Detta behöver inte bli en diskussionstråd om intresse inte finns, men ville bara dela med mig av lite tankar,
Denna fredag, den 20e september, är satt datum för ett facebookevent som började som ett skämt men snabbt blev viralt. Ids inte skriva upp allt som varit runtikring detta, utan hänvisar till wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Storm_Are ... _All_of_Us
Så någon kom på iden att storma area 51 med x antal hundratusen människor; "de kan inte stoppa oss". Kul skämt alltså. Haha. Men när man läser lite här och där på internet så finns det ett antal människor som verkar ta detta på större allvar än "bara en grej". USAF har sagt sig vara beredda att "skydda sina intressen", hint hint.
Det ska bli intressant att se hur detta urartar sig, och hur långt båda parter är beredda att gå. Det diskuteras mycket om hur många som faktiskt skulle kunna tänka sig att ställa upp, samt vilka åtgärder USAF skulle kunna vidta.
Det mest sannolika är väl att typ 100 pårökta foliehattar infinner sig, går någon kilometer, blir trötta av ökenhettan, vänder om och far och käkar burritos istället. Det finns dock några faktorer som gör att detta kan spåra ur ordentligt, så som jag ser det...
- Idioter. Det finns gott om imbeciller, gräsrökare, dumskallar, trailer trash, sinnessjuka, nördar och lajvare i USA. Och som det gamla ordspråket går skall man aldrig underskatta styrkan hos korkade människor i grupp. Om en kritisk massa individer faktiskt får fingrarna ur chipspåsen och röven ur soffan och samlas på plats tror jag att det kan bli lite hets och hysteri, och kanske till och med ett försök till stormning. De flesta av dessa typer har sällan bra kondition, så de lär dö någonstans mellan närmaste highway och själva flygbasen av hettan och utmattningen, men chansen finns.
- USAF. Frågan som ställs är huruvida den amerikanska militären skulle skjuta på sin egen befolkning. Jag tror att svaret är ja. Om det faktiskt infinner sig idioter i plural på plats och gör ett försök tror jag att riksintressen går före några mindre intelligenta medborgares liv. Ett mediahelvete efteråt om något trycker på avtryckaren? Absolut. Men so what? Det är USA:s militär som de pratar med. De gör bara sitt jobb och skyddar nationens intresse. Att ett gäng pajasar inte begriper det farliga med att stå på fel ände om ett skjutvapen är väl beklagligt, men gynnar förmodligen genpoolen i det långa loppet. Någon större massaker lär det dock knappast bli, de flesta lär skita ned sig och vända om illa kvickt efter de första skotten. Vilket leder mig till...
- Media. De har redan hjälpt till att elda på detta event online. Hur kommer media att rapportera om det faktiskt händer något eller är påväg att hända något? Kommer det att trigga eller deeskalera? Det senare är inte troligt.
Några tankar om detta? Knappast preppingrelaterat annat än periferiskt, men en intressant händelse vars ultimata förlopp kan spegla hur den ömsesidiga respekten (eller fruktan) mellan folket och staten har urholkats på sistone. Och vad händer om folk faktiskt tillåts storma stället utan konsekvens? Vad händer om detta blir legio per praxis i resten av världen? Är det fritt fram att springa en masse över landsgränser? In i riksdagen? In i militärbaser?
Storm Area 51 - en potentiell studie i mänsklig dumhet?
Re: Storm Area 51 - en potentiell studie i mänsklig dumhet?
Jag lägger mina pengar på USAF. Är människor så dumma att de stormar en militärbas som också är en av världens mest övervakade platser på jorden där nya flygplan och vapen testas då, får de skylla sig själva.
Om de kommer långt in kanske och tillsammans med människor från andra länder. men som du så tror jag att de dör av törst innan de når långt in, området är STORT. De har redan arresterat ett par människor, bland annat 2 från Nederländerna:Ursus skrev: 16 sep 2019 17:44 Frågan som ställs är huruvida den amerikanska militären skulle skjuta på sin egen befolkning. Jag tror att svaret är ja.
https://mashable.com/article/area-51-yo ... urope=true
Du kan ju pröva.Ursus skrev: 16 sep 2019 17:44 Är det fritt fram att springa en masse över landsgränser? In i riksdagen? In i militärbaser?
слава україні - на хуй путін!
Tjaa, om det går så långt att en stormning sker och det visar sig att inte ens den annars så hårdföra amerikanska militären törs öppna eld mot egen befolkning så tror jag inte att det ser bättre ut i Sverige...
ser fram emot ett praktiskt testområde för icke dödande vapen, nu får ju militären förhoppningsvis frivilliga för test av dom

kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
If you listen to fools, the mob rules
De kommer att göra det som de tjänar mest pengar på.Ursus skrev: 16 sep 2019 17:44 - Media. De har redan hjälpt till att elda på detta event online. Hur kommer media att rapportera om det faktiskt händer något eller är påväg att hända något? Kommer det att trigga eller deeskalera? Det senare är inte troligt.
Först skaffa klick på att elda upp en hysteri i förhoppningen om ett katastrofalt resultat som de sedan kan skriva om och tjäna ännu mera klick på.
Ja, mitt förakt för journalister är bottenlöst. Undantag finns men de är få.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
- deadrabbit
Mediabevakning på fredag check.
3-3-3 Radio Plan
-
Öknar brukar vara kalla på nätterna och nu håller area 51 ungefär 15 grader celsius nattetid så inte så varmt för en stormning.
Tårgas av militär typ avsedd för utomhusbruk är lite häftigare än polisvarianten, så jag tror att relativt liten del av dessa tokdårar kommer nära nog för att man ska behöva besluta om man ska skjuta gummikulor eller skarpt.
Det intressanta blir snarare att se enligt vilka lagrum de åtalas efteråt och vad straffen blir.
Det intressanta blir snarare att se enligt vilka lagrum de åtalas efteråt och vad straffen blir.
I intend to live forever, or die trying to
- deadrabbit
Lite dålig uppslutning och effekt där ja.
3-3-3 Radio Plan