ECO-WORTHY 12V 100 & 280Ah LiFePO4 litiumbatteri

Här får även batteribankar, batterier och laddare sin plats för diskussion.
Användarens profilbild
reboot

ECO-WORTHY 12V 100 & 280Ah LiFePO4 litiumbatteri

Inlägg av reboot »

Vill inte skita ner Xsives utmärkta BOV-tråd med detta, men jag har starka tvivel på hans batterival.

ECO-WORTHY är ett varumärke, inte en kvalitetstillverkare av lithiumbatterier. Dom kan faktiskt köpa in vad som helst och sätta en ECO- WORTHY-dekal på dom. Nu har dom hittils ett stort antal nöjda kunder, så man kan förledas att tro att det är en kvalitetstillverkare..

Att jag tvivlar på deras batteri-kompetens och kunskap om vad dom säljer, beror på reklambilderna och beskrivningarna dom har.
Fullständigt teknisk nonsens och falska påståenden och teckningar.
Såna företag köper in från billigaste möjliga OEM-tillverkare och kvalitén, om den nu f.n. lyckligtvis är bra, kan gå käpprätt åt helvete i en blink när dom byter tillverkare.
(Tänk IKEA’s gula AA-batterier som först var de bästa Varta, men sen kinesiska sunk-batterier som läckte reda på pallarna i varuhusen)

Jag har nu inte sagt att ECO-WORTHY (vilket jävla pk-namn) bytt tillverkare ännu, men med den tekniska inkompetens dom uppvisar om sina varor och annonser, så är det på plats med en liten varning. Det är mycket pengar det rör sig om.

Följande exempel på fantasibilder ur deras reklam är direkt motsägande till varandra, tekninskt idiotiska och skapade av en reklambyrå som också är fullständigt inkompetenta beträffande lithiumbatterier. I och med att försäljaren publicerar dom, så visar dom också sin inkompetens och totala okunskap om varorna dom säljer. Vilken djävla rappakalja!

Vore dom kompetenta & seriösa skulle dom visa verkliga bilder på det verkliga innehållet i boxarna och inte detta skräp. Inget att skämmas för om man är seriös! Det är ingen raketforskarteknik direkt.

Den enda vettiga bilden är den på kompressionsramen, men visas bara på en (tysk) bild och den vet vi inte om den ens finns i verkligheten på något av deras batterier!
Någon som sprättat upp och lyft på locket tii ett sånt här ECO-WORTHY-batteri?

Beträffande bilderna:
De jättelika ”BMS’erna som täcker hela batterierna, med otaliga ospecade komponenter och tunna röd/svarta (250A?) kablar ser inte ut som något tillförlitligt, utan rena fantasifoster…..vänta..bild no2… är det helt plötsligt 6 celler i 100Ah’arn ??

IMG_3559.jpeg
IMG_3559.jpeg (46.7 KiB) Visad 662 gånger
IMG_3560.jpeg
IMG_3560.jpeg (43.02 KiB) Visad 662 gånger
IMG_3561.jpeg
IMG_3561.jpeg (46.85 KiB) Visad 662 gånger
IMG_3562.jpeg
IMG_3562.jpeg (36.78 KiB) Visad 662 gånger
IMG_3563.jpeg
IMG_3563.jpeg (54.86 KiB) Visad 662 gånger
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
xsive

Re: ECO-WORTHY 12V 100 & 280Ah LiFePO4 litiumbatteri

Inlägg av xsive »

Du har helt rätt i att dom vräker ur sig både det ena och det andra i sina annonser.
Håller dom vad dom lovar? Återstår att se.
Priserna på kina-Lifepo ligger generellt 40-50% under vad man får ge hos en erkänd EU handlare.
Varför valde jag detta märke?
(Jo jag har ganska färskt i minnet dom 18650 batterier som vräktes på ali med påstått 10.000mAh som visade sig vara 500mAh
Valet därför att man helt enkelt sålt så stora mängder utan direkt negativ kritik och funnits på marknaden ett tag nu
100Ah varianten sålt nära 5500st på ebay.de och +100/månad på Amazon
https://www.ebay.de/itm/284514620635
Många som köper är väl inte kunniga men ändå så borde det framkommit nu om det är ett rent skitmärke.
Nej jag säger inte att jag vet och vore surt bli blåst på något skräp.
Man söker så gott man kan och kollar tester. Tex nedan efter ett års användande av 100Ah varianten
https://www.youtube.com/watch?v=hTzOn1bnaro
Men jag varken risar eller rosar märket eftersom jag inte provat ännu
Sen visst, kan såklart vara ok idag och skit imorgon oavsett
Att gå vägen genom att köpa lösa celler på tex nkon med 50-60 dagar innan dom kan leverera, och plocka ihop eget paket såg jag inte som något jag ville rota med.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
reboot

Inlägg av reboot »

Ja, jag förstår dej och ser att många är mycket nöjda med de batterierna. Konstigt nog finns det ingen på nätet som har lyft på locket till dom och kollat…Hittade bara en 48voltare av det märket som var öppnad och det såg bra ut där.

:hm: Du kan ju skaffa någon extra BMS för att vid eventuellt katastroffel kunna sprätta upp locket ock byta ut med om den pajar i batteriet. Den nuvarande BMS’en verkar inte vara av någon avancerad modell, då den saknar både blåtand och wifi, så en vanlig standard-BMS på runt 100A skulle funka.
I 280Ah batteriet sitter troligen BMS’en i kortändan under anslutningarna (inte ovanpå som på bilderna), då batteriet är så långt. De 4 st 280Ah LiFePO4 cellerna är bara 72mm tjocka per styck, så det borde finnas gott om plats där, även med en kompressionsram, isolering mellan och värmeisolering mellan BMS & cellerna.

280Ah celler väger runt 5,5 kg/st och dom uppger att batteriet väger 29Kg, så 7Kg extra vikt utöver cellerna tyder på en kompressionsram av stålplåt eller nåt annat som väger finns där…..

Då har du i alla fall en PlanB på batteriet….

Användarens profilbild
reboot

Inlägg av reboot »

Här är bilden på 48V 50Ah ECO-WORTHY batteriet. Snyggt bygge och en standard JBD BMS högst upp på bilden. Kompressionsram finns också.
IMG_3566.jpeg
IMG_3566.jpeg (129.54 KiB) Visad 625 gånger

Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Eco worthy film från deras produktion som visar 280Ah tillverkningen.
https://youtu.be/voz5aKq5UUU?si=z9uCuJwwQfcksKDs
Filmen visar i vart fall kompressionsram i metall
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Fått hem mitt 280Ah EcoWorthy batteri nu.
Kom bra förpackat i en kraftig wellpappkartong och ca 50mm seg cellplast runt om hela batteriet i lådan.
Spänningen vid leverans låg på 13,22V vilket enligt instruktionsboken skall motsvara 50% av full laddning. (100% vid 13,46V. 10% vid 12,85V)
Har satt den på laddning nu och laddning tar den som den skall.

Låg med ett blad i lådan som beskriver anti-swell ramen som är (skall vara) monterad.
(Nej jag tänker inte öppna batteriet och kontrollera vilket inte går utan åverkan)

668fd9dc7d189811312168.jpg
668fd9dc7d189811312168.jpg (35.61 KiB) Visad 520 gånger
Användarens profilbild
reboot

Inlägg av reboot »

Ja då får jag gratulera till ett bra köp!

Du behöver inte sprätta upp det. Prova i stället med en stark magnet om det finns stålram inuti……och väg det. Cellerna väger mellan 5,3-5,5Kg/st och stålramen bör väga några kilo.

Det och 50Ah-48-voltaren i tidigare post ser verkligen seriösa ut.

Tur att du inte tog de två 100Ah i stället. Dom hade ju ingen kompressionsram och cellerna var bara slarvigt invirade i typ gladpack och krympplast.
ECO-WORTHY motsäger sig själva med den lappen du visar. Verkar vara olika OEM-tillverkare, som jag misstänkte från början.

12V 50Ah batteriet ska vi inte ens tänka på! 20st påsceller också invirade i gladpack på ett fult kretskort utan temp-sensor med ett halvt kilo lödtenn! Måste haft en blåslampa för att löda ihop det eländet! :roll:

Och tack Parabellum för länkarna!

Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Ser dom gör en mindre uppgradering på 100Ah batteriet till Bluetooth och skriver specifikt att dom nu har Cut-off för laddning vid låga temperaturer. Är väl troligen bara BMS som dom byter till en annan modell. Övrigt med krympplast lär väl vara samma
https://de.eco-worthy.com/products/12v- ... -bluetooth
Nu har jag än så länge bara tänkt ladda från solcell och genom Victron MPPT och den kan man programmera för att inte ladda under inställbar temperatur
Skriv svar

Återgå till "Ficklampan och annan buren belysning."