Ursus EDC

Hur mycket bär du med dig egentligen, eller du är bara lite mullig?
Ursus

Ursus EDC

Inlägg av Ursus »

Detta är vad jag möter på byrån varje morgon, och som glider ned i byxans och jackans fickor. Smartphone inte inkluderat. Same shit såväl i skog som i stad.

edc.jpg
edc.jpg (64.64 KiB) Visad 13250 gånger

Från vänster till höger, uppifrån och ned.

- Snusnäsduk modell lite större. Det förmodat mest multifunktionella i din ficka. Picknickduk, halsduk, huvudduk, maskering, munskydd, fotlapp, grytlapp, handtorkare, svettorkare, rövtorkare, etc etc etc. Oändliga möjligheter.

- Försvarsspray modell Teknikmagasinet. Mer punch än vad man tror, har testat på mig själv. Ingen pepparsprej, men tillräckligt potent mot slumpmässiga bråkstakar för att ge mig ett övertag. Samt lagligt.

- Ficklampa, Olight S10. Bästa ficklampan i sin storlek som jag testat. Ovärderlig.

- Ett par meter silvertejp tejpat runt ett gammalt lånekort. Multifunktionellt, tar lite plats. Skavsårsplåster, drar ut stickor, repar saker, mm.

- Liten påse med vaselinbomull. Gammalt torkat blod på tussarna ingår i konceptet (återbruk, vet ni!). Gott tändmaterial, kompakterbart.

- Nycklar. Självklart.

- Cirka 3 m paracord i snabbutlösande knuta. Användningsområden uppenbara: Allt från skosnöre till fiskelina. Vill inte ha något annat än äkta paracord i mitt repliv. Förr i tiden; innan prepper var ett ord i gemene svennes ordbok, bar jag paracordarmband för att frigöra utrymme i fickorna, men gör det inte längre. Det som förut var en snackis där nyfikna söta tjejer undrade vad man hade kring handlederna är nu en ren avslöjare att du är prepper. OPSEC. Ah, saknar den gamla goda tiden.

- Fickkniv/multiverktyg, Victorinox Forester. Enligt annan tråd.

- BIC-tändare. Enklaste sättet att starta eld i allt annat än grava minusgrader. Notera att jag har trätt en längd innerslang från cykel över kroppen på tändaren. Ger grepp på den övrigt glatta ytan, samt är ett förträffligt brinnande material i nödfall.

- Hylsa modell 6,5x55, med ett litet stycke auermetall/gniststål instucket i. Hemmagjord "takedown-ferrorod". Kan skriva separat tråd om denna om intresse finns.

- Liten plåsterask med vattentäta plåster.

- Oerhört cool penna av flygplansaluminium. Pennan är mäktigare än svärdet? Nja. Snarare, pennan är mäktigare än ingenting.

Syftet med denna EDC är att vara ett överlevnadskit modell lätt. Ett "bättre än inget alls ifall världen bara går helt åt helvete och precis mitt hus är epicentrum för en gigantisk jordbävning när jag är påväg till jobbet och all annan utrustning går åt helvete och postapokalypsen börjar där och då och jag måste försvara mig mot kannibaler i rövlösa läderchaps som kör dunebuggys med V8:or". :lol: Typ så.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Ursus EDC

Inlägg av Daltorpet »

Ursus skrev: 12 sep 2019 17:59 Detta är vad jag möter på byrån varje morgon, och som glider ned i byxans och jackans fickor. Smartphone inte inkluderat. Same shit såväl i skog som i stad.


edc.jpg


Från vänster till höger, uppifrån och ned.

- Snusnäsduk modell lite större. Det förmodat mest multifunktionella i din ficka. Picknickduk, halsduk, huvudduk, maskering, munskydd, fotlapp, grytlapp, handtorkare, svettorkare, rövtorkare, etc etc etc. Oändliga möjligheter.

- Försvarsspray modell Teknikmagasinet. Mer punch än vad man tror, har testat på mig själv. Ingen pepparsprej, men tillräckligt potent mot slumpmässiga bråkstakar för att ge mig ett övertag. Samt lagligt.

- Ficklampa, Olight S10. Bästa ficklampan i sin storlek som jag testat. Ovärderlig.

- Ett par meter silvertejp tejpat runt ett gammalt lånekort. Multifunktionellt, tar lite plats. Skavsårsplåster, drar ut stickor, repar saker, mm.

- Liten påse med vaselinbomull. Gammalt torkat blod på tussarna ingår i konceptet (återbruk, vet ni!). Gott tändmaterial, kompakterbart.

- Nycklar. Självklart.

- Cirka 3 m paracord i snabbutlösande knuta. Användningsområden uppenbara: Allt från skosnöre till fiskelina. Vill inte ha något annat än äkta paracord i mitt repliv. Förr i tiden; innan prepper var ett ord i gemene svennes ordbok, bar jag paracordarmband för att frigöra utrymme i fickorna, men gör det inte längre. Det som förut var en snackis där nyfikna söta tjejer undrade vad man hade kring handlederna är nu en ren avslöjare att du är prepper. OPSEC. Ah, saknar den gamla goda tiden.

- Fickkniv/multiverktyg, Victorinox Forester. Enligt annan tråd.

- BIC-tändare. Enklaste sättet att starta eld i allt annat än grava minusgrader. Notera att jag har trätt en längd innerslang från cykel över kroppen på tändaren. Ger grepp på den övrigt glatta ytan, samt är ett förträffligt brinnande material i nödfall.

- Hylsa modell 6,5x55, med ett litet stycke auermetall/gniststål instucket i. Hemmagjord "takedown-ferrorod". Kan skriva separat tråd om denna om intresse finns.

- Liten plåsterask med vattentäta plåster.

- Oerhört cool penna av flygplansaluminium. Pennan är mäktigare än svärdet? Nja. Snarare, pennan är mäktigare än ingenting.

Syftet med denna EDC är att vara ett överlevnadskit modell lätt. Ett "bättre än inget alls ifall världen bara går helt åt helvete och precis mitt hus är epicentrum för en gigantisk jordbävning när jag är påväg till jobbet och all annan utrustning går åt helvete och postapokalypsen börjar där och då och jag måste försvara mig mot kannibaler i rövlösa läderchaps som kör dunebuggys med V8:or". :lol: Typ så.
Försvarssprayen hur många sprut håller den? Är den så pass tuff att den exempelvis skulle skrämma en hund som huggit tag i armen?

Jag vill gärna höra om din hylsa.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Ursus

Re: Ursus EDC

Inlägg av Ursus »

Daltorpet skrev: 12 sep 2019 19:48Försvarssprayen hur många sprut håller den? Är den så pass tuff att den exempelvis skulle skrämma en hund som huggit tag i armen?

Jag vill gärna höra om din hylsa.
Sprayen klarar kanske av lite mer än tre sekunders helt nedtryckt knapp, kontinuerlig stråle. Den kraftigaste effekten (pga mest drivgas) är under den första halvsekunden. Inte större dos än mot en eller två angripare.

Tror helt klart att den skulle kunna (tillfälligt) inkapacitera allt annat än en jävligt stor hund; särskilt varianten med färg. Hundar har ju som bekant känsligare nos än vi, och en dos av sprayen är tillräckligt jävlig på oss primater enligt min erfarenhet. Inte så att man kollapsar på golvet och rullar runt med andningsbesvär; men föreställ dig att någon sprayar något av petroleum i dina ögon. Det känns. Svårt att säga med säkerhet dock om en hund skulle reagera mer eller mindre än vi, får väl bli ett skarpt test om jag nån gång blir angripen; häruppe finns det mycket instabilt folk med rottweilers och allt annat elände så risken är nog inte helt liten. Lär ändå inte ha mycket annat att sätta emot.

Ska ta ett nytt foto på hylsan vid tillfälle.
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Ursus EDC

Inlägg av Sterb »

Bra tips med cykelslangen, det skall användas här med :up:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ursus EDC

Inlägg av bastard »

håller med om cykelslangen :up:

ska kolla på sprayen med

pennan, något speciellt med den?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Ursus EDC

Inlägg av Ursus »

bastard skrev: 12 sep 2019 21:41 pennan, något speciellt med den?
Det är en penna som frekvent används av taktiker 🙂
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Ursus EDC

Inlägg av deadrabbit »

Fet like genomtänkt och simpelt :up:
3-3-3 Radio Plan
Ursus

Re: Ursus EDC

Inlägg av Ursus »

En uppdatering på vad jag bär med mig (kontext: Norrbotten, spenderar mycket tid i bushen/på landet)


6009baaa5676f449872632.jpg
6009baaa5676f449872632.jpg (14.54 KiB) Visad 3600 gånger

I ordningsföljd:

- Vattentät tändsticksburk med exakt 29 långa tändstickor. Jag gillar tändstickor. De är pålitliga i sträng kyla. Eftersom friktionsstickor är hopplösa att få tag på och livsfarliga att tillverka själv (finns olika metoder) så har jag helt enkelt knökat ned så många jag kan med huvudena ned, och sedan tejpat ett plån på insidan av gängorna. Funkar klockrent. Med fördel kan även ett par synålar med tillräckligt stor ögla för att ta innertråd av paracord inkluderas. Lämplig behållare för detta.

- Zippo. Nafta har lägre förångningspunkt än butan; tror kring -25, således ett bättre val vid kyla. En bit innerslang runt locket och kroppen håller ångorna inne. En tankning håller kanske i en månad med denna metod, jämfört med under en vecka utan slang. Tackar Lonnie i Far North Bushcraft and Survival för detta trick.

- Ett par säkerhetsnålar. Naglar fast dem innanför ett ficklock i stan eller i mössan i skogen. Oerhört användbart.

- Extrabatteri (CR123r) till Olight samt en Olight S-nånting. Bra ficklampa.

- Ett par armspann polysilke-snöre. Som grövre persienntråd. Användbart och billigare/mer slit-och-släng än paracord.

- Absolut inte en taktisk penna. Ni inbillar bara er annat. Ett ljusets spel. ;)

- En ask med fyra öronproppar. Jag tycks alltid sakna öronproppar när jag behöver dem. Många gånger har jag fått vända vid skjutbanan eller ångrar mig på en konsert. Så nu jävlar. Även bra om man måste sova en stund i ljudlig miljö.

- Nyckelknippa med sillcocknyckel/geometrisk multinyckel. För elskåp, vattenkranar och dylikt.

- En hylsa i storlek 6,5x55 med en liten ferroceriumstav i.

- Cigarettändare. Gillar de där billiga Tokai-varianterna med ställbar låga som man hittar på kiosker.

- Victorinox med trähandtag, lite större modell. Minns inte vad den hette. Forester kanske. I den sitter en längd paracord som jag fäster med ett lärkhuvud i bältet. Denna längd med paracord är fäst till kniven med en delbar nyckelring, vilket gör det lätt att lossa kniv från snöre vid användning. Ser till att kniven stannar på min person även om den ramlar ut ur fickan.

Har en nödask också men det är ett separat kapitel. För mycket jox.

Närbild på tändsticksburken nedan:

6009babd6f2b0986759409.jpg
6009babd6f2b0986759409.jpg (12.79 KiB) Visad 3600 gånger
Ursus

Re: Ursus EDC

Inlägg av Ursus »

Glömde naturligtvis självförsvarssprayen, men den är nämnd tidigare.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Ursus EDC

Inlägg av xsive »

Ursus skrev: 22 jan 2021 11:01 Glömde naturligtvis självförsvarssprayen, men den är nämnd tidigare.
Inhandlade några ex av liknande försvarsspray. Mest tänkt att kunna använda mot ex aggressiv hund där den borde fungera.
Överväger testa en för att få ett grepp om hur bra eller dåligt den fungerar.
Körde ofärgad variant. Ser bättre ut än om någon skulle gräva upp efter tig och gräv och dom hittar någon röd i nyllet.
Räknar inte med någon nock-out effekt men ute efter en tillräcklig distraktion för att kunna fly
https://www.pstore.se/collections/forsv ... ay-farglos
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Det du alltid bär med dig. (EDC)"