för vresig och knotig ved.

Det första är att ta ned och klyva riktiga fulträd i den kallaste vintern och klyva sådana som så. Helt makalöst hur även de mest bisarra bitar klyvs lätt när det är minus tjugo eller lägre.

Det andra är att jag tenderar att göra sådana bitar bara hälften så höga som vanliga klabbar om det är mildare väder. Då blir det förvisso korta fulbitar som är lite besvärliga att stapla, men det är otroligt mycket lättare att klyva, även fast det går åt dubbelt bränsle med motorsågen. Där kan man också passa på att kapa mitt över en grenklyka eller liknande.

Men då å andra sidan är det mesta häruppe ganska lättkluvet till att börja med, vi har inte ek och dylikt.
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Ursus skrev: 24 apr 2023 21:04 Men då å andra sidan är det mesta häruppe ganska lättkluvet till att börja med, vi har inte ek och dylikt.
Åja, en riktigt vresvriden björk med delad stam kan vara nog så kinkig. Det värsta jag kluvit på sistone är något lövträd som jag inte vet vad det var, Grovt, tungt och flera bitar satte stopp i klyven (5 ton).
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

i söder, få om inga dagar per år med riktig kyla, så här fungerar inte det

å andra sidan, det finns ju inte alltid el för att klyva heller
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Gården"