Utsläppen i Sverige

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
maskros

Utsläppen i Sverige

Inlägg av maskros »

Jag kan bara inte vara tyst, sen får väl modsen ta bort detta om nån misstycker tillräckligt. Ett inlägg i nyhetsnotiser viewtopic.php?p=43920#p43920 tolkar jag som att det avses att vi kan lugna ned oss på klimatfronten i Sverige för att våra utsläpp minskat sedan 1990-talet.

Här vill jag bara påpeka att det står rakt av i den citerade texten: "Men utsläppen i Sverige har faktiskt minskat med 30 procent sedan 1990, vilket bara åtta procent av de tillfrågade tror." - min fetning på bokstaven "i" där. Utsläppen i Sverige är inte samma sak, alls, som "De utsläpp Sverige ger upphov till.". Det förra tar inte med produktion och transport av gods som importeras, eller resor utanför landet, vilket det senare gör.

Jag skriver inte för att hacka på OP, jag skriver för att jag blir lite ledsen när forskare går ut med information som är otydlig och lätt misstolkas så att fel slutsatser drar. Det gör mig ledsen för jag är övertygad om att förutom miljöförstöring pga sopor och utvinning av råvaror, förutom antibiotikaresistens, förutom social oro, flyktingströmmar och kanske AI så är klimatfrågan någon jag tror kan medföra väldigt, väldigt, dåliga konsekvenser för mina barn och deras ev. barn.

Slut rant
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie

Re: Utsläppen i Sverige

Inlägg av Marie »

Jag antar att du menar forskaren eller reportern. ;)

Då mina kommentarer enbart var
Nyhet ingen vill se, då den inte är PK korrekt..
Samt
Så nu kan de ge fan i att höja bränsle priset, och miljöaktivisterna kan gå hem istället för att parkera rumpan på E4an o andra vägar för att blocka trafiken. :mrgreen:

Med tanke på hur litet vårat land är så tror jag att utsläppen har gått ner, då bilarna för 30+år sedan inte hade katalysatorer eller partikelfilter vare sig person eller transport.
Vi utgör 0.05promille i världen så även om vi har ett noll utsläpp så gör det ingen skillnad globalt.. Så att investera i miljövänlig teknik och sprida den globalt kan vi göra större skillnad med än bli noll-utsläppare.. då kanske vi kan påverka på riktigt.

Jag håller med om att bilar och transportsektorn ska vara så rent som möjligt... MEN... men det ska inte bli en klassfråga om man har råd att köra bil.
Vill de ta bilutsläppen på allvar, så ska de inkomstbasera bensin/diesel priset.
Jag som sjukskriven har råd att köra några få mil/månad.. en höginkomsttagare kan ta bilen på europa semester/bankörning bara för kul och drabbas inte ett skit ekonomiskt och där med är större miljöbov bara för det drabbar ingen fattig.

Så.. sålänge de höjer bränslepriserna identiskt för alla och hänvisar till miljön så är det bara skitsnack.. OM de menar på allvar att det är för miljöns skull, så ska transport bränsle beskattas på inkomsten.. Först då är det rättvist och Miljön är i fokus före klassfråga.

Min ståndpunkt på miljö talibanernas falska ursäkter.
Användarens profilbild
bastard

Re: Utsläppen i Sverige

Inlägg av bastard »

när det gäller utsläppen av det som förbränns från fossila bränslen så är det jordklotet i helhet som gäller
och växthusgaser överlag med

jag tror inte att det kommer bli någon ändring på allvar av detta, utan det blir en dödsspiral med hela jordklotet i sin helhet

praktiskt sett så måste alla länder släppa ut mindre, annars är det sannolikt att klimatet ändras , vilka som kommer få störst nackdelar återstår att se

något som stör mig lite är att man måste se helheten
fossilbränslen per land och area och växtlighet som fångar upp koldioxid

ex, ta stort land med nästan bara öken som använder mycket fossila bränslen och har mycket folk
det belastar jordklotet mycket
men kanske inte så mycket per person eller per kvadratmeter

ta ett land med lite folk per area, mycket skog
belastar inte jorden så mycket per area, men per person, belastar inte jordklotet procentuellt mycket heller

men kommer kina indien ryssland usa minska sina utsläpp? tror inte det innan det blir så illa att det kanske dött 20-30% av jordens befolkning, men då är jag redan död, och kommer ta århundraden innan klimatet ens börjar återhämta sig
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"