Gruffigt kring Ukraina igen

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/varlden/usas-krav-pa- ... rysk-olja/

låst

men, usa vill inte att ukraina bombar ryska oljeanläggningar för att höjda världsmarknadspriser kan påverka bidens möjligheter för omval senare i höst
samtidigt så håller ukraina på att få det riktigt svårt på grund av brist på det mesta

sällan jag önskar att två gamla gubbar gick och dog spontant
men dom två presidentkandidaterna för nästa period har passerat bäst föredatum för längesedan
putin med för den delen

som sagt, jag hadde gladiligen lagt en månadslön till ukraina om det görs gemensamt av alla i sverige, vilket inte kommer ske tyvärr
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av rödluvan »

Det mesta av rysk exportolja kommer väl ännu från Baku, Azerbaijan så jag tror knappast att detdär är så mycket mer än ett billigt (Amerikanskt) politiskt utspel i praktiken. (det som ligger långt norrut vill väl, tycker man rimligen ryssarna fortfarande främst behålla själva för krigsreserver åt armen och strikt nödvändiga inrikes transporter). Ryssarna har ju redan själva mosat befolkningen där för länge sedan under pirogens regim (Jepp killen som Jänkarna gillade... :roll: ), så jag tror inte det, i allafall inte i samma skala som Irak om nu någon jämfört det.

Iran skulle kanske kunna göra det, men de har ju mycket mer att vinna på bibehållen brun tunga med Ryssland och de är redan försvagade sedan tidigare, teknologiskt sett spelar de inte i närheten av samma liga som Ryssarna så det förefaller också mindre sannolikt att man vill stöta sig med dem.

Det verkar väldigt långsökt att Ukraina skulle ta sig dit tycker jag.

Edit, Teoretiskt sett skulle man för visso kunna göra punktattacker vid norra delen av Kaspiska havet, men man får här betänka att ryska oljefyndigheter ligger betydligt mer utspridda än de gör i Orienten därför skulle skadorna där inte komma att bli lika koncentrerade, Globalt sett har även rika fyndigheter som de i Azerbajdzjan trots allt ganska liten produktion av råolja, däremot rätt betydande fyndigheter av naturgas, vilket jag dock har svårt att tänka mig skulle påverka jänkarna så mycket även om det i teorin på något okänt sätt skulle gå att utföra en så storskalig attack, det skulle dock kräva en minst sagt enorm militär insats, troligen mer än Ukraina har att tillgå totalt.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
XYZZY
Inlägg: 27
Blev medlem: 03 jul 2021 21:02

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av XYZZY »

Apropå det som skrivs i DN: "säger källor till Financial Times". Undrar vilka dessa "källor" är.
Inte ens "källor nära amerikanska regeringen" eller "källor i NATO". Kan det vara hittepå?
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av rödluvan »

DN har uppriktigt sagt haft en kraftig nedgång i kvalitet överlag det sista årtionden tycker jag.
Roten till detta är gamla (hypotetiska) spekulationer om huruvida det skulle vara möjligt att från Ukraina gå in med styrkor eller luftburna robotar mot norra delen av Kaspiska havet och attackera oljefält. För den som inte är insatt i geografi och geologi i området så låter det kanske mer rimligt, området är dock väldigt annorlunda jämfört med Orienten.

Sett ur realistisk synvinkel så skulle det vara mer effektivt att använda tillgängliga Ukrainska styrkor till att utföra snabbt och lättrörligt offensivt försvar på hemmaplan i nuläget, liknande hur svenskt försvar skulle agera.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av bastard »

https://omni.se/putin-hotar-att-anfalla ... g/a/JQP198

"Putin hotar att anfalla F-16 i tredje land – Paasikivi: Så man startar världskrig
President Vladimir Putin ser F-16-plan som är tänkta att användas i kriget mot Ryssland som legitima mål, även om de opererar från Natobaser i tredje land. Det nya hotet gavs under ett besök på en helikopterbas i västra Ryssland, rapporterar Reuters med hänvisning till ryska statliga Tass.

– F-16-plan kan bära kärnvapen. Och vi måste ta hänsyn till det i vår planering, sa presidenten till piloter ur det ryska flygvapnet.

Överstelöjtnant Joakim Paasikivi vid Försvarshögskolan i Stockholm säger till TT att utspelet är en retorisk eskalering och att avsikten är att skrämma.

– Vill Putin ha ett krig med Nato är det så man startar det. Då blir det ett tredje världskrig, säger han."

intressant sätt att prata på, men tomma tunnor skramlar mest ...
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av rödluvan »

Går det att finna ut mer exakt var man då avser att anfalla, jag hittar inte så mycket om detta?
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av bastard »

https://omni.se/representanthuset-rosta ... a/a/yE1MBA

"USA:s representanthus röstar ja till 61 miljarder dollar i förnyat Ukrainastöd
Representanthuset i USA har godkänt förnyat militärt stöd till Ukraina värt nära 61 miljarder dollar. 311 ledamöter röstade för stödpaketet och 112 emot det, skriver amerikanska medier.

Flera ledamöter jublade och viftade med ukrainska flaggor efter omröstningen.

Republikansk ovilja att godkänna stödet har fått pengarna att sitta fast i kammaren sedan i februari.

Innan förslaget når president Joe Bidens bord ska även senaten rösta om det. Allt pekar på att senaten kommer godkänna stödet och Joe Biden har lovat att underteckna stödet omgående efter det.

Innan omröstningen har representanthuset också godkänt stöd till Taiwan, Israel och ett förslag som kan innebära att Tiktok förbjuds om företaget inte klipper sina band till Kina. Totalt har utrikesstöd för 95 miljarder dollar godkänts."

sverige bör hjälpa till i motsvarande grad med, och konternuerligt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"