Tips vad det gäller stormlycktor.

Här får även batteribankar, batterier och laddare sin plats för diskussion.
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Tips vad det gäller stormlycktor.

Inlägg av Obstinat »

Visste inte riktigt var jag skulle lägga dessa spörsmål... Slutade med att jag la dem här!

Efter flera års samlande på allt möjligt så fick jag tummen ur o plockade fram div stormlycktor o spisar. O började testa dem med varierande resultat.

Bla
En Optimus 1200 där det visade sig att jag behövde köpa en ny rensnål. Blir troligtvis på Fogas som för övrigt flyttat till Upplands Väsby norr o Sthlm.

En 1551/500 Optimus (kinalampan?) som tyvärr saknar pumpen Dvs pumpstång. Ringde Fogas som tydligen kunde plocka ihop en ny.

En Primus 391 (för sprit) står det på en plåt på utsidan. Ännu inte provad... Lite osäker på den. Dessutom har jag slut på glödnät. Läste på o det verkar som vissa av dessa har ändrats till fotogen?

En blåslampa Primus 622 som förutom vara jäkligt snygg blåste på friskt :D

En blåslampa Primus 800 mindre modell (bensin)?? Ännu inte provad.

Har dessutom några spisar.

En Primus 535 tvålågig. Provat med både t röd o lysfotogen men ingen lycka! Spisen verkar hålla tätt men något är fel...

En Marine Homestrand tvålågigt. Precis som ovan....Dåligt resultat!


Vet att det finns många kunniga här på forumet o hoppas på tips o trix :up:
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Tips vad det gäller stormlycktor.

Inlägg av Obstinat »

Svarar mig själv :D

Nu är Primus 800 testad drivs av bensin. Funkar klockrent. Liten låga men trevlig!

Primus 535 Dvs en fotogenspis funkar efter en hårdlödning av brännaren som läckte....
Marine Homestrand var tydligen gjord för T röd riktigt bra flås :D

Är väl egentligen bara 391 jag inte provat än då jag saknar rätt strumpa.

Nu har jag påbörjat testning av mina gasolspisar :mrgreen: . Av 4 st bör 2 st renoveras/kollas :hm:

Verkar som att fotogenforum ej tar emot nya medlemmar? Någon som vet mer om detta?
Skanungen
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 feb 2024 10:56

Re: Tips vad det gäller stormlycktor.

Inlägg av Skanungen »

Använder min Feuerhand 276 vilken jag är supernöjd med, betydligt bättre ån de billiga som brukar läcka och spricka :up:
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Tips vad det gäller stormlycktor.

Inlägg av rödluvan »

Går det att få tag på nytt halvopak glas till Optimus 1200?
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Tips vad det gäller stormlycktor.

Inlägg av Obstinat »

Återknyter till mitt plock med spisar o lyktor. Har fått det mesta o fungera efter att ha besökt Fogas o inhandlat delar o tillbehör! (Sorry rödluvan hade tänkt o fråga o dina vägnar vad det gällde glaset) men hade själv tusen frågor o tidsbrist. Kom på efter att jag farit därifrån att jag hade andra spörsmål som jag glömde o ställa för egen del....

Personalen i detta fallet Conny kan jag starkt rekomendera :up: Kunnig trevlig verkar ha varit med på firman ända sedan de låg i Hammarbyhamnen.

Apropå funderingar som glömdes o ställa!

Vilket bränsle är optimalt att använda till fotogenspisar o stormlyktor? Lysfotogen eller campingparaffin?

Hur praktiskt gå till väga för att fylla primus 2000 flaskor ifrån en P 11. Läst på lite om detta o förstått att noggranhet är av största vikt med betoning på vikt :mrgreen: Tydligen påskyndas påfyllningen om mottagarflaskan är väl kyld(inte provat än)
Kom gärna med fler tips! Det enda jag vet förutom ovanstående är att givartuben skall vändas upp o ned!
Fotogenmannen
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 maj 2019 18:39

Re: Tips vad det gäller stormlycktor.

Inlägg av Fotogenmannen »

Inga konstigheter. Se bara till att väga den blåa flaskan när den är helt tom och skriv tomvikten på flaskan med bra penna. Lägg mottagarflaskan i frysen några timmar innan fyllning. Jag har stoppat lite bomull som ett filter i min fyllslang, och det ser ut som det fastnat lite rostflagor eller annat skräp i det, så den verkar göra lite skillnad. Om flaskan efter fyllning väger för mycket, se till att tömma ut överskottet på ett säkert sätt direkt. Lagra aldrig flaskor med mer gas än flaskan är gjord för!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tips vad det gäller stormlycktor.

Inlägg av bastard »

se upp för flytande propan, blir mycket lätt frysskador på huden

så lämpligt med ex två lager handskar, tät utanpå, isolerande under
räcker med diskvante och bummulsvariant under
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Tips vad det gäller stormlycktor.

Inlägg av Obstinat »

Tack för svaren!
Apropå fyllningen så har jag nyttjat en vanlig hane till p flaskan utan reducering. Sedan en vanlig gasolslang med ett munstycke som passar till 2000 flaskan. Såg när jag var på Fogas att det fanns ett kit o köpa men vart lite snål då allt drog iväg prismässigt!
Eller är det så att jag behöver speciella munstycken osv...

Några tankar apropå mina funderingar vad det gäller lysfotogen eller campingparaffin? Hörde om en som hade haft campingparaffin ståendes länge i en spis med resultat att tanken vart lätt geggig på insidan. Gäller detsamma för lysfotogen o i sådana fall kanske det är bättre o tömma ur lyktor o spisar om de skall långtidsförvaras :-g
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tips vad det gäller stormlycktor.

Inlägg av bastard »

fyllning från flaska till flaska, så är tänket att det är flytande gas mellan flaskorna , att göra rätt så man inte får det ut när man tar loss kopplingarna

resten kvittar

jag har en del lysfotogen som är gammal , inget klet
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Ficklampan och annan buren belysning."