Ärlighet varar längst...

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
PotHead

Ärlighet varar längst...

Inlägg av PotHead »

Godkväll.
Först vill jag tacka för jag fick möta några irl i träffen i Skåne.
För det andra så trodde jag att jag hade någorlunda koll på mitt preppertänk. Men efter ha pratat med en forumbroder, vid olika tillfällen har jag kommit fram till att jag vill ta det från början. Igen. Mina vyer och tankar på div möjliga scenarion så måste jag resetta. Börja om. Så för att prata prepping for dummies...
Mitt mål:
Att kunna ha möjligheten att vara självförsörjande med det jag har möjlighet att vara, med den tomten jag har.
Ponera följande scenario, som nån sa, att jag vill ha en torp (aktigt) boende med aga spis och kaminer. Rinnande vatten och el ska det finnas. Avlopp eller septik likaså.
Vad är prio lista top tio vid ett sånt scenario?
Då tänker jag som att det räcker med att jag jobbar två månader per år, för att kunna betala fasta avgifter på el och avlopp osv. Samt köpa det jag behöver som jag inte kan odla, eller andra varor.
Kontentan av allt svammel är:
Top tio priolista for dummies.
Ha en trevlig kväll
Användarens profilbild
Daltorpet

Re: Ärlighet varar längst...

Inlägg av Daltorpet »

Undvik barn, frugor och jakt.

Nejdå, ska försöka komma med lite bra tips och knep jag hade velat ha i början. Men ska ta det när det blir lite lugnare och man kan foukusera lite mer. Har nävarna fulla av en tvååring, en ettåring (människoliknande) och en valp samt en to do list som sträcker sig ändå till brevlådan :lol:

Ett tips kan jag ge på rak arm iaf. Börja! Mycket kommer allteftersom. Ta små steg och utvecklas en sak i taget.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
PotHead

Inlägg av PotHead »

Jag har börjat sen några år, men vill prioritera om och istället för att fokusera på ulltröjor och 100tals kalsonger så behöver jag tänka rätt.
Kanske ska börja med en top 5 istället?
Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

Topp 5 skulle kunna vara:
1. Vatten
2. Vatten rening
3. Ved för två vintrar
4. Mat för ett år, så man kan klara sig till nästa skörd
5. Utsäde till kommande odligs år
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
WoodsmansLife

Inlägg av WoodsmansLife »

Mitt tankesätt går oavkortat till kunskap. Den självförsörjande aspekten i det hela med odling osv är inget man direkt "köper" sig.
Med det menar jag att lära sig:
1. Vatten (rening, källor för olika saker osv)
2. Odling (Kunskap, förståelse för sina förutsättningar och mikroklimat)
3. Vedhantering (fälla, klyva, torka - förståelse och praktisk kunskap)
4. Alternativ avloppslösning (se över vilka möjligheter som finns, planera för/skaffa det som behövs)
5. Inventarier för ovanstående (Verktyg, reparationsutrustning för verktygen, kunskaper om service etcetc)

Detta var min spontana tanke utifrån att jag själv varit i liknande situation och hur jag skulle "tänka om" om jag skulle behöva!
PotHead

Inlägg av PotHead »

Tack
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Jag tänker så här

1: hitta ditt tilltänkta ställe och bo där utan några som helst tankar på mer än standard prepping. Ta ett år och bara bo in dig helt enkelt.

2: ta ytterligare ett år och spara in på så mycket som möjligt under ett år. Läs gärna böcker om självhushållning under tiden men ha fokus på att bara nyttja så lite pengar som möjligt.

3: Nu kan du gå ner i tid och hitta något som får hemma, tex om du odlar och håller höns så räkna av det från dina timmar och gå ner lika mycket i tid.

4: Ett år senare så har du koll på hur mycket du behöver jobba och om du kan plocka bort något ytterligare, tex värme, vedhantering. Börja också planera hur du vill gå vidare om det är något annat du kan plocka bort och göra själv för att få ner timmar på jobbet.

5: börja fokusera på några saker som tex mat, djur, Odling osv. Försök leva så länge som möjligt på det gården ger. Ibland kan man behöva bita ihop och försöka göra det bättre till nästa säsong.

6: försök göra dina intressen så självhushållande som möjligt tex ta betalt för olika datortjänster eller tjänster med med ved och kött. Helt enkelt håll dina intressen billiga med avsäg som dom inte helt. Du ska vara lycklig och må bra också.

7: Gå ner i tid så pass att du känner att du klarar dig och försök att varje dag tjäna in det förlorat från jobbet tex ägg,Odling, ved, osv.

8: hitta en alternativ inkomst till ditt arbete som ger pengar hemifrån. Tex om du kan arbeta med som telefonförsäljare hemma. Eller att du kan studera och få studiebidrag.

9: planera med grannar och utöka ditt kontaktnät i närområdet tex att du får en tvåliters mjölkkanna mot ett flak ägg. Det gäller även utlåning av maskiner tjänster och gentjänster.

10: acceptera att det kommer bli svåra år men försök se det som en investering. Det är alltid tufft i början men till slut hittar man rätt.

Nu vet jag att det inte var svaren du hoppades på utan mer svar i riktiga självhushållaranda men jag tycker att allteftersom du kommer vidare i dina självhushållningsplaner så fråga om specifika saker och jag garanterar att du får hjälp här. EN BRUN BÖNA här på forumet är enormt duktig och sitter på en väldig massa kunskap. Jag är bara en grabb som testar mig fram varje säsong. Även om jag bott i ett torp sen 2014 så känner jag att jag inte är riktigt där än att att ge tips och råd mer än vad som fungerat för oss vad som inte fungerat.

Men mitt viktigaste tips är att hålla koll på ekonomin speciellt om du har fasta avgifter.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
PotHead

Inlägg av PotHead »

Åh. Tack så mycket. :)
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"