Har skissat länge på ett system för reservkraft i bostaden/hemmakontoret.
Kravbilden ser ut som följer:
- Kyl och frys avbrottsfritt
- Extra uttag för belysning, laddning av mobila enheter, router, dator osv.
- 12V uttag för bland annat radiokommunikation
Det jag tittat på är Victrons multiplus-enheter som har dubbla ingångar, både för nätström och för batteribank. Originaltanken är nog för landström på båtar som ska prioriteras när man ligger i hamn men detta passar mig väldigt bra för att nå avbrottsfri drift. Man skulle även kunna tänka sig att använda samma ingång för ett elverk under avbrott.
Har idag en 12V batteribank med bly/syra fritidsbatterier kopplade till en liten inverter på 2KW som förmodligen får leva vidare ett tag till men som med tiden ska ersättas med 48V LiFePO4-celler om runt 15kwh och tillhörande solpaneler för att ladda med på sommarhalvåret. Kommer sannolikt redan nu koppla om den nuvarande batteribanken till 48V för att slippa köpa ny inverter när det är dags för litium och för att slippa så höga strömmar.
Jag planerar för en egen elcentral med JFB, säkring och huvudbrytare placerad vid inverter och batteribank samt ett vettigt jordtag.
Just jordtaget känner jag mig osäker på men försöker hitta bra information så har någon koll på hur man ska göra det bra och säkert så tar jag gärna del av det. Idag saknar jag jordtag helt så det känns mest brådskande att lösa.
12V löser jag med DC/DC omvandlare då det är ett såpass marginellt uttag.
Systemet ska vara helt skiljt från elnätet sånär som på att det försörjs i normalläge därifrån. Jag skulle även vilja få till en lösning där jag kan bryta nätförsörjningen på ett bra och hållbart sätt(kontaktor eller liknande) för att ta till vara på solenergin under sommarhalvåret.
Som sagt, detta är i planeringsstadiet men försöker köpa på mig grejer när jag hittar till bra pris. Tar gärna emot tankar och åsikter på vad mer jag borde ta höjd för eller tänka ett varv till på.
Tack på förhand!