Jag skulle säga att betonghus med brandceller - stanna tills brandkåren ger order om evakuering eller säger att det är okej att gå ut.Marie skrev: ↑05 sep 2023 16:05
Det var ett trähus han bodde i
Jag bor i betonghus men fasaden är träbeklädd.
Japp jag vet att man inte ska gå i ett rökfyllt trapphus utan skyddsmask.. Lika så att det är syrefattigt nämnde jag oxå, men även om man genom en gasmask som tar de farliga gaserna och tar ett andetag med högre halt av kolmonoxid för man inte orkar hålla andan hela vägen ut så svimmar man inte av på 0sekunder på de 30sekunder det tar att ta sig ut om man går långsamt. och efter lite hyperventilering när man kommit ut så står man o går igen.. vilket man inte gör utan en skyddsmask som är avsedd för gas(inte partikel mask enbart) även om en sådan är mikroskopiskt bättre än fri-andning av brandrök.. så enbart en trasa för munnen skyddar inte mot de giftiga gaserna och partiklarna som är i luften.
Sedan är det skullnad på hus o hus.. Vad har huset för byggmaterial.. gamla hus är trä och där med bättre.. 70-80-90 tal är sprängfyllda med plaster o sådant.. Moderna hus är lite bättre.. Men bäst är trähus då de har absolut minst plastbaserade material.
Rätt eller fel?
Trähus med brandceller och sprinklers - samma sak.
Trähus utan brandceller eller sprinklers - allt går. Ut fort som fan vilken väg det än är.
Om vi har nån brandman här så får hen rätta eller specifiera.
Ett fall taget ur riktiga livet: https://svenska.yle.fi/a/7-409854
Bilden - ingen kommer levande ur den röken.
Berättelsen -
Tillbaka till topic.Två av dödsoffren hittades i det rökfyllda trapphuset i de nedre våningarna av huset, medan en hittades högre upp. Det är enligt räddningschefen tur att de flesta stannade kvar i sina bostäder.
Jag har två USB-stickor med dokument gömda i en plåtburk på eldsäkert avstånd från bostadshuset. Där finns kopior på lagfarter, vigselbevis, kopior av pass och ID-kort. Försäkringsbrev. Sen är det några hundra familjefoton, samt foton på egendom. Samma information på två minnen av olika märken.
Till det en del kontanter.
Också på brandsäkert avstånd från bostaden har jag två uppsättningar kläder. Det är arbetskläder. Byxor och jackor. Till det gamla arbetsskor som jag fått från jobbet. Det här för att inte frysa ihjäl ifall det blir evakuering i pyjamas mitt i vintern.
Mobiltelefon och billaddare. Inget SIM-kort. Det går att ringa 112 och det räcker - annat går att fixa senare.
Grejerna är bara till för att kickstarta vardagen igen. ID. Nätbanken. Utan kontanter och två veckors kö för nytt ID/pass är ingen bra nystart.
Varför ingen brand-BOB i huset? (jag har BOB, tackar som frågar).
Jo, första orsaken är att väskan kanske inte ligger i den riktning evakuering sker. Evakuering kanske sker via fönstret, eller via ytterdörren. Var ska jag då placera väskan?
Nästa orsak är att jag inte vill att jag eller nån anna ska riskera livet för en väska.
En annan orsak är att huset kanske tar eld medan jag inte är hemma. Då går väskan förlorad.
Min plan har ett par svagheter. Extra bilnyckel är en svaghet. Sambon har en nyckel och jag den andra. Tyvärr kommer bilar sällan med tre nycklar, men det går att beställa nya nycklar även om det tar tid.
El till uthusbyggnader kommer från huvudbyggnaden, så brinner huvudbyggnaden så är uthusbyggnaderna utan el också. Elverk går väl en tid, sen går det att beställa tillfällig byggcentral från elbolaget, men det tar tid.