Konserver: göra och inte göra?

Hur man lagrar föda
Användarens profilbild
Urban
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 maj 2023 19:04

Konserver: göra och inte göra?

Inlägg av Urban »

Konserver, är det bara att börja köpa på sig eller är det något jag borde tänka på?

Kanske börja med saker som tex ravioli. Går att värma utan att behöva tillsätta vatten, innehåller dock en del vätska vilket är bra och är det kris i dubbel bemärkelse så går det att äta kallt. Och mer kalorier än soppa så blir mättare (banta får jag göra någon annan gång).

Har ju sett i den populära tråden om vad ni smakat att dom håller bra länge. Och moderna konserver ska väl inte fälla något giftigt på bra många år, eller? Kommer stå i skafferi i lägenhet så mörkt men rumstemperatur.
- - = = :D = = - -
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Konserver: göra och inte göra?

Inlägg av EN brun böna »

Tänk på att det finns hel och halv-konserver. Alltså vissa konservburkar ska förvaras kallt i kylskåp trots att det är en konservburk. Helkonserv bullens pilsner korv, kan stå i rumstemperatur. Halvkonserv lithells varmkorv på konservburk måste stå i kylen.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Konserver: göra och inte göra?

Inlägg av maskros »

Äter du konserverad mat till vardags? Om inte, tror du det blir skoj att göra det när allt annat är skit? Jag förstår att frågorna kan uppfattas som dryga, det är inte min avsikt att vara vrång, det är en inledning till att lansera den gamla sanningen: Lagra det du äter, ät det du lagrar.

Tanken är alltså att försöka hitta konserverade eller torkade alternativ till din vanliga mat, alternativ som är så smakliga så du kan tänka dig att använda dem till vardags. Om det blir eländigt så kommer humöret inte vara på topp, att då sitta och proppa i sig något vidrigt bara för att det var lång hållbarhet på det gör bara situationen värre.

Avseende konserver har jag ordentligt med köttfärssås från Borgens på Öland https://borgens.se/collections/ovrigt och några Felix (eller var det Findus?) på glasburk samt en hel del korv av bättre sort från Lidl samt diverse smaksättningar som ketchup, oliver, diverse grönsaker och såser av olika slag samt faktiskt några burkar konserverad färdigkokt potatis (Coop hela små potatisar rekommenderas). Jag har också allt för många burkar Makrill som jag inte tycker om och knappt får i mig - många många av dem har givit min katt glädje. Jag har också några burkar sardiner i tomatsås, de funkar fint i min mun och kan kombineras med knäckebröd som ju också håller länge.

Annars är jag svag för frystorkat. https://shop.conserva.de/de/ har bra sortiment men det blir dyrt så jag har inte så mycket därifrån. Kollar då och då på t.ex. XXL efter rea på frystorkat och lapskojs från Norge (minns inte fabrikatet) är riktigt riktigt bra, funkar faktiskt som helglunch utan problem. Kollar alltid i affären om det är rea på "snack pot" från Knorr eller liknande. Deras spagetti bolognese i plastkopp är helt ok och innehåller både proteiner och kolhydrater, gott nog att äta när man är ute och jobbar med något.

Kort sagt, ta på dig problemlösningsglasögonen och se dig omkring i butiken för att hitta saker som är tillräckligt nära din vanliga mat så du kommer vilja äta det även när det är goda tider. På så sätt blir preppandet inte heller dyrt eftersom du äter upp lagret allteftersom. :up:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2814
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Konserver: göra och inte göra?

Inlägg av Marie »

Konserver. :mrgreen:

90% gör alltid bort sig o bunkrar sådant de knappt får i sig. :D :up:

Bunkra bara det du äter till vardags.. på så vis kan du får en naturlig rotation på lagret utan att du hittar burkar med 10år efter bäst-före-datum. :-g

Gillar du pasta o köttfärsås.
Fiskbullar i sås och potatis?
Kötbullar o potatismos
Ärtsoppa, gulaschsoppa?

Glas konserver kan ha kortare hållbarhetsdatum än plåtkonserver, men smakar bättre..
Findus köttfärssås 2år hållbarhetstid..
Konserverad potatis 3år
Findus ärtsoppa/brunabönor på liten "tub" några månader.. Men lägger du den i frysen 1år lätt och ledigt Jag har ätit 1½år efter bästföredatum utan minsta bismak.
Fördelen med färdiglagat på tuber är att de kan agera frysklampar till kylen vid strömavbrott.. När de tinat och gett kylen all kyla så är det mat-dax. :mrgreen: Då får de 2 i 1 funktion

Men sikta bara på det du kan tänka dig att äta till vardags.. Även om det blir ensidigt med 2 eller 3 rätter så är det fortfarande överlevnadsmat.. Men fler är ju alltid trevligare för matglädjen. :D

Sedan för rotering kör du lagad mat 5gånger i veckan och konservmat 2 gånger i veckan.. eller 6/1

Köp inte allt på en gång, för då kommer du få flertalet med samma utgångsdatum.. Så köp några med några veckors mellanrum så du får det utspritt.
Sedan i skafferiet, ställ den med längst utgångsdatum längst in så blir det naturligt att vid matlagning ta den som är närmast, med kortast datum.

Det var mitt lilla bidrag som näst intill konservdrottning, då 90% av min mat som singel är konservmat ur ren lathet. :lol: :lol: Det är fan inte kul att laga mat till enbart sig själv :roll:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Konserver: göra och inte göra?

Inlägg av bastard »

jag skulle även fundera på en del långtidslagringsbara torrvaror, som ris makaroner
förutom salt och socker
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Urban
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 maj 2023 19:04

Re: Konserver: göra och inte göra?

Inlägg av Urban »

Tackar för svar!

@EN brun böna
Har nog inte reflekterat över det men känns ju självklart nu när du säger det. Tror jag ska balansera lite mer mot helkonserver till att börja med.

@maskros
Inte drygt alls utan väldigt vettiga tankar och synpunkter! Jag hade nog tänkt sikta på saker jag står ut med att äta men min egentliga utmaning är nog att börja laga mer mat öht. Då skulle jag automatiskt ha mer saker hemma och klara mig bättre. Det jag äter mest nu är "färska" färdigrätter som håller sig typ en månad i kylen. Kanske att anses som halvkonserver som EN brun böna är inne på? Ska börja botanisera i dom lokala butikerna helt enkelt. Och tack för alla specifika tips, ska speciellt spana in Borgens :)

@Marie
Tack för alla tips! Ja jag inser att jag definitivt ska ha saker jag faktiskt kan få i mig. Och även om jag tror mig veta att jag gillar en sak får jag börja att testa konserverna också och inte bara köpa och stoppa undan. Och som du säger, köpa i omgångar och äta dom en eller två dagar i veckan. Det kommer vara dom enkla dagarna, det är dom andra fem eller sex jag måste bli bättre på. Är också lathet som spökar här plus ett ICA utanför porten som har öppet 7-23 alla dagar i veckan och numera i praktiken fungerar som mitt kylskåp :oops: :D

@bastard
Definitivt torrvaror också. Och det är här jag tror en hel del skulle kunna komma mer "automatiskt" om jag bara lagade mer mat. Fan jag ville ju lära mig om prepping, inte behöva växa upp ;)
- - = = :D = = - -
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Konserver: göra och inte göra?

Inlägg av maskros »

Urban skrev: 22 maj 2023 19:40 Fan jag ville ju lära mig om prepping, inte behöva växa upp ;)
:lol: :lol: :lol: Det där var riktigt roligt skrivet, dagen skratt!
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Konserver: göra och inte göra?

Inlägg av entropi »

Kan inte annat än hålla med föregående talare. De flesta av oss har nog varit där.
Gissa varför jag åt lapskojs på konservkött med utgångsdatum 2017 igår när frugan inte skulle äta igår ;)

Ärligt talat skulle jag kunna äta det, men man preppar nog även lite för de runtomkring i många fall, oavsett om man vill det eller inte.
Så, du är i en ganska bra situation om du ska få igång att laga din egen mat.
Prova på sånt som funkar att lagra, sen när du handlar tar du för vana att plocka på dig någon extra förpackning av samma vara.
När du kommer hem ställer du de nya paketet längst bak och öppnar det med kortast datum.
Efter ett tag får du nästan som en liten matbutik, så du alltid har det du behöver hemma. När du tar ett paket lägger du till det på listan så tar du hem två nya nästa gång du handlar.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Konserver: göra och inte göra?

Inlägg av bastard »

en sak som inte är fel är lite frystorkat med, smidigt att ha med sig och funkar som måltid i normala fall med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Lagring"