Honda elverk kontra "allt annat"

Vi har mer än bara mat på lager, vad, varför, hur mycket och hur länge håller sig prylarna?
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av Scoo »

Istället för att ta detta i tråden om att rädda frysboxen vid strömavbrott tänkte jag som inte ännu har något elverk ( :oops: ) att fråga om det finns realistiska alternativ till Hondas elverk om man vill kunna ha lite mer tillförlitliga saker.

Kommer ihåg någon artikel som hänvisade till en studie där folk i västvärlden (europa?) i snitt behöver en sladdborrmaskin 6 minuter om året (för att borra i betong och så för att kunna hänga upp tavlor etc). Vad som helst för kinasak är väl bättre än ingenting bara den startar och levererar då den behövs för kritiska ändamål, säg för att ge ström för att kunna blåsa tomt en fastighets vattenrör, kunna driva sladdvinkelslip för att få åtkomst till något, hålla kylskåp med insulin kallt eller vad det nu kan vara.

Hondas 22i går lös på cirka 1500-1800€ häromkring (samma prisgaffel i Sverige vad det verkar, lägg till en noll bara). Briggs & Strattons Powersmart serie har motsvarande produkt (den äldre motsvarar i princip rakt av Hondas 20i och en nyare på 2200W ger nästan rakt av samma specifikationer som Hondas EU22i., En kul grej är att dessa kan likt Hondorna parallellkopplas till en likadan generator för att få mera maxeffekt (ska ha särskilt kopplingsdon). Då skulle man ju ha en extra i reserv för bara det dubbla priset (á la karaktären S.R. Hadden som kommenterade detta i Contact från 1997 ;) ) vilket kanske inte är realistiskt om man kör med Honda om man nu inte är riiiktigt hardcore. Prismässigt verkar Briggs & Stratton vara knappa halva priset eller lite mer jämfört med motsvarande Hondaprodukt, riktpriset för deras 2kW tycks vara ~9000 SEK / 800€/900€ men hittade i Finland en som säljer till knappt 700€. Motorerna borde det väl inte vara något värre fel på i B&S elverken?

Uttryckt på ett annat sätt, gäller Paretoprincipen även här? Att man kan få 80% av nyttan för 20% av kostnaden? Ett test vid finländska Teknikens Värld som inte ligger bakom betalvägg visar att det minsann är skillnad i bränslekonsumtion och kvalitet på den producerade strömmen (Honda låg i topp, behövde 510g drivmedel för att producera 1kW/1h).
För mina barns skull
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av bastard »

om man säger såhär, för mer än 10 år sedan så köptes det en liten åkgräsklippare med B&S , den strulade det mesta av tiden, den var väääldigt nära att få följa med till skjutbanan
det var en av deras nyare serier, och allment dåligt bygd, jag plockade ner skiten några gånger och det fanns mycket plast och träskruvar in i plastdelarna, den kommer inte gå att hålla liv i genom att skruva ner den och felsöka,

däremot har jag en zombiklippare med en hondamotor som går som en klocka även efter 20 år, har flyttat över motorn i ett aluminiumchassi då den gamla i plåt rostat bort

har haft en hope B&S och handfull honda, t'väljer honda om jag kan
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av reboot »

Efter mycket vånda fick man krypa till korset och inhandla en Honda 10i. Vill inte tumma på kvalitén när man bara har 1st sån.
För mina planer räcker det med 7-800W. Gillar den också för den låga vikten på 13kg som gör den verkligt bärbar.

Lägsta priset 11200:- med moms på gamla anrika Sandbergs Järn på Kammakargatan i centrum av Stockholm. Skickar gratis eller hämta i butiken.

https://sandbergsjarn.se/produkter/verk ... gI4S_D_BwE
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Tank
Inlägg: 1663
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av Tank »

reboot skrev: 13 sep 2019 17:31 Efter mycket vånda fick man krypa till korset och inhandla en Honda 10i. Vill inte tumma på kvalitén när man bara har 1st sån.
För mina planer räcker det med 7-800W. Gillar den också för den låga vikten på 13kg som gör den verkligt bärbar.

Lägsta priset 11200:- med moms på gamla anrika Sandbergs Järn på Kammakargatan i centrum av Stockholm. Skickar gratis eller hämta i butiken.

https://sandbergsjarn.se/produkter/verk ... gI4S_D_BwE
Håller med om att Hondan är den man vill ha.
Kan I dagsläget dock inte försvara att den kostar nästa fem gånger så mycket som biltemas lilla. :hm:
Eftersom jag har platsen borde jag kanske köpa tre extra som reserv? :notme:

Och nej, jag jämför inte kvalitet med kopia. ;)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av reboot »

@tank, du kanske behöver 3st extra om dom har kamaxlar av plast..........man blir mörkrädd....
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av maskros »

Det finns elverk med Hondamotor som inte är Honda rakt igenom https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=5004 funkar fint men ger inte lika fin spänning som Hondas i-modeller.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Tank
Inlägg: 1663
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av Tank »

reboot skrev: 13 sep 2019 19:31 @tank, du kanske behöver 3st extra om dom har kamaxlar av plast..........man blir mörkrädd....
:o :cry: wtf!? :roll: om det är så, så visst!

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av bastard »

bara en sak, inverterelverken kryllar av elektronik, jag undviker dom på grund av den saken

en del saker lagar man lättare än andra

helst skulle jag vilja ha elverk med synkrongenerator med siemensreglering med kraftig strömtrafo som reglerkomponent, ångrar att jag sålde den 70kva som jag hadde av den sorten :(
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av reboot »

Tank skrev: 13 sep 2019 21:08
reboot skrev: 13 sep 2019 19:31 @tank, du kanske behöver 3st extra om dom har kamaxlar av plast..........man blir mörkrädd....
:o :cry: wtf!? :roll: om det är så, så visst!

//Tank
Till lite större Hondamotor för billiga gräsklippare/generatorer.....
EC93F5B1-A8DF-4CCD-9692-D9ABD09A741E.jpeg
EC93F5B1-A8DF-4CCD-9692-D9ABD09A741E.jpeg (20.2 KiB) Visad 5177 gånger
Nylon Camshaft Cam Shaft For HONDA GX160 GX200 GX 160 200 170F 168F 2KW 2.8KW 6.5HP 7HP Gasoline Engine Motor Generator Mower.....Det är alltså kammen till den kinesiska ”Honda”-motorn GX160 som sitter i länken till elverket 3poster uppåt!

https://www.ebay.co.uk/itm/303243857412 ... noapp=true

Ja det är inget dåligt skämt, tyvärr är det så! Det är så man grinar!
40ED4C02-AA6A-42D0-A536-EE4810EA1A8C.jpeg
40ED4C02-AA6A-42D0-A536-EE4810EA1A8C.jpeg (40.18 KiB) Visad 5177 gånger
Så jag hoppas och antar verkligen att mitt dyra EU10i elverk har kamaxel i stål.....
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av bastard »

tragiskt, då funderar man på vilka motorer som tål att gå 10,000 timmar nuförtiden

solpaneler känns mer och mer som en bra sak att ha, dom håller länge rent empiriskt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Förrådsställd utrustning"