Uppsala utan värme, men har el?

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Ursus

Uppsala utan värme, men har el?

Inlägg av Ursus »

Ett udda scenario inträffade i Uppsala idag:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... om--pzs8nm

Värt att tänka på hur detta skulle slå vid kallare väder och längre tid, men också vilka möjligheter som finns. Skulle detta hända en januaridag häruppe, med många minusgrader, skulle jag förmodligen bara pilla ur kupévärmaren ur bilen och koppla in den inomhus. Kanske inte tjugotvå grader och mys i soffan, men tillräckligt för att slippa se sin andedräkt i alla fall.

Oaktat vilket är sovsäckar åter den bästa investeringen för svenska preppers, som konstaterats.
Användarens profilbild
Marie

Re: Uppsala utan värme, men har el?

Inlägg av Marie »

Bra är oxå att stänga av elementen om fjärrvärmen försvinner..... Då det kommer börja cirkulera kallvatten i elementen som då kommer hjälpa till att kyla ner lägenheten/huset som nyttjar fjärrvärme till elementen
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

sovsäck och några filtar så kan man klara sig hyggligt länge

dom flesta lägenheterna har ju ugn, räcker med att sätta på en sådan och ha luckan öppen så har man lite värme
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
mango

Inlägg av mango »

bastard skrev: 30 okt 2023 07:16 dom flesta lägenheterna har ju ugn, räcker med att sätta på en sådan och ha luckan öppen så har man lite värme
På 90-talet bodde jag i ett ett äldre hus i Stockholm med 40-talsstandard på det mesta, inkl isolering och värme. Dock så var det gasspis och gasabonnemanget var en fast månadspeng oavsett förbrukning, så när det var kallt stod ugnsluckan öppen och man kunde grilla korv i köket.
Användarens profilbild
Omnivore

Inlägg av Omnivore »

Det har varit oroväckande många störningar i vår infrastruktur den senaste tiden. Strömavbrott, kabelbrott mm. Jag får en obestämbar känsla av att någon testar vår beredskap och hur vi hanterar de situationer som uppstår men vem/vilka?
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

kanske det och kanske att underhållet är gravt eftersatt och att vi inte har kapacitet och redundans som vi borde haft

dom som saboterar så har vi en bra kandidat i ryssland, kina kan råka hjälpa till om ryssarna ber om det, finns fler, men ryssland med anhang är rimligt att tro dom är ute efter sverige, men vi lär inte få natomedlemskap än på ett tag...
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
FCR2

Inlägg av FCR2 »

Har varit några strömavbrott i området jag jobbar. Orsakerna där har varit "naturliga" dvs har berott på ett åsknedslag i en transformator samtidigt som man bygger ut/om ett ställverk och samtidigt bytat stolpar i transmissionsnätet (om det är rätt namn).
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Ursus

Inlägg av Ursus »

Min far har varit inblandad i värmeleverans och elleverans under hela sitt yrkesliv och kan berätta otaliga skräckhistorier om hur underbyggt våra system är. Backup och redundans är ohörda begrepp, och orsaken är alltid, utan undantag, slipsnissar på högre ort som inte tillåter "onödiga" kostnader.
Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

Ursus skrev: 01 nov 2023 13:39 Min far har varit inblandad i värmeleverans och elleverans under hela sitt yrkesliv och kan berätta otaliga skräckhistorier om hur underbyggt våra system är. Backup och redundans är ohörda begrepp, och orsaken är alltid, utan undantag, slipsnissar på högre ort som inte tillåter "onödiga" kostnader.
Jag har också jobbat i decennier inom dessa områden och kan intyga detsamma.
Tyvärr är det inte bara slipsnissar och akademiker som tycker så.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"