”Bråttom att rusta Sverige så att alla kan få mat”

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10734
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

”Bråttom att rusta Sverige så att alla kan få mat”

Inlägg av bastard »

https://omni.se/brattom-att-rusta-sveri ... t/a/mQA1lv

"”Bråttom att rusta Sverige så att alla kan få mat”
Vid händelse av krig och katastrofer måste Sverige se till att snabbt bygga upp ett bättre system för livsmedelsförsörjning. Det skriver flera företrädare för Livsmedelsberedskapsutredningen på DN Debatt.

Skribenterna föreslår bland annat att beredskapslager av varor inom jordbruksområdet byggs upp, att kommunerna analyserar behovet bland invånarna och planerar distributionen. De anser också att företag måste vidta åtgärder för att kunna upprätthålla sina verksamheter även under kritiska förhållanden.

Därtill bör svenskarna ställa in sig på att äta mindre och sämre.

”Var och en måste förstå att reducerad tillgång till livsmedel från ett begränsat utbud innebär en torftig och ensidig kost”."
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Sömnlös
Inlägg: 209
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: ”Bråttom att rusta Sverige så att alla kan få mat”

Inlägg av Sömnlös »

Behöver göra det innan ”händelsen”, synd att de inte tar i lite till när de endå skriver så.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3283
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: ”Bråttom att rusta Sverige så att alla kan få mat”

Inlägg av Parabellum »

Hoppas alla ser, hör och förstår vad som är på gång, Europa förbereder befolkningen.
NATO/ USA avtal har bara gjort det säkrare för Sverige och dess befolkning. :lol: :lol:
16 - 70 åringar oavsätt kön har plikt. :up:
Hoppas alla medborgare i Sverige verkligen vill försvara våran frihet och demokrati.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2856
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: ”Bråttom att rusta Sverige så att alla kan få mat”

Inlägg av Marie »

Förutom Nato ser jag ingen skillnad mot 80talet.. mer än att 80/90/00talisterna känner sig lite kränkta att de får krav på sig som till 99% inte kommer infalla.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1492
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: ”Bråttom att rusta Sverige så att alla kan få mat”

Inlägg av entropi »

Hm, artikeln nämner att kommunerna borde planera distributionen av mat. Jag skulle ju inte direkt vilja att nån som inte klarar av att planera för att det kanske kan behöva snöröjas planerar mattillgång till mig eller mina släktingar.

Statliga myndigheter tycks helt oförmögna att promota lösningar där de själva inte är det centrala inslaget.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1492
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: ”Bråttom att rusta Sverige så att alla kan få mat”

Inlägg av entropi »

Parabellum skrev: 31 jan 2024 22:55 Hoppas alla ser, hör och förstår vad som är på gång, Europa förbereder befolkningen.
NATO/ USA avtal har bara gjort det säkrare för Sverige och dess befolkning. :lol: :lol:
16 - 70 åringar oavsätt kön har plikt. :up:
Hoppas alla medborgare i Sverige verkligen vill försvara våran frihet och demokrati.
Är inte i Europa just nu, men vad jag förstår så pratas det helt plötsligt mycket om WW3?
Vi får väl hoppas att Nato gjort det säkrare. Jag kan inte riktigt bedöma en sån sak, men det borde väl minska risken för ett proxykrig på svensk mark iaf tänker jag.

Sverige är ju ganska fritt tack och lov, men mer av en så kallad Demokratur.
Men oavsett vad det är Sverige är så ska ingen annan stat sätta sin fot här och föröka koloniala de som bor i landet.
Survival
Honor
Liberty
Ursus

Re: ”Bråttom att rusta Sverige så att alla kan få mat”

Inlägg av Ursus »

Hur man kan få Sveriges livsmedelsförsörjning i en allt osäkrare omvärld till en pro-/anti-NATO-fråga övergår mitt förstånd. Det är en militär allians, inte välgörenhet.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3283
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: ”Bråttom att rusta Sverige så att alla kan få mat”

Inlägg av Parabellum »

Ursus skrev: 01 feb 2024 08:11 Hur man kan få Sveriges livsmedelsförsörjning i en allt osäkrare omvärld till en pro-/anti-NATO-fråga övergår mitt förstånd. Det är en militär allians, inte välgörenhet.
Där satte du pricken över i'et!
Det är en krigs organisation och inget annat.
Alltså är det högtid att prioritera självförsöjning då vi eskalerar just nu, men kommer garanterat få det till att någon annan det.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Ursus

Re: ”Bråttom att rusta Sverige så att alla kan få mat”

Inlägg av Ursus »

Hur eskalerar vi?

Det är Ryssland som har startat kriget, Ryssland som viftar med kärnvapenkortet var femte minut, och Ryssland som för hybridkrig mot alla länder som med pengar och materiel vill stödja ett fritt Ukraina.

Klart att NATO stärker sina gränser med en aggressiv terrier i öst som anser att halva världen tillhör Ryssland, bara för att de säger det. Finns en god orsak till varför baltländerna gick med i NATO fort som fan efter Sovjetunionens fall - hellre det än vasall under tsaren.

Är varken pro eller anti till NATO, men tycker att detta bör tas med den ro som det förtjänar. Norge och Danmark har varit medlemmar sedan vaggan och är alldeles utmärkt fungerande nordiska länder - förmodligen bättre än det konträra Sverige i många anseenden.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3283
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: ”Bråttom att rusta Sverige så att alla kan få mat”

Inlägg av Parabellum »

Vi går in i NATO/ USA avtal, däri ligger eskalering.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"