5 minuters bröd

Matlagning i praktiken
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

5 minuters bröd

Inlägg av Obstinat »

Har för mig att det var på SSforumet som ett recept på ett bröd som var väldigt lättgjort!

Som jag minns det var det torrjäst 500 gr vetemjöl en skvätt salt kan det ha varit 3.6 dl vatten?....

Det var otroligt lättbakat så hoppas någon minns bättre än mig :mrgreen:
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: 5 minuters bröd

Inlägg av maskros »

Googla kylskåpsbröd. Men det kanske inte var det du var ute efter? Kylskåpsbrödet är lätt men det kräver jäst och rejäl jästid.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Fotogenmannen
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 maj 2019 18:39

Re: 5 minuters bröd

Inlägg av Fotogenmannen »

Tyckte jag kände igen beskrivningen. :D

https://swedishsurvivalist.egetforum.se ... t4733.html

Bakning av vitt matbröd av surdegstyp. Krångligt, tidskrävande, maskinkrävande (eller muskelbyggande!). Kräver dyrt specialmjöl för att bli riktigt bra. För att inte tala om jobbet att hålla en surdegskultur levande. Eller?

Jag har testat lite surdegsbak, och kommit fram till att det var svårt att passa in i vardagen. En perfekt TEOTWAWKI-kunskap och en rolig hobby, men inget sätt för en heltidsarbetande småbarnsförälder att framställa huvuddelen av familjens bröd. Inte om man har andra intressen än bakning, i alla fall.

Sen hörde jag talas om "no-knead bread". Man gör en deg med mycket vätska och ytterst lite jäst som man rör ihop med ett minimum av knådning, bara så att den "går ihop". Sen låter man den jäsa länge i rumstemperatur. Den långsamma jäsningen låter enzymerna i mjölet ordna glutenmagin som man annars behöver en ordentlig maskin eller ett rejält träningspass vid bakbordet för att lyckas med. Dessutom så verkar detta minska skillnaden mellan vanligt billigt vetemjöl och diverse dyrt specialmjöl med högt proteininnehåll.

En våg är oumbärlig, speciellt med sånt här bröd där man inte riktigt ser degens sanna konsistens förrän dagen efter.

Mitt recept:
500 g vetemjöl
17g salt
0.5 - 1 g torrjäst (det går 12 gram på en påse som motsvarar 50 g färsk jäst)
360 g vatten

Kväll 1:
Rör ihop mjöl, salt och jäst så saltet och jästen fördelas jämt i mjölet. Häll på 360 g kallt vatten direkt ur kranen. Rör ihop till en smidig deg. Knåda eventuellt några tag för att få allt mjöl att "gå in", men mer behövs inte. Täck bunken med plastfolie eller lock och ställ i rumstemperatur till nästa kväll. Om man täcker med bakduk så kan degens yta torka och bli hård. Det sparar vi gärna till ugnen!

Kväll 2:
Strö lite vetemjöl över degen, och dra runt degen med en sked för att lossa den från bunkens kant och mjöla ytan runt om. Men arbeta inte in mer mjöl än nödvändigt! Mjöla en jäskorg om du vill ha fint mönster på brödet. Annars, låt degen bara ligga kvar i samma bunke nån timme. Jag har en stenskiva, runt 20 mm tjock som jag lägger på ugnsgallret och värmer upp ugnen till 220ºC. När ugnen är varm (och stenen fått lite tid på sig att komma upp i temperatur) så stjälper jag över degen på en mjölad brödspade (enkelt utsågad ur en plywoodskiva) och skuffar in brödet i ugnen. Låter det stå inne i 40 minuter.

Detta blir ett bröd på 775 gram. Jag lägger det inte i plastpåse, utan låter det stå framme på skärbrädan med snittytan nedåt. Då bevaras den knapriga skorpan bäst, och det håller ändå utan problem i två dagar.

Efter lite övning så klarar jag detta på 5 minuter aktiv tid varje kväll, och har utsökt nybakt bröd varannan dag. Till en kostnad av under 3 kr per bak. Och den största fördelen av alla i det här sällskapet: Jag kan utan problem rotera 100 kg vetemjöl inom bäst-före-datum, så jag kan hålla ett ganska ordentligt lager. Degen blir också utmärkta baguetter, en himmelsk pizza, och, när skiten slår i fläkten, går alldeles utmärkt att baka som tunna kakor på en vedkamin eller i stekpanna över gas/bensin/fotogenkök.

Sen är det rätt trevligt att veta att en Krugerrand räcker till det dagliga brödet i 20 år. Om nu inte guldpriset fortsätter att rasa...
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: 5 minuters bröd

Inlägg av Obstinat »

Stort TACK :up: :up:

Det var precis det här brödet jag tänkte på :D

Minnet är bra men kort... Har säkert gjort det ett tiotal ggr men för flera år sedan. Blir nog o få ned det på papper den här gången :notme: Jag vet att jag experimenterade med olika tillbehör såsom russin o lingon. Funderar på att blanda in en skvätt honung nästa gång kanske även nötter av något slag.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: 5 minuters bröd

Inlägg av Omnivore »

Toppen! Sparade ned det direkt.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: 5 minuters bröd

Inlägg av Obstinat »

Provade detta eminenta recept för några veckor sedan! Vart helnöjd återigen! Blandade i valnötter russin o en klick honung. Måhända vart det lite för rinnigt pga honungen IOM att degen flöt ut lite. Men gott vart det :D

Är lite svag för gröna oliver så det blir nästa test. Funderar på lingon likväl!
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"