Budgetbutikers sortiment

Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Budgetbutikers sortiment

Inlägg av Daltorpet »

Vad tänker ni om budgetbutikers fiskeavdelningar? Jag tänker på Biltema, jula, Clas Ohlsson ÖoB osv. Jag har köpt på mig en hel del olika uppsättningar från de olika butikerna genom åren.

Jag har kommit fram till att det prisvärda och skapligt fungerande är framförallt skeddrag, betesburkar, krokar, linor, metspön etc. När det blir mekaniskt som tex kastspön, spinnare eller övriga saker som måste fungera genom mekanik och inte bara vara så kärvar de lätt.

Numer använder jag mer kvalité på kastspön/flugspön men kör förbrukningsvaror på budget.

Hur skulle ni placera de olika butikernas pris kontra kvalité?

1: Biltema 60/40 bra pris, hyffsad kvalité

2: Clas Ohlsson 50/50 dyrare än Biltema men enligt mig prisvärda

3: Jula 40/60 billigt men dyrare än Biltema hyffsade grejer ändå.

4: ÖoB 70/30 billigt men krånglar ofta. Färg på drag släpper tex.

5: Dollarstore 20/80 riktigt billigt skit. Visst i en sthf bättre än inget. Helt ok att ge bort en fylld låda med spö för en 600 hundring. Den håller nog en helg.

Nu satsar jag hellre på kvalité och bra grejer men för någon som inte fiskar mycket kanske man inte vill lägga tusentals kronor på utrustning. Dessutom är det smidigt att svänga in på Biltema och köpa ett pimpelspö med pilklåda för en hundring och sen dra iväg samma dag och inte känna sorg om man aldrig skulle vilja pimpla igen.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Budgetbutikers sortiment

Inlägg av jr_36 »

Har själv noll koll på fiske, men tänkte på att jag faktiskt inte har så mycket inom området. Första jag tänker på är att krokar och lina är nog det man vill bunkra mest av (förbrukningsvara), resterande kan man i nödfall tillverka eget själv, men lina och krokar tappar man (resten av draget kan vara en avklippt sked man lackat med nagellack).

Så ska nog ta handla diverse lina och krokar på Gekås nästa gång. De har Fladen tror jag, om det är acceptabelt?
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Budgetbutikers sortiment

Inlägg av Daltorpet »

Aha Gekås har jag inte testat men ska dit i sommar så då blir det nog att testa. Fladen har ÖoB och kanske jula. Helt ok grejer när det gäller lina och krok.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Budgetbutikers sortiment

Inlägg av bastard »

ärligt talat så det jag ser dom viktigast för fiske är bra krokar, hellre lite för små , verkligan vassa och dom ska hålla lagom med

många gånger är krokarna för stora , för grova i materialet och slöa

krokarna ska vara så vassa att man kan trycka fast dom på ovansidan naglen lätt, eller man ska känna att dom inte bara glider på ytan

vid meta är det bra att ha små krokar, gillade det när jag metade som mest, inga problem med större fiskar och man fick lite mindre med utan problem

när det kommer till insjö och spinnare så gillar jag ulutrusting, lätt spö, liten rulle och lina runt 0.15-0.23mm
spinnare som ligger runt 5 gram, har en del 3-7 grams, men favorit är myrans panter i 5 gram
droppen i dom vikterna funkar bra med
inga problem att få stora gäddor eller gösar med dom, förtom att det är kul som fan att få upp dom, dom kämpar emot

spinnarna skall spinna korrekt, behövs inte mycket för att dom inte ska spinna som dom skall, då kasserars dom
krokarna skall vara små , på billiga sitter det ofta för stora krokar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Budgetbutikers sortiment

Inlägg av Charlie** »

När det gäller spön och rullar så tycker jag att dessa gärna får kosta lite. Skeddrag och spinnare är ju förbrukningsmaterial, så dessa får gärna vara billiga.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Budgetbutikers sortiment

Inlägg av bastard »

skeddrag är en sak, spinnare ska funka ordentligt
när det börjar bli lite kallare i vattnet kan man behöva köra lite saktare, och där funkar inte alla spinnare

så jag köper bara myrans panter, myrans är bra spinnare som funkar och ger fisk, abu droppen är bra med, funkar bättre i låga hastigheter

spinnare slits , efter man bytte till dyneemalinor och kunde ha kvar dom längre upptäckte man att dom funkar sämre efter med tiden, lite ovala hål i byglen för skeden och ofta lite böjda axlar,

och här, små spinnare ger ofta mera fisk, s jag gillar 3-7 grams varianterna
funkar bra där man inte behöver kasta så långt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Budgetbutikers sortiment

Inlägg av vantohal »

På tex Jula har jag köpt mycket fiskegrejer. Helt OK grejer tycker jag. Nu är jag ingen specimenfiskare eller figurerar i tidningar med rekordgäddor heller. Har haft Abu Garcia sedan jag var barn och de säljs på Jula.
Fiskar mycket harr och öring och lax i lokala älvar, abborre är middagsfavoriten och gädda är mest på skoj.
Men ett riktigt bra spö hittar du för en tusenlapp online om du letar. Tex Dogger/söders sportfiske har bra paketpriser.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Budgetbutikers sortiment

Inlägg av Charlie** »

Om man som jag fiskar i mer eller mindre samma vatten och vattendrag, så lär man sig snabbt vad som är gångbart. Man kan då köpa upp sig på ett lager av de beten som man vet fungerar. Då blir det inte lika dyrt i längden. Jag har några favvospinnare och favvovobblers som jag bunkrar. Som inbiten flugfiskenörd så binder jag flugorna själv. Betydligt mer ekonomiskt och en trevlig sysselsättning under mörka vinterkvällar. När det kommer till mete, den enklaste spöfiskemetoden, så brukar jag försöka improvisera egengjorda krokar av olika material. Jag utgår då i fån saker som jag hittar eller som finns i min packning. Allt ifrån kapsyler eller vanlig järntråd som bockas, böjs och slipas mot en sten. Mycket lärorikt och bra ur övningssynpunkt och ger goda erfarenheter.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Budgetbutikers sortiment

Inlägg av Vattendrag »

Gammal tråd men inte på något sätt inaktuell.

Har fiskat sedan barnsben. Fiskar för att äta. En hel del utrustning har passerat mina händer men har kvar mitt näst äldsta spö, ett 6,5 fot ABU i glasfiber för haspel. Idag har jag ytterligare 13 haspelspön från 5 till 17 fot med olika kastvikter. 3 av dem är Fladen som jag inte använder längre. Resten är en blandning av Berkley, Savagear, FKP, Shimano och Ron Thompson. Alla är bra märken och jag tycker de har bättre egenskaper än typ Fladen. Till dessa har jag rullar från främst Shimano och Okuma. Varken spön eller rullar är de billigaste eller dyraste utan ett par steg över budgetvarianterna tycker jag fungerar utmärkt. Har även ett par rullar från Fladen som jag inte slängt än, de håller inte.

Drag är mindre noga med om de är sked eller wobbler. Spinn är lte knepigare och där kör jag Droppen eller Mepps. Sked kan ju vara en bit konservburk. Billiga skeddrag från Biltema funkar. Billiga spinnare funkar inte så bra. Mest kör jag dock kastmete, antingen botten eller med flöte. Sill eller räkor som bete i havet och mask i insjö.

Jag upplever att man får tillräcklig kvalitet för 1000 på spö och 700 på eh haspelrulle. Man kan passa på då de stora nätbutikerna byter till nästa modell då de säljer ut förra till ganska bra rabatter.

Behöver man så många spön som jag har? Egentligen inte och om jag skulle välja ett så ett 9 fot med kastvikt runt 5-30g med en rulle storlek 2500 (Shimanos sätt att mäta). Till det en flätlina 0,20 samt lite 0,35 monofilament att bottna med på rullen. Passar abborre, mindre gädda, mindre öring, makrll, horngädda, strandnära torsk, skrubbskädda samt regnbåge om kast med haspel tillåts. Insjöar från land och kust. Drag eller kastmete med flöte.

Fiskar man från båt eller i åar är 6 fot att föredra. Personligen föredrar jag riktigt långa spön vid kustfiske från land. 13 fot för drag och 17 fot för kastmete. För bottenmete ett kraftigare 9 fot.

I bland dyker det upp grejer på Blocket, ofta rätt nya prylar av bra märken.
Användarens profilbild
hkm123
Inlägg: 45
Blev medlem: 17 dec 2019 21:56
Ort: någonstans över malmö

Re: Budgetbutikers sortiment

Inlägg av hkm123 »

Kan rekommendera biltemas metset ( https://www.biltema.se/fritid/fiske/fis ... 2000034609 )
Köpt och testat med gott resultat! Helt klart prisvärt och i en krissituation så är det bara att knyta fast linan i valfri hållbar gren. Tar lite plats och är relativt billigt. :up:
Redo för det värsta, hoppas på det bästa!
Skriv svar

Återgå till "Fiske, spön och nät"