Min Linux resa. Desktop/Laptop/Server användning... Bra eller dåligt!!!

Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Min Linux resa. Desktop/Laptop/Server användning... Bra eller dåligt!!!

Inlägg av Kråkfot »

Har precis börjat med linux lite på vad som blivit reservlaptopen.skulle bara kolla om den "trasiga" burken jag köpte funka :notme:
Som du säger, en hel del twekande, men jag tycker det är kul att lära sig nått nytt :D

Är ett stort fan av win xp och 7 men inte de senaste versionerna även om det är det jag tar mig fram på till vardags.

Och ja, min primära går på win10...har en paj nånstans som ska användas till nått. Blir vell en retropie i slutändan...
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Min Linux resa. Desktop/Laptop/Server användning... Bra eller dåligt!!!

Inlägg av Marie »

Kråkfot skrev: 27 mar 2024 20:23 Har precis börjat med linux lite på vad som blivit reservlaptopen.skulle bara kolla om den "trasiga" burken jag köpte funka :notme:
Som du säger, en hel del twekande, men jag tycker det är kul att lära sig nått nytt :D

Är ett stort fan av win xp och 7 men inte de senaste versionerna även om det är det jag tar mig fram på till vardags.

Och ja, min primära går på win10...har en paj nånstans som ska användas till nått. Blir vell en retropie i slutändan...
Då har du lite pyssel i några år framför dig nu asså. :mrgreen:
Pilla med det på sidan om är det bästa och inte köra det som huvud OS medans man lär sig.. dualboot fungerar oxå om man bara har en dator.. dock gillar win10 att sabotera linux bootloader vid varje uppdatering. :lol:
Så dualboot på separata diskar eller installera Linux på en extern hårddisk och sedan använda bios bootmeny om man ska köra dualboot.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Min Linux resa. Desktop/Laptop/Server användning... Bra eller dåligt!!!

Inlägg av Kråkfot »

Jo det var lite så jag kände också. Provade med att boota från usb för att se hur det funka och av lite och mint så verkade lite krångla minst.......(touchpaden har strulat en del men inte längre).

Engelska har aldrig varit ett problem så att läsa,lyssna, skriva har ju inte varit ett hinder.


Sen somsagt, man får lära sig nått nytt :hm:
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Min Linux resa. Desktop/Laptop/Server användning... Bra eller dåligt!!!

Inlägg av Marie »

Kråkfot skrev: 27 mar 2024 20:41 Jo det var lite så jag kände också. Provade med att boota från usb för att se hur det funka och av lite och mint så verkade lite krångla minst.......(touchpaden har strulat en del men inte längre).

Engelska har aldrig varit ett problem så att läsa,lyssna, skriva har ju inte varit ett hinder.


Sen somsagt, man får lära sig nått nytt :hm:
Vissa touchpads kan bli hyperkänsliga i linux så de vanliga inställningarna för musen inte riktigt vill räcka till.. Då får man kasta in synaptics driver istället. :-)
Mint var länge sedan jag testa nu.. 20.2 var den sista mint versionen jag testa.. ja om man bortser från mitt lilla skojiga lab med LMDE6. :D

Jag tyckte det var roligare att hänga med kompisar än att gå på vissa lektioner i skolan.. Så historia, geografi, engelska och svenska och NO ämnena blev till håltimmar istället. :notme:
Historia har jag än i dag inte saknat att jag missat.. Geografi är ibland lite irriterande om jag måste slå upp på karta för att se vart olika städer är. :lol: Svenskan jobbade jag upp på egen hand och Engelska lärde jag mig från TV.... och de säger att TV inte är nyttigt. :lol:
NO ämnena vet i katten.. Biologi kan jag det som behövs för vanligt vardagslevande.. Fysik/Teknik är jag född med.. Kemi har jag snappat upp lite utav, men jag har ingen nytta av det direkt.
Så skolkningen var väl inte smart, men jag överlevde iallafall. :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Min Linux resa. Desktop/Laptop/Server användning... Bra eller dåligt!!!

Inlägg av mopar340 »

Kul tråd, körde linux när jag flyttade till studentlya med 10Mbit lan i slutet på 90 talet, Hade en gammal dator så det var perfekt.
Körde Debian på den tiden, flera av kompisarna var värsta Haxxor typerna, som kunde hjälpa mig att få det att funka bra.
Fanns gott om feta datorer på universitetet man kunde köra remote mot så ens egen inte behövde dra runt alla program.
Sen vart det ett uppehåll med mest widows i några år.

Nästa vända med Linux var när jag reste mycket i jobbet och arbetsgivarens dator var totalt låst... Köpte ett BIOS lösenord på nätet för att fixa boot från USB och körde med en Puppy dist på en sticka under många år.

Kör mest Mac och OSX sen drygt 10 år tillbaka, ångrar inte att jag dumpade windows på vardagslaptopen.

Har en Paralles installation ska nog testa lägga in en linux där, bara för skojs skull
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Min Linux resa. Desktop/Laptop/Server användning... Bra eller dåligt!!!

Inlägg av Marie »

mopar340 skrev: 29 mar 2024 22:37 Kul tråd, körde linux när jag flyttade till studentlya med 10Mbit lan i slutet på 90 talet, Hade en gammal dator så det var perfekt.
Körde Debian på den tiden, flera av kompisarna var värsta Haxxor typerna, som kunde hjälpa mig att få det att funka bra.
Fanns gott om feta datorer på universitetet man kunde köra remote mot så ens egen inte behövde dra runt alla program.
Sen vart det ett uppehåll med mest widows i några år.

Nästa vända med Linux var när jag reste mycket i jobbet och arbetsgivarens dator var totalt låst... Köpte ett BIOS lösenord på nätet för att fixa boot från USB och körde med en Puppy dist på en sticka under många år.

Kör mest Mac och OSX sen drygt 10 år tillbaka, ångrar inte att jag dumpade windows på vardagslaptopen.

Har en Paralles installation ska nog testa lägga in en linux där, bara för skojs skull
:D låter nästan som du plugga på Liu
Jag har börjat avsky linux för att de medvetet gör saker mer komplicerat än vad de behöver.. senast nu med virt-manager där man måste manuellt skriva in nätverkskortets beteckning, medans tidigare utgåvor var det en klick-rull-list man klicka på för att välja virtuellt nätverk.. Men varför ska de låta något vara enkelt för när man kan göra det omständigt. :smack: typisk vissa linux utvecklare. :bam:

Hade inte Mac-os varit bundet till hårdvaran så hade jag testat det ett år eller två.. Jag är sjukt trött på Linux och jag har inte råd med LTSC licenser då de är sjuuukt dyra om man ens lyckas köpa dem... winserver licenser är lite maffiga de oxå om man ska ha till fyra datorer. :?
Jag kör hellre win7 utan uppdateringar än att använda win10/11 home/pro som är rullande releaser.. och de är sååå elaka att dessa H1, H2 osv versioner sätter de EOL på efter ett år, så man inte får säkerhetsuppdateringar om man blockar upprullningen..
och ska jag köra win10/11 utan uppdateringar så väljer jag hellre win7 då det är mer lättdrivet och kontrollpanelen är intakt. :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Min Linux resa. Desktop/Laptop/Server användning... Bra eller dåligt!!!

Inlägg av deadrabbit »

Jag smålog och njöt när jag läste igenom tråden och fick mig en välbeskriven tidsresa på köpet.
3-3-3 Radio Plan
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Min Linux resa. Desktop/Laptop/Server användning... Bra eller dåligt!!!

Inlägg av mopar340 »

Marie skrev: 30 mar 2024 00:44
mopar340 skrev: 29 mar 2024 22:37 Kul tråd, körde linux när jag flyttade till studentlya med 10Mbit lan i slutet på 90 talet, Hade en gammal dator så det var perfekt.
Körde Debian på den tiden, flera av kompisarna var värsta Haxxor typerna, som kunde hjälpa mig att få det att funka bra.
Fanns gott om feta datorer på universitetet man kunde köra remote mot så ens egen inte behövde dra runt alla program.
Sen vart det ett uppehåll med mest widows i några år.

Nästa vända med Linux var när jag reste mycket i jobbet och arbetsgivarens dator var totalt låst... Köpte ett BIOS lösenord på nätet för att fixa boot från USB och körde med en Puppy dist på en sticka under många år.

Kör mest Mac och OSX sen drygt 10 år tillbaka, ångrar inte att jag dumpade windows på vardagslaptopen.

Har en Paralles installation ska nog testa lägga in en linux där, bara för skojs skull
:D låter nästan som du plugga på Liu
Jag har börjat avsky linux för att de medvetet gör saker mer komplicerat än vad de behöver.. senast nu med virt-manager där man måste manuellt skriva in nätverkskortets beteckning, medans tidigare utgåvor var det en klick-rull-list man klicka på för att välja virtuellt nätverk.. Men varför ska de låta något vara enkelt för när man kan göra det omständigt. :smack: typisk vissa linux utvecklare. :bam:

Hade inte Mac-os varit bundet till hårdvaran så hade jag testat det ett år eller två.. Jag är sjukt trött på Linux och jag har inte råd med LTSC licenser då de är sjuuukt dyra om man ens lyckas köpa dem... winserver licenser är lite maffiga de oxå om man ska ha till fyra datorer. :?
Jag kör hellre win7 utan uppdateringar än att använda win10/11 home/pro som är rullande releaser.. och de är sååå elaka att dessa H1, H2 osv versioner sätter de EOL på efter ett år, så man inte får säkerhetsuppdateringar om man blockar upprullningen..
och ska jag köra win10/11 utan uppdateringar så väljer jag hellre win7 då det är mer lättdrivet och kontrollpanelen är intakt. :lol:
Så kan det vara.... :D

nu har jag en Unbuntu i virtuell maskin under Parallels, fasen vad smidigt. Några få klick så var det installerat och klart. Har inte tänkt på det tidigare då jag bara kört windows i Parallells där men även på linux så funkar alla inställningar, nät, hårdvarustöd mm automagiskt. var faktiskt 0 inställningar att ställa in. Bara välja Admin och Root lösenord för att komma igång.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Min Linux resa. Desktop/Laptop/Server användning... Bra eller dåligt!!!

Inlägg av Marie »

deadrabbit skrev: 30 mar 2024 09:58 Jag smålog och njöt när jag läste igenom tråden och fick mig en välbeskriven tidsresa på köpet.
Härligt, då lyckades jag med lite påskunderhållning asså. :mrgreen: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Min Linux resa. Desktop/Laptop/Server användning... Bra eller dåligt!!!

Inlägg av Marie »

mopar340 skrev: 30 mar 2024 10:55 Så kan det vara.... :D

nu har jag en Unbuntu i virtuell maskin under Parallels, fasen vad smidigt. Några få klick så var det installerat och klart. Har inte tänkt på det tidigare då jag bara kört windows i Parallells där men även på linux så funkar alla inställningar, nät, hårdvarustöd mm automagiskt. var faktiskt 0 inställningar att ställa in. Bara välja Admin och Root lösenord för att komma igång.
Linux nu mer är mer eller mindre lika enkelt att installera som windows :)
Det är bara manuell partitionering som linux fortfarande är två steg bökigare än windows, då man måste välja monteringspunkter osv. Men det är fortfarande GUI baserat iallafall. :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"