Braständare

Här pratar vi om hur vi får igång våran brasa och hur den hålls igång. Alltså hur man planerar för den i olika scenarios och vilken typ av brasa man använder i olika situationer, etc.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Braständare

Inlägg av Charlie** »

Om man öppnar upp plasten och frilägger paraffinet i Burner påsarna så antänds det oftast på första försöket med eldstålet.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: Braständare

Inlägg av Camo »

Behöver man braständare och inte har tid att fara på något varuhus så kan man förbereda sådana själv.
Tex tretex/porös skiv bitar doppade i parrafin eller spillolja. Vill man då sedan vara riktigt hård så tänder man med tändstål. Annars så går det bra med tändstickor eller tändare...
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Braständare

Inlägg av Charlie** »

Camo skrev: 16 jun 2019 21:45 Behöver man braständare och inte har tid att fara på något varuhus så kan man förbereda sådana själv.
Tex tretex/porös skiv bitar doppade i parrafin eller spillolja. Vill man då sedan vara riktigt hård så tänder man med tändstål. Annars så går det bra med tändstickor eller tändare...
...yep, bitar av porösplattor indränkta i något brännbart kolväte är en klassiker. Hör efter hos närmaste glasmästare. Dom brukar få sina glasskivor levererade med ha sådana som skydd och som de sedan slänger! :up: :up: :up:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: Braständare

Inlägg av Camo »

Charlie** skrev: 21 jun 2019 22:56
Camo skrev: 16 jun 2019 21:45 Behöver man braständare och inte har tid att fara på något varuhus så kan man förbereda sådana själv.
Tex tretex/porös skiv bitar doppade i parrafin eller spillolja. Vill man då sedan vara riktigt hård så tänder man med tändstål. Annars så går det bra med tändstickor eller tändare...
...yep, bitar av porösplattor indränkta i något brännbart kolväte är en klassiker. Hör efter hos närmaste glasmästare. Dom brukar få sina glasskivor levererade med ha sådana som skydd och som de sedan slänger! :up: :up: :up:
Tack för tipset! Jag börjar få slut på skiva så det ska jag kolla :up:
Ursus

Re: Braständare

Inlägg av Ursus »

Jag är tråkig och kör klassikern vaselinbomull/lypsylbomull/FörsvaretsHudsalvabomull (beroende på vad man har smetat i bomullen).

Använder dock dem sällan nu när jag har listat ut skogens hemligheter i fråga om eld.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Braständare

Inlägg av Charlie** »

Ursus skrev: 07 jul 2019 14:08 Jag är tråkig och kör klassikern vaselinbomull/lypsylbomull/FörsvaretsHudsalvabomull (beroende på vad man har smetat i bomullen).

Använder dock dem sällan nu när jag har listat ut skogens hemligheter i fråga om eld.

Det finns en mängd feta och flottiga substanser som man annars bara kastar bort och dessa tillsammans med vilken finfibrig och torr växt/växtdel som helst kommer att funka lika bra som bomull+vaselin. Jag tycker att bomull är lite för dyrbar och för värdefull att använda till tände. Bomullen är viktig för användning som sårtvätt tycker jag, lika så krämer och salvor.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Braständare

Inlägg av Ursus »

Charlie** skrev: 07 jul 2019 15:32
Ursus skrev: 07 jul 2019 14:08 Jag är tråkig och kör klassikern vaselinbomull/lypsylbomull/FörsvaretsHudsalvabomull (beroende på vad man har smetat i bomullen).

Använder dock dem sällan nu när jag har listat ut skogens hemligheter i fråga om eld.

Det finns en mängd feta och flottiga substanser som man annars bara kastar bort och dessa tillsammans med vilken finfibrig och torr växt/växtdel som helst kommer att funka lika bra som bomull+vaselin. Jag tycker att bomull är lite för dyrbar och för värdefull att använda till tände. Bomullen är viktig för användning som sårtvätt tycker jag, lika så krämer och salvor.
Bomull som blir eldstartare är vanligtvis återanvända tussar som varit i öron, använts vid sårtvätt och fått torka, eller dylikt.

Bomull är dock lite missvisande i detta fall, skulle varit tydligare: brukar också använda ängsull/tuvull/polarull eller dun från rallarros eller kaveldun eller motsvarande till att gnida in. Fungerar precis lika bra som kommersiell bomull. Bara det är fluffigt och bomullsliknande, så.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Braständare

Inlägg av Charlie** »

Att bära med sig någon from av tände är alltid en fördel speciellt om man hamnar i ett läge då all är genomblött. Det ä ju också av största vikt att detta förvaras torrt och vatten skyddat. Det skall helst också vara så litet att det får plats i en ficka utan att fickan blir för full. För torrt tände som ex koltyg, bomullstussar, jutesnöre eller näverspån, kan man använda de små luft- och vattentäta burkar som man förvara teststickor för blodsockertest. Man frågar då någon som har diabetes eller någon som jobbar inom vården, om de kan ordna någon tom burk. Använder man någon form av flytande tände så som fotogen, T-doja eller tändvätska så kan man återfylla de små plastflaskorna med Djungelolja. De är väldigt behändiga att ha i fickan.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Diselmannen
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 mar 2020 00:13

Re: Braständare

Inlägg av Diselmannen »

Jag använder bomull som är insmetat i vaselin.. funkar riktigt bra om man vill skapa något själv. Man kan göra bollar av bomul och doppa först i smält stearin, sedan linda in dom i ett nytt lager bomull som sedan smetas in i vaselin.. brinner som tusan både starkt och länge även om man först doppar dom i vatten..

Detta kanske är om ständigt. Men även om man bara har vaselin och bomull med sig i sin bug out eller i campingutrustningen så kan man använda båda sakerna individuellt men samtidigt skapa lättare braständning :)
Användarens profilbild
bunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 mar 2020 23:41

Re: Braständare

Inlägg av bunk »

hört att en tygbit bomull , gammal vit t shirt 10x10cm bit doppad i matolja och en storm/bras tändsticka är bra.
Helst helt vit t shit tyg bomull, inga tryck av plast och liknande får finnas. Kan bli hälsorisk annars

kommer själv testa när tillfälle ges

Oljat in två bitar, en med raps, en med solros olja.
har de nu i två små ziploc påsar vikta och förvarade.

Återkommer med resulrtat
Har Dyslexi.
Gillar Prepping
Ogillar Förrädare
Skriv svar

Återgå till "Brasan (Lägerelden)"