Recept / Matidéer

Matlagning i praktiken
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Recept / Matidéer

Inlägg av bokmalen »

Så tänk dig nu att bajset har träffat fläkten och färgen för dagen är brun. Prepper som du är sitter du dock bra till med bunkrad mat som håller länge. massor med ris, bönor, linser och annat som har bra hållbarhet och kilopris.

Men vad lagar du för mat?
Du vill ju inte laga samma om och om igen, även om "man tager vad man haver", så är det möjligt kan man ju vilja omväxla sig.

Så jag tänkte att vi kanske kunde starta en tråd för recept/matideer. Vad kan man laga för nåt med sina prepp och kanske begränsade kokmöjligheter?

Fast för den delen har ni något smaskens som ni vill dela med er av som man kan äta redan nu i väntan på TEOTWAKI så posta gärna även det ;)
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Recept / Matidéer

Inlägg av Omnivore »

Har man vita bönor och ett paket bacon, köttbullar eller korv i frysen så lagar man cowboykäk.
https://akelaslair.wordpress.com/2011/06/06/cowboykak/
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Recept / Matidéer

Inlägg av crusoe »

Dette er en tråd jeg tror jeg kan være med på å bidra i, siden jeg både er glad i å lage mat og å spise mat. Jeg kommer ikke med noe særlig recepter i denne posten, men kommer sikkert med noen senere.

Som en generell antagelse så regner jeg med at mye av kosten når leget blir brunt vil være gryteretter, grøt,pannekaker/pannebrød, stuinger og supper. Slik "samkoking" vil både gjøre matlagingen lettere (heller en gryte enn fire), samt det vil være lettere og drøye matvarer. Næringsinnholdet vil forringes ved at det tilsettes råvarer som er mindre næringsrik (sitat: Captain Obvious), men på den andre siden så vil jo ikke det totale næringsinnholdet bli mindre. Som eksempel her kan nevnes tidligere krisemat som barkebrød. Om ikke næringsinnholdet øker nevneverdig, så vil det trolig være positivt for moralen å få en metthetsfølelse.

Et annet eksempel: Jeg leste for en tid siden at under beleiringen av Leningrad (WW2) så ble fort lærbelter og tapetklister benyttet som føde. Jeg antar at "lærbeltesuppe" med litt krydder og dehydrerte grønnsaker er å foretrekke fremfor plain "lærbeltesuppe". Det samme med tapetklister, det smaker sikkert bedre med litt havregryn og dehydrert frukt, enn som plain "tapetklister grøt".

Selvsagt kan man si at om man har dehydrerte grønnsaker og frukt, så slipper man å spise lærbelter og tapetklister. Om mat er en begrenset ressurs, så tror jeg det lønner seg å drøye maten så fort som mulig om ikke løsningen er i siktet (sitat: Captain Obvious). Selv tror jeg at jeg går for fx tang, tare og lav som matdrøye fremfor lærbelter og tapetklister. De førstnevnte vil også gi signifikant mer næringsinntak enn sist nevnte.
(Husk at tang og tare inneholder mye jod og bør derfor ikke spises for mye av. Husk også at ved å preppe kaustisk soda så slipper man å lage askelut for å gjøre flere lavtyper spiselig.)

Jeg regner med at blant de som har et matlager, så er det mange som har kondenser melk. Har man kondensert melk, en varmekilde, en kjele og litt vann og tid, så kan man lage dulche de leche ("melkesyltetøy"). Kok en boks kondensert melk i en kjele lenge.....og dermed er jobben gjort. (NB. det anbefales ikke å koke hermetikk i boksen fra produsenten...)

Koker man boksen i 2 timer får man en karamellsaus (karamell/kola), 3-4 timer en mer smøreaktig fudge og over 4 timer smörkola. (har bare prøvd 2 og 2-4 timer selv). Karamellsausen kan man ha på grøten i stridstid og på glassen i fredstid, eller på chapati eller pannekaker. Fudge varianten kan fx smøres på brød.

https://www.godt.no/artikkel/20384783/s ... e-de-leche
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Recept / Matidéer

Inlägg av bokmalen »

Kanske inte möjligt att baka i en SHTF situation, beroende på tillgång till ugn. Men jag tänkte i alla fall dela med mig ett recept på fröknäcke, som är gott att ta med sig ut i skogen, och i stort sett inte väger nåt. Energirikt och nyttigt, dock kan det bli lite som chips, om man börjar äta är det svårt att sluta.


Fröknäcke

2 dl majsmjöl
1dl solrosfrön
1/2 dl pumpafrön
1dl sesamfrön
1/2 dl linfrön
1 msk chiliflakes
1/2 tsk bordssalt
1/2 dl rapsolja
Flingsalt

_ _ _ _ _ _ _ _ _

Detta blir nog för 2 bakplåtar.

Blanda ihop alla torra ingredienser.
Rör i 2 1/2 dl kokande vatten samt oljan.

Smeta ut tunt på ett bakplåtspapper ända ut i kanterna.
Strö över flingsalt

Grädda i 150 grader, mitt i ugnen i ca 1 timme. Eftertorka gärna.

Jag brukar ha ut hälften av "degen" på ett bakplåtspapper, lägga ett till bakplåtspapper ovanpå och trycka ut med händerna tills det är riktigt tunnt och täcker större delen av det undre papperet. sedan tar jag försiktigt bort det övre papperet, strör på flingsalt, lägger på övre papperet igen och trycker lite för att "fästa" saltet i degen. Tar bort övre papperet och in i ugnen. Det blir nog för två plåtar, så jag sätter in båda, och byter plats på den vid "halvtid"
Bilagor
5d75f3e1a2cc2395385788.jpg
5d75f3e1a2cc2395385788.jpg (42.57 KiB) Visad 6403 gånger
I intend to live forever, or die trying to
Ursus

Re: Recept / Matidéer

Inlägg av Ursus »

Nudleaux de Studentement

Aka Studentnudlar.

Beprövat recept från bakfulla dagar i plugget när man inte pallade att gå ut till korridorsköket och en vattenkokare på rummet var allt som fanns i matlagningsväg.

Tag ordinarie snabbnudlar och bryt ned i bitar. Öppna kryddpaket medelst tänder i sann machoanda. Koka upp H2O. Häll på, täck mugg med fat. Vänta i tio min eller mer. Ät denna halvtillagade massa med exotiska tillbehör såsom frukt eller russin. En gastronomisk smakupplevelse. Diska mugg genom att skölja den lätt i handfatet på dasset. Ger kvarvarande arom till framtida rätter eller drycker som tillagas i nämnd mugg.

Upprepa vid behov.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Recept / Matidéer

Inlägg av Daltorpet »

Jag kokade spagetti och lade två påsar varma koppen ost/broccoli och hade lite torkade trattisar, det blev faktiskt riktigt gott för att vara så spartanskt.

Bonus tips: När jag ätit vita bönor och konservburken är tom brukar jag lägga i lite popmajs och vika tillbaka locket sen ställa på kaminen/elden. När det poppat klart, salta och krydda sen skaka. Riktigt mumsigt med den överblivna tomatsåsen i burken.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Ursus

Re: Recept / Matidéer

Inlägg av Ursus »

Nudleaux de Foret

AKA Skogsnudlar.

Fortsättning på temat nudlar. Ett par paket nudlar kan enkelt packas ned i valfri ryggsäck och följa med överallt som lättviktig nödföda (beprövat av undertecknad). Uti skogen kan de medelst kokkärl snabbt lagas upp och ätas som kolhydratrikt tillbehör till läckerheter såsom torrkött, jerky, grillkorv, rökt korv, fläsk, eller varför inte något småvilt eller en fisk som medelst folie tillagas på glöden bredvid? Abborrfile i folie som tillagas, fördelas och och läggs i nudelsoppa med räksmak är inte alls dumt. Redneckrecept?

Variationerna är oändliga, födan är billig. Why not?
Ursus

Re: Recept / Matidéer

Inlägg av Ursus »

Havreaux Rapide

AKA snabbhavregrynsgröt modell redneck

I många år sökte jag förgäves snabbhavregryn på eljest matbutiker. Så en dag konsulterade jag Google. Visar sig att vem som helst kan göra snabbhavregryn hemma: tag havregryn, lägg i mixer, mixa i en 30 sek eller så tills det är mer mjöligt än grynigt, lägg i lämplig portionspåse. Klart!

För snabbgröt: koka upp H2O, ungefär 2 dl per 1 dl gryn/mjöl, häll på grynen som ligger i lämpligt kärl, rör om, låt stå några minuter, ät. Konsistens som en grov välling, kletig och klistrig. Men god. Servera med russin, tranbär, vilda lokala bär, eller vad som helst. Annars kan du redan hemma blanda i mjölkpulver och/eller blåbärssoppepulver för en färdigt smaksatt gröt. Eller vid tillagning hälla i en portionsförpackning O'boy för chokladgröt.

En stapelföda på mina små turer.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10337
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Recept / Matidéer

Inlägg av bastard »

bra tråd

funderar lite på udda saker

en sak jag experimenter lite med nu är våfflor
våffeljärn spisplatta/öppen eld är smidig
mjöl, bakpulver och äggpulver som bas, sedan matfett och värme och socker på
enkelt billigt energirikt och relativt lättlagat över öppen eld
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Recept / Matidéer

Inlägg av bokmalen »

Ja, det finns ofta varianter av rånjärn, mackjärn och våffeljärn för öppen eld på diverse begagnatställen typ erikshjälpen. I alla fall här.
I intend to live forever, or die trying to
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"