Hållbarhet torrjäst

Hur man lagrar föda
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Hållbarhet torrjäst

Inlägg av Obstinat »

Vart besviken på det bakta brödet nu i helgen. Kändes som om jäsningen inte riktigt satte fart. Dels var torrjästen nog 1 år över tiden men framförallt var påsen öppnad sedan tidigare. Dock försluten med påsklämma.

Gjorde 5 minuters brödet som avhandlas i det andra forumet. Brukar bli bra men nu lite hopsjunket o degigt!
Frågan är om det beror på åldern på torrjästen?
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Hållbarhet torrjäst

Inlägg av EN brun böna »

Jäst försämras med tiden, Det man kan göra är att aktivera den. Då tar man jästen i lite ljummet vatten med lite socker och mjöl och låter det stå varmt ett tag, om jästen börjar bubbla så är den aktiv och går att använda om inte släng. Man kan sedan göra en fördeg/poolish för att ytterligare öka jäskraften. Det låter som en surdegsstart men det är det inte
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Hållbarhet torrjäst

Inlägg av Obstinat »

Tack! Skall provas.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Hållbarhet torrjäst

Inlägg av Jakob »

Jag startade en jäsning med torrjäst från öppnad påse, bäst före 2016. Det tog kanske lite längre än vanligt, men det kom igång.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Hållbarhet torrjäst

Inlägg av bokmalen »

Har nämnt detta förut i tråd på swedishsurvivalist, men jag har använt torrjäst 6-7 år efter utgångsdatum utan minsta problem.
Men den hade förvarats i jämn temperatur hela tiden.

Är påsen oskadd bör det gå att få liv i den. Vi har ju trots allt väckt liv i öljäst från flaskor som legat i havet i ett par hundra år.
I intend to live forever, or die trying to
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Hållbarhet torrjäst

Inlägg av bokmalen »

Hmm. Jag tänkte just lagra lite mer torrjäst, det var länge sedan det sist roterades, även om nu hållbarheten är lång.
Noterar dock att förpackningarna har ändrats.

Från att vara "blanka" och uppenbart lufttäta, så är påsarna nu matta och har en porös känsla. Det kan ju hända att de är precis lika lufttäta som tidigare, men det känns iaf lite olustigt...

Någon annan som reagerat på de nya förpackningarna och eventuellt öppnat en för att se om det är plast på insidan?
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hållbarhet torrjäst

Inlägg av maskros »

Jag litar inte på torrjäst mer än BF+6 mån. Har min i kylskåp eller skafferi som blir ganska varmt på sommaren. För många gånger jag inte lyckats väcka den med socker och ljummet vatten när 6 mån passerats för att lita på det. Visst kan det gå, och gör det ofta, men räkna inte med det.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hållbarhet torrjäst

Inlägg av bastard »

finns en fundering att kolla på vad man kan göra med bakpulver istället
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Hållbarhet torrjäst

Inlägg av Omnivore »

EN brun böna skrev: 25 aug 2019 11:32 Jäst försämras med tiden, Det man kan göra är att aktivera den. Då tar man jästen i lite ljummet vatten med lite socker och mjöl och låter det stå varmt ett tag, om jästen börjar bubbla så är den aktiv och går att använda om inte släng. Man kan sedan göra en fördeg/poolish för att ytterligare öka jäskraften. Det låter som en surdegsstart men det är det inte
Googlade på hur jag skall testa om det är liv i gammal torrjäst och hamnade här. Det var ju bra :)
Bakar allt bröd själv utom rostebröd som aldrig blir lyckat. Hittade ett lovande recept hos Nigella men det blev tyvärr tungt och degigt när jag provbakade för några månader sedan. Misstänker torrjästen som stått i en glasburk i skafferiet några år. Skall göra ett nytt försök med brödbaket idag om jag lyckas få igång jäsningen. Återkommer isf. Nigellas recept finns här: https://www.nigella.com/recipes/old-fas ... dwich-loaf
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Hållbarhet torrjäst

Inlägg av Omnivore »

Testade att väcka torrjästen mha litet socker, vetemjöl och varmt vatten. Den reste sig litet efter några timmar men det blev aldrig någon riktig fart i den. Skall göra ett nytt test och tillsätta litet bakpulver.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"