Grundtänk

Tänk efter före, och gör det här
Ursus

Re: Grundtänk

Inlägg av Ursus »

En mild OT-utsvävning/metadiskussion;

Ett grundtänk som genomsyrar alla andra mina grundtänk är främst idén om "beprövadhet" och enkelhet. Vad jag än bunkrar eller packar eller bär skall det vara saker som är ytterst no-nonsense och helst är byggt som en stridsvagn. Gärna skall det vara så multifunktionellt som möjligt också. Min stora idé bygger på att investera i kvalitet och bombsäkerhet istället för gimmickar samt sådana prylar som engelsktalande kallar för "overengineered" (dvs. en grej som utvecklats och kompletterats med saker som egentligen inte behövs utöver ett skapat behov; eller som inte ens har efterfrågats eller någon vill ha men som bidrar till ett inflaterat pris). Jag tror att denna strategi är viktig för att kunna överskrida gränserna mellan kortvariga och långvariga scenarion.

Låt mig exemplifiera:

- I fråga om kokkärl finns det mycket att välja på ute på marknaden. Visst kan du köpa en hårdanodiserad aluminiumburk för åttahundra spänn och en Biolite luffarspis på det; som genom ren magi kan ladda smartphonen via USB, för tolvhundra spänn till och sedan vara nöjd med detta teknologiska under där du sitter och lyssnar på poddar vid lägerelden.
Eller så kan du gå in hos närmaste överskottsnasare och köpa en gammal snuskburk med vindskydd för en femtiolapp. Jag väljer hellre det sistnämnda, och det gjorde jag också. Min snuskburk har tjänat mig i många år; inte bara som kokkärl utan som bärhink, stekpanna, ugn, massiv kåsa, potta (jepp, hellre det än att gå upp ur sovsäcken och pissa i minus trettio), till att gräva i jorden, att gräva i snön, etc etc etc. Pryttliga prylar för stora pengar håller sällan för hård behandling; om du pajar dessa är det mycket kontanter bortkastat.

- Kring jakten har min far alltid varit en teknofil. Det är aimpoint, syntetkolvar, lövdräkter och allmänt lullull. Man tenderar att influeras av sina föräldrar, och därför följde jag länge också hans råd på den fronten. Tills jag en dag bara lessnade. Alltid ett jäkla bängel med kletig rödpunkt, dåliga batterier i GPS:en (de går åt häruppe i kylan), ghilliesuits som rivs upp av minsta kvist, lockpipor som inte ens låter som djuren man jagar.
Idag använder jag på min höjd ett enkelt, billigt kikarsikte eller öppna riktmedel, vadmalskläder och en gammal militär snödräkt. Extremt low-tech. Och vet ni vad? Jag skjuter lika mycket; om inte mer, än vad jag gjorde med all teknologi. Det är bara att anpassa sin taktik och grotta ned sig kunskap och färdigheter istället för att bara öppna börsen så fort ett behov finns. Jag kan göra egna bulvaner, ta ut ett djur med en flintaskärva och spåra ganska hyggligt. Det är saker som inte kan köpas för pengar.

- Min ryggsäck som jag använder idag är rena motsatsen till vad som förordas i friluftskretsar. Jag har gjort mig av med allt modernt tjafs som bara spricker och har sig vid minsta sneda blick. Det är en urminnes Haglöfs från 80-talet som jag köpte på loppis för en hundring. Bärram, inget höftbälte. Men absolut bombsäker. Jag kan slita och dra och bända med den och den kommer fortfarande att göra det den ska. Givet; jag kan inte bära femtioelva kilo med den, men å andra sidan så tvingar det en att tänka minimalistiskt och lättviktigt. Jag kan fast bära en jeepdunk fastsurrad på den om jag skulle få soppatorsk någonstans i obygden; på fem minuter har jag plockat bort säckdelen.
Samma mentalitet gäller med kängor (enkla Jörn med dubbla sockor är goare för fötterna än Meindl eller annat avancerat som nästan anpassar fötterna efter skorna!), kläder (enkla polybomullkläder och en regnrock är mer multifunktionellt än GoreTex som ändå slutar andas efter lite skit i porerna), verktyg (Mora före ESEE, Bahco före Silky), ja allt.

Om en kortvarig skitning plötsligt förvandlas till en längre skitning (vilket det brukar göra på det bokstavliga dasset om resten av systemet inte är helt friskt) så kommer allt högteknologiskt överkurs-skräp att bara kastas i soptunnan. Saker och ting slutar fungera, det finns ingen att repa dem, inga reservdelar. Då gäller det att vara väl förtrogen med grunderna. Således behöver jag inte bunkra saker till absurdum; utan kan ta obekvämligheten av kanske inte helt optimala saker för den uppkomna situationen; men desto större trygghet finner jag i att tidsspannet på nämnd händelse egentligen inte spelar någon roll. Grejerna kommer att fungera ändå.

Givetvis är jag inte immun mot att göra korkade eller impulsiva investeringar, men det är också en lärandeprocess. Man kan alltid ge bort eller sälja sådant som inte var det man tänkte sig.
Senast redigerad av Ursus den 10 sep 2019 20:16, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Grundtänk

Inlägg av maskros »

Mer OT: Jag önskar ibland en "tummeupp"-knapp. Detta är ett sånt tillfälle.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Grundtänk

Inlägg av Tank »

Äsch, ni är båda tråkiga Ursus och Maskros. :lol:
High tech rules the day! :up:
Ända tills det slutar fungera och folk som inte kan grunden failar... Men ni har så klart rätt i det ni skriver.

Därmed inte sagt att man skall avstå från bättre grejor, som jag ser det iallafall. :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Ursus

Re: Grundtänk

Inlägg av Ursus »

Tank skrev: 10 sep 2019 21:12 Äsch, ni är båda tråkiga Ursus och Maskros. :lol:
High tech rules the day! :up:
Ända tills det slutar fungera och folk som inte kan grunden failar... Men ni har så klart rätt i det ni skriver.

Därmed inte sagt att man skall avstå från bättre grejor, som jag ser det iallafall. :hm:

//Tank
:)

Om vi säger som så,

Jag är ingen principiell fiende till teknologi. I min edc figurerar en Olight S10, en powerbank och en smartphone med alla goa appar.
Däremot känns det inte bra att lita på mycket avancerad teknik i ett brunt läge.
Bilen exvis. Allra helst skulle jag vilja ha en gammal pickis med V8 istället för min pinfärska SUV, bara för att jag vet att all modern elektronik under huven på den nya gör den omekbar. Men ibland har man inget val. Begagnatmarknaden börjar vara så översållad med skrothögar och bedragare att man till sist ledsnar, och det hände för mig.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Grundtänk

Inlägg av bastard »

svårt att välja mellan olika tekniknivåer

men enkelt
jag föredrar saker jag kan hantera själv
min bov är liten nog för att jag orkar hantera den själv
jag kan plocka ner den i minsta detalj med dom verktygen jag har hemma, och få ihop den igen
min vardagsbil kan jag inte hantera, för mycket elektronik ...
den måste jag lämna in om den strular på fel ställe

det jag däremot ser som den största dumheten är hur man lär sig saker

ex, jag kan navigera till sjöss med karta och kompass, hantera fyrar, sjömärken, strömmar och rubbet förutom sextanten (nej det har inte med porrsurfning att göra :nono: )
jag kan hantera elektroniska sjökort, gps och loran

så om jag har sjökort, dom nödvändiga böckerna och lite mer papper, så behöver jag inte kunna det perfekt, för det var ett tag sedan, men jag vet att jag kan falla tillbaka på icke elektroniska kunskaper
så därför är det ok för mig att annvända elektronisk navigering

men en som inte kan hantera den gamla tekniken är väldigt illa ute om deras elektronik inte funkar och det är dåligt läge

på samma sätt bör folk lära sig räkna både i huvudet, och på papper, ordentligt innan dom går vidare med miniräknare

karta och kompass skall hanteras ordentligt innan man får lite på mobilen med app

kartbok skall finnas i bilen, men gps är smidigare ibland, och papperskartan är förvånandsvärt smidig på en del andra saker
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Grundtänk

Inlägg av deadrabbit »

Översta inlägget sid 2 / ursus = beprövad.
Hellre tanke bakom allt än köpa hej vilt av low och high tech om kunskap och behov inte finns.
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"