energisnåla datorer

Tank

Re: energisnåla datorer

Inlägg av Tank »

jr_36 skrev: 18 aug 2019 22:40
Tank skrev: 18 aug 2019 14:35 Tror jag sitter kvar på min hp 2170p och skaffar en 12v laddare och ett till batteri till den. :hm:
12v laddare guld att ha, om universell så spara "plupparna" till nästa dator. Enligt internet kan 2170p ha en hårddisk eller SSD, så om den har en hårddisk borde du uppgradera den till SSD också.
Yes, 180Gb ssd och 8Gig ram samt W10 :) :up:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
jr_36

Inlägg av jr_36 »

Tank skrev: 19 aug 2019 07:34 Yes, 180Gb ssd och 8Gig ram samt W10 :) :up:
Och, om den ingår som "bra att ha vid shtf", har du Windows+allt annat som du behöver för att installera om den? Eller ett mycket lättare alternativ, ta en backup, och se till att du kan återställa backupen. (Kan testas praktiskt/riskfritt genom att ta backup, byta ut SSDn mot en gammal hårddisk och testa återställa backup).

Tydligen garanterar de inte längre stöd "create system image" (skapa total backup) i windows 10 (men finns kvar i win 7 och 8) läs guide här: https://www.windowscentral.com/how-make ... windows-10
(om provar detta se till att inte återställa till er vanliga disk ifall något får fel, ta ut vanliga disken, sätt in en slask och återställ till den)
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

allternativt linux i den :lol:
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
deadrabbit

Inlägg av deadrabbit »

Jag vill läsa mer sånt här fyll på :up:
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

har fått hem lite nya minneskort, ska köra in en med test av sdr radio och sedan ha en extra för lite olika test

med raspbarry så finns det en smidig sak, normalt sätt har man bara ett sd kort för att köra datorn, att byta den till en annan uppsättning program tar kort tid, stäng av dator, byt sd kort och igång igen

nackdelen är att sd kort inte är riktigt lämpliga för att köra ett operativsystem på

men att ha extra minneskort är vettigt, och ha en backupp på hårddisk på det man vill ha kvar

det med sdkort är ett problem, men inte större än man kan hantera det
Bakåtvänd

Inlägg av Bakåtvänd »

Då min Dell Laptop blev för gammal. Minnet och HDD kraschade tillslut. Tittade jag även på energisnåla alternativ. Kom fram till att Android tablets var extremt energisnåla enligt recensioner. Men inte direkt så användarvänliga eller flexibla som jag behövde. Beslöt att jag ville ha en Windows 7 tablet. Då Windows 7 tydligen slukar mindre energi än Windows 10. Givetvis så fanns de inga Windows 7 tablets kvar på marknaden som hade en vettig prislapp. Windows 7 tablet har typ 30min till 1 timme mer i tid än motsvarande Windows 10.. Men det så slutade med en Windows 10 med tyskt interface. Jag resonerade som så att jag behövde Wifi och eventuellt kunna hantera allt via tableten som man kan via en laptop och vanlig PC för trygghetens skull osv.

Haft den ett år nu, trodde den kraschade en gång men den kom till liv igen. Klart imponerad över att den inte kostade så mycket men ändå fungerar så bra. Behöver knappt ladda den då jag inte använder så mycket. Allt måste kunna laddas med så lite energi som möjligt som sagt. Så Laptop var uteslutet för min del. Aldrig i livet jag använder 12v i nödsituation i dagens läge med smart teknologi.

Kan tänka mig om man har solpanel överallt på sitt tak. Värme från berggrund. Då skulle jag kunna tänka mig att ha en backup laptop. Ville egentligen ha en Customized Tablet hittade någon men det verkade vara halvdant under då jag kollade. Något indieprojekt. Stora klumpiga. Med samma pris som för den jag införskaffade med mindre funktioner som tydligen inte klarade av Windows 7 eller 10.

Om jag skulle skaffat behövt skaffa en idag skulle jag kollat på customized tablet igen med raspberri pie eller så och androids tablet om de har blivit bättre typ så att man kan sköta alla former av ärenden via android tablet. Iofs så är mobiler så stora idag så det är som tablet men men. Ska inte kosta för mycket heller.
Bakåtvänd

Inlägg av Bakåtvänd »

Till er som gillar bildskärmar så kan man köpa extra keyboard till tablets och mus så tabben blir som en bildskärm med minimal kostnad. Att han en 30" tums bildskärm i en krissituation är helt ologiskt för min del. Men alla är ju olika och vissa gillar mer spänning än andra. :P
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Bakåtvänd skrev: 24 aug 2019 03:42 Till er som gillar bildskärmar så kan man köpa extra keyboard till tablets och mus så tabben blir som en bildskärm med minimal kostnad. Att han en 30" tums bildskärm i en krissituation är helt ologiskt för min del. Men alla är ju olika och vissa gillar mer spänning än andra. :P
Haha en bildskärm kommer inte finnas i en krissituation. Man får lyss till erfarenheter eller hundskall🙂
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

beror på vad som händer, men alla nya tvapparater kan man ha som skärm, och så länge inte någon nempar oss så finns det skärmar i överflöd

dock minskar tillgången till rimligt små skärmar, 14"-24" och då gärna 12v modeller
Användarens profilbild
jr_36

Inlägg av jr_36 »

Ett projekt jag påbörjade, men inte gjort klart, är en raspberry pi med 256gb usb minne. När man strömsätter den startar den ett trådlöst nätverk man kan ansluta till, den har då en hemsida som man kan surfa in på där den hostar wikipedia, en boksamling, och diverse windows/androidprogram. Tanken var ett slags mini/offline internet (som drar nästan ingen ström) som valfri enhet kan ansluta till för information. Dessutom var allt ställt i read-only, så den ska inte gå sönder.

Har ej gjort klart projektet, men kanske väcker intresse för någon annan att göra liknande. Det är ett ganska flexibelt system.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"