bältros?

Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10858
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

bältros?

Inlägg av bastard »

såg denna

https://omni.se/forskare-vaccinera-dig- ... t/a/AvzvE5

"Forskare: Vaccinera dig mot bältros även om det är dyrt
Infektionssjukdomen bältros är mer utbredd än man tidigare trott. Det visar en ny studie från vårdcentraler och sjukhus i Västra Götaland, rapporterar GP.

Samma studie drar också slutsatsen att det inte går att bli immun mot sjukdomen. Tvärtom ökar risken att få bältros bland dem som redan har haft infektionen eller smittats av vattkoppor.

Tomas Bergström, seniorforskare vid Göteborgs universitet, rekommenderar alla som haft bältros eller vattkoppor att vaccinera sig mot sjukdomen, även om det är dyrt. Särskilt med tanke på att sjukdomen kan leda till smärtsamma och långvariga biverkningar.

– Hos en del kan nervsmärtorna sitta i flera år, men ibland livet ut. Det finns inget botemedel, säger han."

rimligt att slanta upp för detta?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Tank
Inlägg: 1712
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: bältros?

Inlägg av Tank »

Ja, absolut. Ligger i min plan, direkt efter att TBE är klart för denna gången.
Sambon har börjat med första sprutan. Hennes mor fick bältros och det var ingen kul sak. Ont, minst sagt.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10858
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: bältros?

Inlägg av bastard »

kollade lite och tänk på att man kan vaccinera sig på vårdcentralen
i detta fallet skulle det för mig vara ca 500 kr billigare , men dom får inte göra reklam för detta
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 981
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: bältros?

Inlägg av EN brun böna »

Här måste man åka till bussen som åker ut och vaccinerar mot tbe och bältros. För vårdcentralerna har inte tillgång till rätt vaccin för bältros. Det har däremot bussen från vaccin.nu eller vad de heter. Men 5000 kronor är häftigt för vaccineringen och det ger inte 100% skydd
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 920
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: bältros?

Inlägg av Omnivore »

Femtusen spänn!? Jisses!
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2534
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: bältros?

Inlägg av xsive »

Omnivore skrev: 03 jun 2024 08:48 Femtusen spänn!? Jisses!
Det diskuteras att inkludera Bältrosvaccin i vaccinationsprogrammet så den kan subventioneras framförallt för äldre
men beslutas väl per enskilt landsting. Ingen subvention för dom flesta och kostnad för två doser då mellan 4-5 tusen.
På vårdcentral 3,5-4tkr inklusive grundavgifter (Shingrix vaccin). Kollade min vårdcentral och 2 x 1900kr för mig
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... nsprogram/

Men pengarna som styr och inte kostnadseffektivt att vaccinera
https://aldreicentrum.se/nyheter/inte-k ... t-baltros/
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 920
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: bältros?

Inlägg av Omnivore »

Tack för länkar. Vattkoppor och bältros är tydligen samma virus. Om man har haft vattkoppor som barn har man kanske naturligt skydd. Får googla litet om det.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2534
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: bältros?

Inlägg av xsive »

Omnivore skrev: 03 jun 2024 10:01 Tack för länkar. Vattkoppor och bältros är tydligen samma virus. Om man har haft vattkoppor som barn har man kanske naturligt skydd. Får googla litet om det.
Tvärtom. Du skall ha haft vattkoppor som barn för att kunna få bältros som äldre. Har du aldrig haft vattkoppor kan du inte få bältros
Har du haft vattkoppor har du kvar viruset resten av livet. Om det blir aktivt igen (man vet inte varför) får du bältros
https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/h ... n/baltros/
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 920
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: bältros?

Inlägg av Omnivore »

Aj fan. Nåväl, det verkar obehagligt men uthärdligt.
¨
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Obstinat
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: bältros?

Inlägg av Obstinat »

Som xsive skriver så är det tydligen!

Tog min första bältrosspruta för 3 veckor sedan. Inom loppet av 2 månader bör/skall man ta spruta no 2!
Är inte billigt tror jag betalade 2400 kr för en dos....

Har några bekanta som fått bältros o mätt rent ekonomiskt så känns min uttunning av plånboken som ett hål i fickan jämfört med deras lidande :notme: Ett exempel en bekants fru som de trodde fått en stroke med IOM halva ansiktet förlamat men efter några timmar/dagar kom de fram till bältros. Ännu efter snart ett år så finns det lite biverkningar!

Som kuriosa har jag en barndomskamrat som fick vattkoppor/bältros? När han var över 30 år. Måhända var det inte vattkoppor som han fick då men han var sjuk i veckor....
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"