Offlinekartor för PC

camping

Offlinekartor för PC

Inlägg av camping »

Jag söker efter en något sånär användarvänlig applikation för att visa kartor på en PC laptop(windows och/eller linux) offline. Helst skulle jag vilja ha in lantmäteriets kartor och googles satellitbilder/kartor samt Openstreetmap men skulle bli väldigt nöjd med bara lantmäteriet och OSM som världskarta.
Inser att det är en rätt bra klump med data men lagring är ju inte våldsamt dyrt idag och värdet av att ha det tillgängligt känns väldigt högt.
Har lyckats trycka in lantmäteriets kartor i QGIS men det är bara en nivå, förvisso rätt användbart men optimala skulle vara att kunna zooma in och ut mer.
Någon som är slängd på området eller känner till andra mer passande applikationer? QGIS verkar vara ganska överkvalificerat för att bara "titta" på kartor.
Användarens profilbild
Prepsson
Kontakt:

Re: Offlinekartor för PC

Inlägg av Prepsson »

Microsoft Streets and trips är ju tyvärr nedlagd sedan många år. Är det några specifika funktioner du är ute efter eller bara gps-position på en osm-karta?
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Software/Desktop
camping

Inlägg av camping »

Skulle gärna kunna planera rutter antingen automatiskt via lämplig väg eller manuellt stega ut punkt för punkt, mäta avstånd och spara rutter och punkter.

Stort tack för länken, där var en del att gå igenom, får ge mig i kast med att börja testa och återrapportera.
Om någon känner att de redan har det jag söker så får man gärna hjälpa på traven :)
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Om du kan tänka dig att utöka till Android så är Lokalsinne https://play.google.com/store/apps/deta ... inne&hl=sv rätt ok. Lite meckig men när den är på plats och kartorna (efter långt om länge) laddats ned funkar det bra offline och man kan zooma och greja. Finns lite intressepunkter och spår men ingen körplanering.
Collapse now, and avoid the rush!
mango

Inlägg av mango »

Funkar inte Garmin Mapsource längre? Har själv haft det installerat på tidigare på PC, tillsammans med såväl Friluftskartorna i Sverige och delar av Alpregionerna i Europa, som Roadmap(?) har jag för mig att det hette.
Jag vet att jag har Friluftskartorna kvar någonstans på någon hårddisk, men det var jäkligt länge sen jag använde dem.
camping

Inlägg av camping »

Mapsource verkar vara ersatt med garmin Basecamp.
Det verkar ge mig i princip den funktionalitet som jag är ute efter men jag måste plugga in min Garmin GPS i datorn för att få fram några vettiga kartor. De jag har är lite för gamla så ska se om jag kan få fram bättre. Men OSM funkar bra iaf.
Kråkfot

Inlägg av Kråkfot »

Du kan ju lägga in OSM i garmin basecamp.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

frågan snurrar runt både här och på gamla forumet

inget riktigt klockrent har kommit upp

kartmaterialet är grundpunkten
ska finnas fritt
https://www.lantmateriet.se/sv/geodata/ ... ng-vektor/
men jag har inte kollat om man kan tanka hem rubbet på något sätt

sedan behövs någon form av hantering av kartmaterialet

jag skulle gärna ha hela klotet på detta format offline

men, lär inte hända

jag tar gärna förslag på lämpliga vägar frammåt
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
camping

Inlägg av camping »

Ja OSM får jag in men inte friluftskartan.
Känns som basecamp är lite för dedikerat för just garmin(inte så konstigt).
Får ge bastards tips en koll. Lantmäteriets grejer är ju tillgängliga gratis som du säger men deras sida är allt utom överskådlig och när man dessutom inte riktigt vet vad man letar efter eller vill ha i tekniska termer så blir det lite gissningslek.
Hallabaloo

Inlägg av Hallabaloo »

Finns inte Google maps till pc? Där går det ju att ladda ner alla kartor så man har dom offline och köra vägbeskrivningar. Om det inte gör det så finns det ju androidemulator så är det bara att köra det genom det.

Är också nyfiken på varför du vill ha det tillgängligt till pc, kartor på en telefon känns mer användbart, en smartphone i flygplansläge har batteritid som räcker över en vecka och är fullt tillräcklig för att titta på kartor.
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"