2019, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: 2019, din höjda beredskap

Inlägg av bokmalen »

Roterat vattnet
I intend to live forever, or die trying to
Ursus

Re: 2019, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

- Fått en Mora Kansbol i present av chefen då jag jobbat i snart fem år på arbetsplatsen och han vet att jag gillar uteliv. Hur bra chef har inte jag? :) Ska bli kul att pröva. Mora 2000-profilen har jag använt länge i tonåren, men blev aldrig klok på att slipa den ordentligt. Kansbol är lite lättare misstänker jag då det inte är någon skillnad i eggvinkel mellan främre och bakre delen av bladet; vilket jag vill minnas att det var på 2000. Kan minnas fel, dock.
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: 2019, din höjda beredskap

Inlägg av Olyckskorpen »

Ursus skrev: 04 sep 2019 19:14 - Fått en Mora Kansbol i present av chefen då jag jobbat i snart fem år på arbetsplatsen och han vet att jag gillar uteliv. Hur bra chef har inte jag? :) Ska bli kul att pröva. Mora 2000-profilen har jag använt länge i tonåren, men blev aldrig klok på att slipa den ordentligt. Kansbol är lite lättare misstänker jag då det inte är någon skillnad i eggvinkel mellan främre och bakre delen av bladet; vilket jag vill minnas att det var på 2000. Kan minnas fel, dock.
Mycket bra chef! Det verkar som att ditt arbete är uppskattat :)
lupl

Re: 2019, din höjda beredskap

Inlägg av lupl »

Raketspis klar för att tas i bruk.
Ursus

Re: 2019, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

- Ny kikare. Inget märkvärdigt (vill inte behöva vara överförsiktig): Vortex Diamondback 8x32.

- Lite eljest: hällpip till diverse dunkar, trattar, anteckningsblock, ett par cr123r-batterier.

- 10 par sockor av bra modell.

- Fyllt på med lite skafferivaror. Bland annat en hel del av diverse korv som nämndes i annan tråd. Blev sugen att prova!
Olyckskorpen skrev: 05 sep 2019 08:23 Mycket bra chef! Det verkar som att ditt arbete är uppskattat :)
Jo, är nog en av få på jobbet som tar det på allvar, på gott och ont :)
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10339
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 2019, din höjda beredskap

Inlägg av bastard »

En rostfri snuskburk till, nu får det räcka med sådant :-g
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: 2019, din höjda beredskap

Inlägg av deadrabbit »

Ny Skyddsmask SR 100 med SR 297 abek1 filter
3-3-3 Radio Plan
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: 2019, din höjda beredskap

Inlägg av pelleprepper »

Fyllde några reservdunkar med bensin. Kan ju bli lite oroligt nu när det brinner i SA. Blev en tur till Ö&B, rea på vita bönor.
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: 2019, din höjda beredskap

Inlägg av Scoo »

Nu då uppvärmingssäsongen börjar så smått igen har jag beställt efter ett nytt rosterpaket till kakelugnen (som är en 80-tals modell med tilluft nerifrån via asklucka). Har tidigare haft ett troligen hemsvetsat roster med grova springor, att elda lastpallar blir sålunda rätt irriterande då spikarna trillar ner och hindrar titt som tätt askluckan att stängas då man eldat klart.

Det nya modulära rostret består av under- och sidoroster. Underrostret har inte långsmala öppningar utan rader av hål och i dessa sticks snedställda sidorister i. Då kommer dels primärluften till bättre och som bonus så förbättras sekundärluftens uppvärming och passage vilket bör höja verkningsgraden och så lär grannarna uppskatta ännu renare förbränning (nog för att jag noga med att elda rätt). Spikarna torde bli att ligga ovanpå, bara enstaka borde kunna trilla ner vilket bör underlätta eldning med skräpved (rivningsvirke och lastpallar, brukar köra med detta på hösten).
För mina barns skull
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: 2019, din höjda beredskap

Inlägg av Tank »

Scoo skrev: 16 sep 2019 10:19 Nu då uppvärmingssäsongen börjar så smått igen har jag beställt efter ett nytt rosterpaket till kakelugnen (som är en 80-tals modell med tilluft nerifrån via asklucka). Har tidigare haft ett troligen hemsvetsat roster med grova springor, att elda lastpallar blir sålunda rätt irriterande då spikarna trillar ner och hindrar titt som tätt askluckan att stängas då man eldat klart.

Det nya modulära rostret består av under- och sidoroster. Underrostret har inte långsmala öppningar utan rader av hål och i dessa sticks snedställda sidorister i. Då kommer dels primärluften till bättre och som bonus så förbättras sekundärluftens uppvärming och passage vilket bör höja verkningsgraden och så lär grannarna uppskatta ännu renare förbränning (nog för att jag noga med att elda rätt). Spikarna torde bli att ligga ovanpå, bara enstaka borde kunna trilla ner vilket bör underlätta eldning med skräpved (rivningsvirke och lastpallar, brukar köra med detta på hösten).
Den såg riktigt trevlig ut! :) :up: Du får återkomma med en närmare recension när du kört en stund.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"