Plastfat till vatten
-
Plastfat till vatten
Jag har en drös 200l plastfat som det har varit avfettning i. Fick en tanke om att ha dom till att samla regnvatten. Min fundering är då om det går att få dom tjänliga för dricksvatten eller duger dom bara till att vattna växter med?
Re: Plastfat till vatten
För att någon ska kunna svara på det måste vi få reda på vilken typ av avfettning det är fråga om.
D.v.s. vilka kemikalier är det?
Är det typ alkalisk avfettning så borde det inte vara något problem, då alla komponenter är vattenlösliga.
D.v.s. vilka kemikalier är det?
Är det typ alkalisk avfettning så borde det inte vara något problem, då alla komponenter är vattenlösliga.
I intend to live forever, or die trying to
Borde vara betydligt bättre att skaffa livsmedelsgodkända blå tunnor från bagerier,godis tillverkning mm.
Jag skulle då inte vilja dricka vatten som luktar och smakar avfettning.Det går aldrig att få bort kemikalier helt från en sådan tunna.
Jag skulle då inte vilja dricka vatten som luktar och smakar avfettning.Det går aldrig att få bort kemikalier helt från en sådan tunna.
-
Får kika om det finns kvar några etiketter på dom då, annars får jag väl försöka sälja dom och skaffa något vettigare.
- deadrabbit
Är det utspädbar avfettning är det ganska ok. Men kolla du etiketter. Fat finns det alltid köpare på. Till just bara regnvatten och växter behöver man nog inte vara så noga men för dricksvatten mer försiktig.
3-3-3 Radio Plan
Körde masindiskpulver och hett vatten i några omgångar, i ett tiotal nya fina opaka 10L-dunkar som det bara varit matolja i en kort tid.
Köpte sen passande 39mm o-ringar på ebay, då det bara var alu-pappskivepackning i locket på dom. Fanns spår för oring…..
Blev riktigt bra, så även om man hittar blåa tunnor som det varit någon form av livsmedel i så går det bra att förvara dricksvatten i efter rengöring.
Nu förvarar jag dom tomma, med löst åtskruvat lock i förrådet, redo att fyllas vid minsta orostecken.
Jag har bott i samma lägenhet i 12 år, så vet att det finns vattentryck några dygn vid långvariga strömavbrott.
Men en petroliumbaserad avfettning-dunk/blå tunna skulle ju duga bra för hygienvatten, disk & tvättvatten efter nogrann rengöring med maskindiskpulver. Sånt vatten behövs också vid stenhård bug-in i lägenhet.
Köpte sen passande 39mm o-ringar på ebay, då det bara var alu-pappskivepackning i locket på dom. Fanns spår för oring…..
Blev riktigt bra, så även om man hittar blåa tunnor som det varit någon form av livsmedel i så går det bra att förvara dricksvatten i efter rengöring.
Nu förvarar jag dom tomma, med löst åtskruvat lock i förrådet, redo att fyllas vid minsta orostecken.
Jag har bott i samma lägenhet i 12 år, så vet att det finns vattentryck några dygn vid långvariga strömavbrott.
Men en petroliumbaserad avfettning-dunk/blå tunna skulle ju duga bra för hygienvatten, disk & tvättvatten efter nogrann rengöring med maskindiskpulver. Sånt vatten behövs också vid stenhård bug-in i lägenhet.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.