Laddat upp alla bärbara radios, skruvdragare, 12/18v osv för att klara av ytterligare en säsong om man måste gå på något projekt och det är svart/mörk brunt lågt ute.
Förbereder för rotera vatten ikväll alla dunkar, testat ett gasolkök och ogräsbrännare på gasol.
2024 din förhöjda beredskap.
- deadrabbit
Re: 2024 din förhöjda beredskap.
3-3-3 Radio Plan
Testat ö-driften under goda förhållanden. Bröt inkommande ström vid 13-tiden, lagade mat vid 15, allt rullade på som vanligt. När solen sken så jag hade > 6 kW från panelerna slog jag på pannan och tvingade in drift av elpatron till förhöjd temperatur (60 C) och när den var nådd vid 16-tiden kopplade jag in mig på elnätet igen. Allt funkade helt transparent, jag kunde inte förstå annat än på varningssignalen från växelriktaren att jag var i ö-drift.
Känns riktigt stabilt och jag vet nu att jag klarar ett nätbortfall utan bekymmer.
Just nu har jag pga negativa elpriser konfigurerat växelriktaren att inte exportera något och att köra användarfallet "maximize self usage" så jag köper inget från nätet och exporterar inget. Batteriet som körs 30%-80% är nu på 76% och jag kommer inte att behöva köpa något under natten. Det funkar precis som jag tänkt mig. Jag har vedklipp för när ström finns och elmotorsåg och 230V-klyv för när nätet är borta. Jag reder mig.
Skön känsla.
Känns riktigt stabilt och jag vet nu att jag klarar ett nätbortfall utan bekymmer.
Just nu har jag pga negativa elpriser konfigurerat växelriktaren att inte exportera något och att köra användarfallet "maximize self usage" så jag köper inget från nätet och exporterar inget. Batteriet som körs 30%-80% är nu på 76% och jag kommer inte att behöva köpa något under natten. Det funkar precis som jag tänkt mig. Jag har vedklipp för när ström finns och elmotorsåg och 230V-klyv för när nätet är borta. Jag reder mig.
Skön känsla.
Collapse now, and avoid the rush!
Trevligt!maskros skrev: 10 aug 2024 21:11 Testat ö-driften under goda förhållanden. Bröt inkommande ström vid 13-tiden, lagade mat vid 15, allt rullade på som vanligt. När solen sken så jag hade > 6 kW från panelerna slog jag på pannan och tvingade in drift av elpatron till förhöjd temperatur (60 C) och när den var nådd vid 16-tiden kopplade jag in mig på elnätet igen. Allt funkade helt transparent, jag kunde inte förstå annat än på varningssignalen från växelriktaren att jag var i ö-drift.
Skön känsla.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Testat CQB i mörk/helt mörk lokal med full utrustning i team om två och två med att tyst genomsöka/rensa rum. Mycket intressant och helt klart en utmaning om man vill vara tyst, snabb och överraska. Ännu svårare med stängda dörrar och osymmetriska rum/utrymmen
Men sjukt kul och intressant samt bra träning med att bära all utrustning i tre timmar
och känna att fysen inte är helt kass
Mörkret är helt klart både en vän, och en fiende...
Med rätt tech är det i princip omöjligt att undgå upptäckt i den typen av utrymmen. Utan är det extremt svårt att vara dold och kunna verka.
//Tank

Men sjukt kul och intressant samt bra träning med att bära all utrustning i tre timmar

Mörkret är helt klart både en vän, och en fiende...
Med rätt tech är det i princip omöjligt att undgå upptäckt i den typen av utrymmen. Utan är det extremt svårt att vara dold och kunna verka.
//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Jag fick tummen ur och roterade bensinlagret. Gamla bensinen var från 2022 med Motul Stabilizer. Nästan allt har gått åt till bilen, och den har inte klagat alls (från 2008, med elektronisk insprutning). Tycker dock att det fattas ett par hästkrafter.
Motul gav bensinen en brun nyans. Ny laddade jag med Liqui Moly Petrol Stabilizer. Den har en blå färg, och 250ml räcker till 200 liter.
Motul gav bensinen en brun nyans. Ny laddade jag med Liqui Moly Petrol Stabilizer. Den har en blå färg, och 250ml räcker till 200 liter.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Också roterat två dunkar bensin från 2022, inga protester alls men så var tankarna i båda bilarna halv fulla. Innehöll biltemas bensintillsats eller biltemas bränslestabilisator tyvärr glömt vilket av dom det var.
Nyare dunkar kör jag 98 oktan istället för 95.
Nyare dunkar kör jag 98 oktan istället för 95.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
roterat några dunkar diesel
blankdiesel som är minst 8 år gamla, funkar lika bra som nytt
blankdiesel som är minst 8 år gamla, funkar lika bra som nytt
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Steg 1 av att fixa mer egen el hemma fixat.
Fick igång batteriet, 14 kWh, och kör nu hemmet på batteri trots att det inte hann ladda fullt.
Får imorgon en ny billaddare som snackar med växelriktaren och batteriet så man kan ställa den på att enbart ladda från solen, den varierar laddeffekten med vad som är tillgängligt från solpanelerna - om man vill.
Steg 2 är mer batterier. Kommer förhoppningsvis nästa år.
Steg 3 är ö-drift vid nätbortfall. Vet inte när, eller ens om, det kommer.
Fick igång batteriet, 14 kWh, och kör nu hemmet på batteri trots att det inte hann ladda fullt.
Får imorgon en ny billaddare som snackar med växelriktaren och batteriet så man kan ställa den på att enbart ladda från solen, den varierar laddeffekten med vad som är tillgängligt från solpanelerna - om man vill.
Steg 2 är mer batterier. Kommer förhoppningsvis nästa år.
Steg 3 är ö-drift vid nätbortfall. Vet inte när, eller ens om, det kommer.
Collapse now, and avoid the rush!
några dunkar diesel till
salt socker och lite mer tandkräm
salt socker och lite mer tandkräm
kiss, keep it simple stupid
Råkade köpa en hjärtstartare på tradera.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Radioplan 3-3-3, 27Mhz