Skannar staten fuskbyggen med hjälp av flyg / satellitbilder?

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
prepparen37
Inlägg: 18
Blev medlem: 24 okt 2022 22:14

Skannar staten fuskbyggen med hjälp av flyg / satellitbilder?

Inlägg av prepparen37 »

Jag vet att fenomenet existerar i andra länder, och att algoritmer används för att identifiera nya konstruktioner. Vet nån hur det ser ut i Sverige? Jag kan tänka mig att det isåfall görs på hösten när allt grönt fallit ner till marken.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10923
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Skannar staten fuskbyggen med hjälp av flyg / satellitbilder?

Inlägg av bastard »

om det inte redan görs så är sannolikheten för att det kommer göras stor

blir säkert mest i dom områden som har bekymmer,
ex vid områden som vid sjö, eller mot kommunal mark på baksidan av tomten

men även områden som verkar ha mer tillbyggnader än normalt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 983
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Skannar staten fuskbyggen med hjälp av flyg / satellitbilder?

Inlägg av EN brun böna »

Det görs även i Sverige. Länsstyrelserna är de som håller på. De använder sig av satellit bilder för att se saker i realtid och sedan backa upp det med drönarbilder. Drönarna används eller användes för att flyga över åkrar när de skulle mätas för SAM-ansökningar, det som brukar kallas jordbruksstöd. Nu behöver de inte det längre då de har tillgång till satellitbilder högupplösta.
Har du mycket skrot bakom någon byggnad eller i skogen utom synhåll så kan det komma ett brev på posten som ålägger dig att städa eller få böta dyrt för skräpet. Har hänt här. Då kom det även väldigt fina kartbilder med hög upplösning som visade exakt vad som fanns på platsen i fråga. Så det var bara att städa
mango
Inlägg: 400
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Skannar staten fuskbyggen med hjälp av flyg / satellitbilder?

Inlägg av mango »

För ungefär 3 veckor sedan såg jag en drönare flyga över min mark, ingen liten leksak utan en maskin som jag aldrig sett förut (kan iofs inget om drönare). Har ju alltid varit sugen på att skjuta ner en dito och sen spela dum. Såg den först bara i ögonvrån och gick rätt snabbt, så även om ett lämpligt gevär hade varit på plats så är jag inte säker på att ha träffat på stående fot, men om man varit beredd med en tripod eller annat lämpligt stöd är det nog 50/50
prepparen37
Inlägg: 18
Blev medlem: 24 okt 2022 22:14

Re: Skannar staten fuskbyggen med hjälp av flyg / satellitbilder?

Inlägg av prepparen37 »

Ganska dystopiskt, visste inte att det var så illa. Man kanske får ta och inreda en grotta istället för att bygga en liten stuga.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2901
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Skannar staten fuskbyggen med hjälp av flyg / satellitbilder?

Inlägg av Marie »

prepparen37 skrev: 23 maj 2024 18:40 Ganska dystopiskt, visste inte att det var så illa. Man kanske får ta och inreda en grotta istället för att bygga en liten stuga.
oftast får de informationen helt frivilligt av alla personer.
De flesta postar på facebook och andra sociala medier.... wee titta vad jag har byggt :smack:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
prepparen37
Inlägg: 18
Blev medlem: 24 okt 2022 22:14

Re: Skannar staten fuskbyggen med hjälp av flyg / satellitbilder?

Inlägg av prepparen37 »

Marie skrev: 23 maj 2024 18:56
prepparen37 skrev: 23 maj 2024 18:40 Ganska dystopiskt, visste inte att det var så illa. Man kanske får ta och inreda en grotta istället för att bygga en liten stuga.
oftast får de informationen helt frivilligt av alla personer.
De flesta postar på facebook och andra sociala medier.... wee titta vad jag har byggt :smack:
Haha, ja man ska inte underskatta sånt heller förstås :D
torren
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 maj 2023 07:21

Re: Skannar staten fuskbyggen med hjälp av flyg / satellitbilder?

Inlägg av torren »

Bygglovavdelningarna på kommunerna använder givetvis satellitbilder vid olika typer av kontroller. Jag har dock inte hört om någon kommun som regelbundet och systematiskt skulle gå igenom hela kommunens yta efter svartbyggen eller skrotupplag. Idag är det dock inte särskilt svårt att automatisera en sådan uppgift så det kommer nog.

Skogsstyrelsen gör det i större skala. Om du inte röjer slyn efter en avverkning så får du ett brev med vänliga tips. Så jag antar att de också skulle hitta eventuella ej anmälda avverkningar. Som tidigare sagt granskar länsstyrelse/Jordbruksverket den mark som man har sökt jordbruksstöd. Sedan något år tillbaka är satellitbilder "normalkontrollen" medan fältbesök bara sker vid särskilda behov.

Samtidigt är myndigheterna i stort sett stuprör så varje myndighet tittar bara på det som de är ansvariga för. En tjänsteman i en myndighet ska nog behöva snubbla över något som ser riktigt illa ut för att den ska orka hitta rätt instans i en annan myndighet att anmäla till. Och de automatiserade systemen är förstås bara bygga för den egna myndighetens behov.
Skriv svar

Återgå till "Tillflykten (BOL)"