Reservkraftslösning

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
camping

Reservkraftslösning

Inlägg av camping »

Ser att det finns ett gäng som har riktigt imponerande anläggningar så ska dela med mig av mina tankar också.

Har skissat länge på ett system för reservkraft i bostaden/hemmakontoret.
Kravbilden ser ut som följer:
  • Kyl och frys avbrottsfritt
  • Extra uttag för belysning, laddning av mobila enheter, router, dator osv.
  • 12V uttag för bland annat radiokommunikation
Uppvärmning håller jag utanför systemet och löser med ved. Möjligen att det kan bli intressant med ett dieselbrännaraggregat så småningom.

Det jag tittat på är Victrons multiplus-enheter som har dubbla ingångar, både för nätström och för batteribank. Originaltanken är nog för landström på båtar som ska prioriteras när man ligger i hamn men detta passar mig väldigt bra för att nå avbrottsfri drift. Man skulle även kunna tänka sig att använda samma ingång för ett elverk under avbrott.

Har idag en 12V batteribank med bly/syra fritidsbatterier kopplade till en liten inverter på 2KW som förmodligen får leva vidare ett tag till men som med tiden ska ersättas med 48V LiFePO4-celler om runt 15kwh och tillhörande solpaneler för att ladda med på sommarhalvåret. Kommer sannolikt redan nu koppla om den nuvarande batteribanken till 48V för att slippa köpa ny inverter när det är dags för litium och för att slippa så höga strömmar.

Jag planerar för en egen elcentral med JFB, säkring och huvudbrytare placerad vid inverter och batteribank samt ett vettigt jordtag.
Just jordtaget känner jag mig osäker på men försöker hitta bra information så har någon koll på hur man ska göra det bra och säkert så tar jag gärna del av det. Idag saknar jag jordtag helt så det känns mest brådskande att lösa.
12V löser jag med DC/DC omvandlare då det är ett såpass marginellt uttag.

Systemet ska vara helt skiljt från elnätet sånär som på att det försörjs i normalläge därifrån. Jag skulle även vilja få till en lösning där jag kan bryta nätförsörjningen på ett bra och hållbart sätt(kontaktor eller liknande) för att ta till vara på solenergin under sommarhalvåret.

Som sagt, detta är i planeringsstadiet men försöker köpa på mig grejer när jag hittar till bra pris. Tar gärna emot tankar och åsikter på vad mer jag borde ta höjd för eller tänka ett varv till på.

Tack på förhand!
Användarens profilbild
bastard

Re: Reservkraftslösning

Inlägg av bastard »

kolla nkon för batterier
bms finns ex hos alix

reservkraftsomkopplare skall vara godkänd om du ska växla bort nätet och ha reservkraft
kan kosta någon tusenlapp
eller har du dubbla nät ut i huset

finns bra bestämmelser för jordtag
men beroende på hur marken ser ut så gräva ner kabel en bit ner horisontellt, (våt mark)
eller borra ner antal jordledare (torrare mark)
lämpligt med galvad wire eller liknade

koppar kostar en hel del och för enskillt hushåll behövs inte så kraftiga saker
borrande jordplintar är inte fel då dom har stor kontaktyta
förr grävdes det ner kopparplåtar, kostar idag

ska man göra ordentligt jordpunkt vid huset kan man likaväl sätta upp åskledare med, samma sorts jordning
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

https://vi.aliexpress.com/item/10050034 ... ry_from%3A

är ett allternativ
så pass billiga att man kan ha en i reserv

https://www.elbutik.se/product.html/hag ... ry_id=1916
med flera är den typen du ska ha för reservkraftsomkoppling

https://www.sabp.se/upl/files/165996.pdf
ger en fingervisning om jortagen
där är problemet att någon annan ska göra allt, och standardena är något man betalar för
men via pdfen kan man prova själv vad som kan behövas
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Det du beskriver om jag förstår dig rätt är ett skilt elsystem från det fasta nätet.
Med den Victron inverter du nämner innebär det ett enfas system (om du nu inte tänker dig tre stycken som synkas)
Gör ju att det är svårare med uttag av större effekter. Är din vattenpump 3-fas?
Kör själv något liknande med några år på nacken och 12V som funkar som UPS för det som är inkopplat.
Föregångaren till Multiplus - Phoenix Multi 12/3000/120. Hade inte byggt med 12V om jag gjort det idag.
Du har också Victron EasySolar II. Men Victron allmänt snuskigt dyra och svårt motivera mot allt som kommit på marknaden

viewtopic.php?p=12816#p12816
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Hos mig slog vi ned 4 st 2 m långa jordspett av kopparrör ned i marken. Dessa förbands med en kopparledning som sedan lades straxt under markytan till huset och växelriktaren. Sen mätte de upp att jordningen var tillräcklig.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
camping

Inlägg av camping »

Tack för tipsen på jordning. Har lera i marken med grundvattnet relativt ytligt så jordspett känns rimligt.
Idén med att få med åskledare på samma gång är bra också. Är ju som nämnts även inom "radiobranchen" och där är det också mycket aktuellt för antenner.
xsive skrev: 07 jul 2024 10:00 Det du beskriver om jag förstår dig rätt är ett skilt elsystem från det fasta nätet.
Med den Victron inverter du nämner innebär det ett enfas system (om du nu inte tänker dig tre stycken som synkas)
Gör ju att det är svårare med uttag av större effekter. Är din vattenpump 3-fas?
Kör själv något liknande med några år på nacken och 12V som funkar som UPS för det som är inkopplat.
Föregångaren till Multiplus - Phoenix Multi 12/3000/120. Hade inte byggt med 12V om jag gjort det idag.
Du har också Victron EasySolar II. Men Victron allmänt snuskigt dyra och svårt motivera mot allt som kommit på marknaden

viewtopic.php?p=12816#p12816
Precis så. Avskiljt parallellt system. Enfas, 3-5kw inverter tänker jag, om 5kw uppdelat på två 10A grupper.
Vattenpump är enfas men den är inte prio 1 att köra på denna anläggningen även om det givetvis är en möjlighet.
Har slitits mellan Victron och allehanda andra tillverkare. Sen såg jag att nkon.pl säljer deras multiplus för jäkligt bra priser https://eu.nkon.nl/ess/omvormer/multiplus.html och då kändes det värt att få den eventuella extra kvaliteten ett västerländskt märke ändå borde ge(utan att veta säkert att det är så det ligger till).
Camo

Inlägg av Camo »

Victron har bra kvalite och är värda ett något högre pris.
Skriv svar

Återgå till "Energi"