Vinter gas

Matlagning i praktiken
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Vinter gas

Inlägg av Parabellum »

maskros skrev: 06 jan 2024 17:20 Butan, det är väl sånt som är i BIC-tändare? De funkar inte alls om det är kallt ute. Man måste ha dem i fickan. Med tanke på att det har en kokpunkt på -0,45C https://sv.wikipedia.org/wiki/Butan drygar jag lite och säger att det behöver inte testas, det har Wikipedia svarat på. Funkar inte i sträng kyla, funkar vid nollgradigt eller varmare.

Men visst, snubblar jag över en tub butangas och en brännare, billigt, så kan jag testa. Hmmm.... Har för mig att min ogräsbrännare har ren butan i sig. Får testa hemma i södern när jag kommer hem.
Därför test med vattenbad som jag skrev, om nu inte wikipedia har svaret på det.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2853
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Vinter gas

Inlägg av Marie »

Parabellum skrev: 06 jan 2024 18:21 :lol: :lol:
Det är lugnt, svammel var maskros egna benämning.
svammel och offtopic är min starkaste egenskap nu mer. :lol: :lol: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vinter gas

Inlägg av maskros »

Parabellum skrev: 06 jan 2024 18:25 Därför test med vattenbad som jag skrev, om nu inte wikipedia har svaret på det.
Nu är jag ju lite av en teoretiker men ja, jag menar att Wikipedia har svaret på det. IOM att butan har kokpunkt -0,45C och ett vattenbad med is och vatten håller 0C så bör butanet koka och därmed ge dig tryck så det funkar.

Med det sagt så ligger det ändå en del i din fråga. Om man badar en butantub som håller -20C i vatten, är då värmeöverföringen stor nog för att man ska få ett kontinuerligt flöde av gas eller kommer gasens expansion att kyla tuben snabbaren än de nollgradiga vattnet hinner värma upp den. MAO kommer vi att få en pålitlig låga. Här är då två frågor: 1) Funkar butan i -20C? Svar = Nej. 2) Funkar butan i 0C? Svar, det kan du testa själv. (Inte avsett som dryghet, bara att det faktiskt funkar att testa själv då du lätt når den temperaturen.) Kyl tuben till -5C eller nåt liknande, -15C är förstås bättre. Sänk sedan ned den i ett vattenbad med isbitar. Se till att badet är MARKANT större än tuben så att badet kan cirkulera och ta upp tillräckligt med värme/kyla (en stor hink med is-vatte-blandning borde funka bra) och rör om hela tiden. Sen testar du. Jag sätter en kanelbulle på att det kommer att funka dåligt för det hinner inte komma in värme i tillräckligt hög takt för att både värma från -5C, -10C eller -15C och samtidigt ge värme nog för att koka av butanet.

Med allt teoretiskt snack så kan jag tillägga att min ogräsbrännare funkar klart sämre när det går under +10C och jag brassar på ordentligt jfr om jag kör den en varm dag.

Vad är det du vill? Att kunna bunkra butan och tänka att det fixar sig bara du har nollgradigt när du ska använda den? Lägg tuben i kallingarna och ha en liten mängd som ska värmas. Högre krav än så så behöver du mixa in propan eller använda bensin eller T-röd (som tänder bra om man värmt den lite, sen värmer den sig sjävl).
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Vinter gas

Inlägg av Parabellum »

maskros skrev: 06 jan 2024 19:40
Parabellum skrev: 06 jan 2024 18:25 Därför test med vattenbad som jag skrev, om nu inte wikipedia har svaret på det.
Nu är jag ju lite av en teoretiker men ja, jag menar att Wikipedia har svaret på det. IOM att butan har kokpunkt -0,45C och ett vattenbad med is och vatten håller 0C så bör butanet koka och därmed ge dig tryck så det funkar.

Med det sagt så ligger det ändå en del i din fråga. Om man badar en butantub som håller -20C i vatten, är då värmeöverföringen stor nog för att man ska få ett kontinuerligt flöde av gas eller kommer gasens expansion att kyla tuben snabbaren än de nollgradiga vattnet hinner värma upp den. MAO kommer vi att få en pålitlig låga. Här är då två frågor: 1) Funkar butan i -20C? Svar = Nej. 2) Funkar butan i 0C? Svar, det kan du testa själv. (Inte avsett som dryghet, bara att det faktiskt funkar att testa själv då du lätt når den temperaturen.) Kyl tuben till -5C eller nåt liknande, -15C är förstås bättre. Sänk sedan ned den i ett vattenbad med isbitar. Se till att badet är MARKANT större än tuben så att badet kan cirkulera och ta upp tillräckligt med värme/kyla (en stor hink med is-vatte-blandning borde funka bra) och rör om hela tiden. Sen testar du. Jag sätter en kanelbulle på att det kommer att funka dåligt för det hinner inte komma in värme i tillräckligt hög takt för att både värma från -5C, -10C eller -15C och samtidigt ge värme nog för att koka av butanet.

Med allt teoretiskt snack så kan jag tillägga att min ogräsbrännare funkar klart sämre när det går under +10C och jag brassar på ordentligt jfr om jag kör den en varm dag.

Vad är det du vill? Att kunna bunkra butan och tänka att det fixar sig bara du har nollgradigt när du ska använda den? Lägg tuben i kallingarna och ha en liten mängd som ska värmas. Högre krav än så så behöver du mixa in propan eller använda bensin eller T-röd (som tänder bra om man värmt den lite, sen värmer den sig sjävl).
Ok, då har svaret på min fråga om det funkar eller ej.
Tack! :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vinter gas

Inlägg av maskros »

Parabellum skrev: 06 jan 2024 20:16 Ok, då har svaret på min fråga om det funkar eller ej.
Tack! :up:
Som husvagnsgubbe kan jag också tillägga att när vi kom hem från en tour i Europa och hade butan i tuben (ja, det är en historia för ett annat tillfälle som innefattar gängtejp, slangar, en gubbe med kalla händer och gas som rinner på utsidan av tuben) funkade det riktigt dåligt när det var svensk höst. Tuberna (P11) står utanför den värmda delen av husvagnen och när jag försökte värma med gaskaminen blev lågan liten eller dog. Så tyvärr måste man ha en blandning eller ge sig på andra bränslen - i praktiken.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Vinter gas

Inlägg av Parabellum »

maskros skrev: 06 jan 2024 20:29
Parabellum skrev: 06 jan 2024 20:16 Ok, då har svaret på min fråga om det funkar eller ej.
Tack! :up:
Som husvagnsgubbe kan jag också tillägga att när vi kom hem från en tour i Europa och hade butan i tuben (ja, det är en historia för ett annat tillfälle som innefattar gängtejp, slangar, en gubbe med kalla händer och gas som rinner på utsidan av tuben) funkade det riktigt dåligt när det var svensk höst. Tuberna (P11) står utanför den värmda delen av husvagnen och när jag försökte värma med gaskaminen blev lågan liten eller dog. Så tyvärr måste man ha en blandning eller ge sig på andra bränslen - i praktiken.
Återigen tack! :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Tidsspann
Inlägg: 77
Blev medlem: 30 apr 2019 23:38

Re: Vinter gas

Inlägg av Tidsspann »

Parabellum skrev: 06 jan 2024 15:41 Att fylla upp en kastrull eller stekpannan med lite vatten (ca1cm) för att få igång köket är ju inga konstigheter.
Har man inte vatten, kan man ju alltid slå en piss där.
Parabellum skrev: 06 jan 2024 17:14 Placera en butangas tub med brännare utomhus vid minst -20°C.
Vänta några timmar och tänd sedan lågan. Hur funkar det?
Efter det placera samma kök i en behållare där vatten fylls på, någon centimeter och starta sedan köket. Hur funkar det?
Praktiskt test utför vid -8 och det funkar oavsett vad wikininjan tror sig veta.
Kokade upp 1 liter vatten utan några som helst problem.
Får jag det så kallt som du önskar alltså -20, så kommer jag testa igen för att överbevisa den där tror sig veta människan.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Vinter gas

Inlägg av Parabellum »

Tidsspann skrev: 08 jan 2024 15:44 Praktiskt test utför vid -8 och det funkar oavsett vad wikininjan tror sig veta.
Kokade upp 1 liter vatten utan några som helst problem.
Får jag det så kallt som du önskar alltså -20, så kommer jag testa igen för att överbevisa den där tror sig veta människan.
Tack Tidsspann!
Gjorde själv ett enklare test utan att koka upp vatten och det fungerade bra.
Blir det riktigt kallt här nere igen så kommer jag att utföra ett eget test.
Tack för att du tog dig tiden.
:hug: :up:
Parabellum skrev: 06 jan 2024 15:29 Test med ren butan gas från biltema.
Ute temperatur -10°C och tuben har stått ute i ett dygn.
Knappt möjlig att ens starta och har då inte haft tuben i mina händer.
Lyfter upp tuben i mina händer och märkbart bättre prestanda.
I kallt vatten bad, klart användbart.
Orkar inte dividera just nu.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Tidsspann
Inlägg: 77
Blev medlem: 30 apr 2019 23:38

Re: Vinter gas

Inlägg av Tidsspann »

Parabellum skrev: 08 jan 2024 15:54 Orkar inte dividera just nu.
Misstänkte det när du kapitulerade som du gjorde.

Tack alla för ett trevligt forum i övrigt.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vinter gas

Inlägg av maskros »

Tack för benämningen wikininja, jag tror inte riktigt att jag är så bra på att leta info så jag gjort mig förtjänt av en så upphöjd titiel.

Tänker man ett extra varv så skulle det kunna vara så att det Biltema säljer inte alltid är ren butan, det skulle kunna variera i olika batcher. Om man då med stöd av undersökningar på en eller ett fåtal tuber från samma batch eller batcher som kan ha tillverkats samtidigt och därur drar slutsatser om hur butan fungerar eller ens ett allmänt beslut om hur butan från biltema fungerar finns det risk att man tror att saker funkar när de inte gör det.

Fine, vi testar tre-fyra tuber från biltema (eller annan leverantör) som är känd för att inte alltid leverera högsta kvalitet. Utifrån våra tester drar vi slutsatsen att, ja, deras butantuber funkar ned till -8C. Utifrån den informationen lägger folk butantuber, ev. från en annan leverantör, på lager. Sen skiter det sig, och det är -6C ute, men det är ju inget problem eftersom butan funkar fint ned till -8C - för det har vi testat. Men den här gången råkade det vara ren butan i tuben, å då funkar det inte utan tillskott av värme. :-g

Ber om ursäkt, jag missförstod frågan och valde att svara på hur butan uppför sig istället för att svara på hur just en viss "butantub från biltema" uppför sig. :hm:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"