ww3

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard

ww3

Inlägg av bastard »

https://omni.se/kissinger-kan-ha-tio-ar ... g/a/5BwAvO

Kissinger: Kan ha tio år på oss att undvika världskrig
Kina och USA måste stabilisera sina relationer om inte världen ska kastas in i ett tredje världskrig. Det säger USA:s tidigare utrikesminister Henry Kissinger i en intervju med The Economist.

Kissinger, som inom kort fyller 100 år, tror att den snabba AI-utvecklingen kommer att förstärka spänningarna länderna emellan. Han tror att USA och Kina bara har fem till tio år på sig att hitta samförstånd.

– Vi befinner oss i ett skede som liknar upptakten till första världskriget, där inget av länderna har utrymme för politiska eftergifter och där varje förändring av maktbalansen kan få katastrofala konsekvenser, säger han.

:shtf: (:) :hm: :x
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
101

Re: ww3

Inlägg av 101 »

Jag tror mer och mer på ett kommande världskrig.

Dels någon form av utvidgning av kriget i Ukraina, dels en konflikt i Asien där även USA blir indraget.

Är jag överdrivet paranoid och har fastnat i min egen lilla filterbubbla eller har någon av er liknande tankar?
Ursus

Inlägg av Ursus »

101 skrev: 02 jul 2023 23:15 Jag tror mer och mer på ett kommande världskrig.

Dels någon form av utvidgning av kriget i Ukraina, dels en konflikt i Asien där även USA blir indraget.

Är jag överdrivet paranoid och har fastnat i min egen lilla filterbubbla eller har någon av er liknande tankar?
Om jag säger som så:

Om man är en någorlunda frisk och normalbegåvad människa, ser vad alla andra ser, och ändå inte känner åtminstone ett visst mått av pessimism över framtiden, krigsscenarion inkluderat... Ja, då måste vederbörande vara ohemult ignorant och enfaldig.

Risken är betydligt högre nu än på många år, och jag tror att den stora risken ligger i hur Kina väljer att förhålla sig till Taiwan. Om de beslutar sig för att göra en Ukraina av ön så kan det sätta igång oåterkalleliga processer.

Med det sagt är det inte säkert att så blir av. Möt tillvaron med jämnmod.
101

Inlägg av 101 »

Ursus skrev: 03 jul 2023 10:07

Om jag säger som så:

Om man är en någorlunda frisk och normalbegåvad människa, ser vad alla andra ser, och ändå inte känner åtminstone ett visst mått av pessimism över framtiden, krigsscenarion inkluderat... Ja, då måste vederbörande vara ohemult ignorant och enfaldig.

Risken är betydligt högre nu än på många år, och jag tror att den stora risken ligger i hur Kina väljer att förhålla sig till Taiwan. Om de beslutar sig för att göra en Ukraina av ön så kan det sätta igång oåterkalleliga processer.

Med det sagt är det inte säkert att så blir av. Möt tillvaron med jämnmod.

Det som jag tycker är märkligt är att detta inte lyfts fram mer än vad det gör.

Visst, bland diverse "foliehattar" så flaggar man för de ökade spänningarna i Asien och en eventuell konflikt mellan Kina och USA.

Men vad som sker i Europa är inte omnämnt i samma utsträckning någonstans.

Samtidigt så kommer ständigt nyheter i media om hur Nato-länder förstärker sina positioner i Europa.
Och myndighets-Sverige kavlar via public service ut presskonferenser och uttalanden på löpande band om vikten av att stärkta vårt totalförsvar.

Det känns som att ingen vågar nämna elefanten i rummet,
En eventuell storkonflikt i världen.

Världens nationer rustar som aldrig förr, men ingen vågar säga varför.

Enda rimliga anledningen som jag kan se är att man inte vill skrämma de ekonomiska marknaderna genom att ropa varg.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

vi har flera saker som kan ge svåra konsekvenser

ex, brist på fossilbränsle
ändrad miljö, ex varmare
matbrist, som konsekvens av överbefolkning, brist på fossilbränsle och ändrad miljö

vi får se vad som händer, jag kan inget annat göra än förbereda mig lite
Användarens profilbild
entropi

Inlägg av entropi »

...och många aktier som Saab och liknande hoppade upp runt 10% igår.
Börsindexen hoppar glädjeskutt idag.

Om eliten tjänar på krig, kommer vi få krig :(

Ta det väldigt lungt med känsloreaktioner de närmaste dagarna.
Mina känslor kokar såklart också när man får höra att spädbarn blivit halshuggna mm, men jag försöker.

Tyvärr har vi nog 5-10 år kvar av kaos tills the fourth turning är över.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

entropi skrev: 10 okt 2023 19:36 ...och många aktier som Saab och liknande hoppade upp runt 10% igår.
Börsindexen hoppar glädjeskutt idag.

Om eliten tjänar på krig, kommer vi få krig :(

Ta det väldigt lungt med känsloreaktioner de närmaste dagarna.
Mina känslor kokar såklart också när man får höra att spädbarn blivit halshuggna mm, men jag försöker.

Tyvärr har vi nog 5-10 år kvar av kaos tills the fourth turning är över.
Då politikerna pratar om att eventuellt skicka Gripen till Ukraina så kommer orderantalet på nya plan öka.. som en domino effekt stiger börsen.
Så rita inte fan på väggen riktigt ännu :hug:

Jag sa åt min syster att flytta över aktier i saab och bofors någon vecka innan ukraina invasionen.. Men hon lyssna inte på mig som vanligt.. Och jag hade inget kapital att satsa med och de orangea pensions aktierna kan man ju inte placera i krigs gynnande bolag då det inte är etiskt politiskt korrekt :wall:
Ursus

Inlägg av Ursus »

Äsch, kötta på bara. Är trött på allt ändå.

Best case scenario är att bostadsmarknaden lättar på en aning medelst tvär befolkningsreduktion. Att radonbyggnader istället blir radiakbyggnader är en smärre konsekvens, men vem har inte velat ha en tredje testikel?
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

einstain :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"