Varför började ni preppa?

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
Ursus

Re: Varför började ni preppa?

Inlägg av Ursus »

Människan har preppat i form av reservhållning och idkat det vi idag lite spännande kallar "överlevnad" i minst etthundrafemtiotusen år - innan dess alla distinkta förstadier till Homo Sapiens likaså.
Där jag bor är det inte längre tillbaka i tiden än max sextio-sjuttio år som ko och gris och arbetshäst ersattes av kyldisk, butikshylla och bil.

Att tro att detta sköra lilla undantag i världshistorien som är dagens lyxlevnad kommer att vara för evigt borde klassas som mental sjukdom.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Varför började ni preppa?

Inlägg av Parabellum »

Ursus skrev: 22 jan 2024 11:08 Att tro att detta sköra lilla undantag i världshistorien som är dagens lyxlevnad kommer att vara för evigt borde klassas som mental sjukdom.
Detta är något jag sagt i åratal, bemötandet har alltid varit svalt eller nedlåtande. :lol: :lol:
Men det är en sanning. :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 768
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Varför började ni preppa?

Inlägg av FCR2 »

Parabellum skrev: 22 jan 2024 12:36
Ursus skrev: 22 jan 2024 11:08 Att tro att detta sköra lilla undantag i världshistorien som är dagens lyxlevnad kommer att vara för evigt borde klassas som mental sjukdom.
Detta är något jag sagt i åratal, bemötandet har alltid varit svalt eller nedlåtande. :lol: :lol:
Men det är en sanning. :up:
Instämmer absolut i detta.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Varför började ni preppa?

Inlägg av deadrabbit »

Började preppa nyår 2015/2016 vill jag minnas var i samband med böckerna från Lars Wilderäng släpptes samtidigt som jag bar den gröna uniformen på kontrakt samt den grå och blå till vardags. Att bygga på färdigheterna för längre uthållighet, ha en plan B, kunna stanna på en plats eller förflytta sig med nödvändiga medel utan att belasta samhället.
Vill minnas att som liten provat på att vara skogsmulle och besök hos scouterna tidigt för att senare i vuxnalivet tälta utomhus frivilligt, cykla och gå sträckor med packning för att mäta tid, tempo avstånd mm till att bestiga Kebnekaise, och rucka med ryggsäck mm.
3-3-3 Radio Plan
Jonah
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mar 2024 18:15

Re: Varför började ni preppa?

Inlägg av Jonah »

Har alltid varit den som haft med mig de där "extra bra att ha" sakerna när man varit någonstans. Ordet prepping dök nog upp i min begreppsvärld 2012 - 2013 någonstans, sedan läste jag Wilderängs böcker och växlade upp lite. Började läsa alla preppingbloggar jag hittade, fastnade särskilt för Urvaken. När jag köpte hus så gick det att börja preppa mer ordentligt, tittade specifikt efter bra preppingmöjligheter när jag köpte hus. Tyvärr hittade jag inget inom mina parametrar som hade vedspis. Nu har jag en välfylld matkällare, en tomt som möjliggör lite odling och plats för hönsgård om det skulle bli aktuellt i framtiden, närhet till vattendrag och skog. Trots det bor jag i ett samhälle med grundläggande service, så inte riktigt "ute på landet" som skulle ha varit det optimala, men som tyvärr inte hade fungerat för min del. Jag kommer nog aldrig att bli den som kan bugga in i flera år, men skulle nog klara mig ganska bra i några månader i alla fall. Har svårt att se ett scenario där det från den ena sekunden till den andra skulle bli helt omöjligt att få tag i någonting (under längre tid) så jag räknar med att mina prepps ska vara bryggan över till den mer långsiktiga lösningen.
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"