försvarsverk

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

försvarsverk

Inlägg av bastard »

från biltema tråden

taggtråd är en sak man kan ha nytta av, håller djur på rätt sida, om man sätter tillräckligt det högt nog

man kan även ha elstängsel i taggtrådstängslet , men inte innan shtf

går även att ha detektering av en taggtrådsslinga, så man får larm om någon klipper den, relativt enkelt att göra, men lita enkelt att bygla om dom vet att man har detektering, men man kan komma förbi det med via några inte helt enkla elektroniska sätt

man kan även ha koll på med vilken dragkraft man spännt upp den och ha detektering om den slackar eller sträcks

man kan även detektera om någon tar i elstängslet relativt enkelt, har man strömpuls så kan man få larm

vi kan andra typer av relativt passiva försvarsverk i tråden med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
prepparen
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 aug 2019 20:07

Re: försvarsverk

Inlägg av prepparen »

Jag har vresrosor utplanterade längs med tomtgränsen, dom bildar snabbt stora snår som man garanterat undviker att ta sig igenom. Dom är väldigt härdiga, men sprider sig lätt via rötterna, så visst arbete för man lägga på att hålla inne dom.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: försvarsverk

Inlägg av Omnivore »

En annan naturlig taggtråd är björnbär. Vi har gott om sådana i närheten och de har de grymmaste taggar jag någonsin sett. Ger säkert fina infektioner.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Ursus

Re: försvarsverk

Inlägg av Ursus »

Mina försvarsverk:

- Taggtråd på strategiska platser enligt annan tråd. Har inte ute detta för tillfället, men har en rulle och kan snabbt snöras upp vid SHTF. Detta kommer att förläggas på platser kring BOL där det är mycket underveg; typ ris och gräs men inte så mycket andra hinder. Där är vegetationen förvisso lätt att färdas över för bus, men taggtråd kan också här gömmas i smalbenshöjd. Syftet är avskräckande, irriterande, skadande (med potential för infektion då det är rostigt och gött), och potentiellt ett milt "area denial weapon".

- Björnsaxar. Har några stycken som köpts billigt på loppisar. Kan läggas ut på de stigar som finns kring BOL vid risk för home invasion i ett riktigt brunt läge. Skall inte läggas på ev. flyktvägar, och skall vara markerade så att jag ser dem från BOL men inte från andra hållet.

- Signaler (eller värre). North Survival på youtube gjorde rätt roliga signalgranater och larmsignaler:
https://www.youtube.com/watch?v=eEr719G0CSk
https://www.youtube.com/watch?v=yUfx88MZzPM
Dylika anordningar kan läggas upp kring BOL. Med lite elakare kunskap som finns i vissa svåråtkomliga böcker kan dessa även göras till rent defensiva saker, men hur detta görs får ni själva ta reda på.

- Vägblockeringar. Motorsåg och några rediga tallar senare så kan mindre vägar göras ofarbara för vanliga fordon. Enkelt och effektivt. Även om det knappast avskräcker så är det sannolikt lättare att bekämpa mål som går till fots.

- Brännässlor, rosenbuskar och hallon kan planteras ut lite eljest där det behövs och blir förutom ett försvarsverk även en auxiliär källa till föda samt repfibrer (nässlor), någorlunda flätbart material (hallon) och ved (ros).

Ganska sjukt egentligen att vi går mot sådana tider att jag sitter här på ett internetforum och diskuterar hur jag ska mota angripare i en laglös situation. Våra beslutsfattare kanske skulle behöva besöka detta forum emellanåt och inse att de har misslyckats med all säkerhet i detta land då vi vanliga dumma medborgare sitter här och överväger denna skit.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: försvarsverk

Inlägg av reboot »

Jag skulle i alla fall inte sätta min fot där om några såna här var uppsatta, eventuellt tillsammans med några längder randigt avspärrnings-plastband.

Skulle tyda det som om någon verkligen hade koll på området och menade allvar. Kan inte missförstås.... :ugeek:

1560466D-EF57-479B-8A5D-E114E80F1B55.jpeg
1560466D-EF57-479B-8A5D-E114E80F1B55.jpeg (26.41 KiB) Visad 5004 gånger
B022E69A-5151-47DA-AF59-E4ECF693481F.jpeg
B022E69A-5151-47DA-AF59-E4ECF693481F.jpeg (22.75 KiB) Visad 5004 gånger
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: försvarsverk

Inlägg av Dancecommander »

Om jag behöver bli en härjare för att föda min familj så kommer jag att spana mot ett hus som är omgärdat av taggtråd.
Minband hade inte fungerat.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: försvarsverk

Inlägg av bokmalen »

jo, håller med. visst skulle man fundera en extra gång om man såg minskyltarna, men då kanske det finns något värt något där.

Tror det antagligen skulle fungera bättre om du satte upp avspärrningsband från polisen, med en skylt bredvid... "Polisen söker ledtrådar: Om ni har sett någon eller några personer med yxa, eventuellt med blodiga kläder, röra sig i området hör av er till polisens tipstelefon xxxx"
I intend to live forever, or die trying to
Ursus

Re: försvarsverk

Inlägg av Ursus »

Dancecommander skrev: 04 sep 2019 12:21 Om jag behöver bli en härjare för att föda min familj så kommer jag att spana mot ett hus som är omgärdat av taggtråd.
Inte jag. Sjunker jag så lågt att jag måste börja plundra kommer jag att bryta mig in i de minst suspekta husen, för chansen är stor att någon försöker ligga lågt.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: försvarsverk

Inlägg av Daltorpet »

bokmalen skrev: 04 sep 2019 12:39 jo, håller med. visst skulle man fundera en extra gång om man såg minskyltarna, men då kanske det finns något värt något där.

Tror det antagligen skulle fungera bättre om du satte upp avspärrningsband från polisen, med en skylt bredvid... "Polisen söker ledtrådar: Om ni har sett någon eller några personer med yxa, eventuellt med blodiga kläder, röra sig i området hör av er till polisens tipstelefon xxxx"
Jag skulle nog se minskyltarna som en plojgrej om det inte var på ett uppenbart militärt område. Typ som att ha en "här vaktar jag" -skylt och en bild på en velociraptor eller dyl. Nä det som skulle få mig att undvika ett område är om jag hörde det djupa och tunga gläffsandet från en flock ovtjarkkas eller liknande. Man har ju sett hur bara våra två jättesnälla kangaler kan få många att stanna vid grinden. Visst har man byssa kan man skjuta ner dem men är det flockar så vet man ju inte om man skjutit alla och helt klart har den som äger dem hört intrånget och en person som håller en flock sådana bestar har nog lite eget våldskapital också.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: försvarsverk

Inlägg av reboot »

Dancecommander skrev: 04 sep 2019 12:21 Om jag behöver bli en härjare för att föda min familj så kommer jag att spana mot ett hus som är omgärdat av taggtråd.
Minband hade inte fungerat.
Skulle du fortfarande trampa på om du klivit över minbandet och ser en typ liknande sån här?
DCFF7C87-A2CC-418E-BE6F-2CEB5259CE8B.jpeg
DCFF7C87-A2CC-418E-BE6F-2CEB5259CE8B.jpeg (57.74 KiB) Visad 4950 gånger
Kan vara mycket konstiga saker på drift efter ett TEOTWAWKI......
2F0DA696-044D-43AB-AE30-A89AB641C603.jpeg
2F0DA696-044D-43AB-AE30-A89AB641C603.jpeg (36.18 KiB) Visad 4948 gånger
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"