Xsive’s kombinerade BOV och Microcamper tråd
- Parabellum
Re: Xsive’s kombinerade BOV och Microcamper tråd
Några RGB lister så kan det bli riktigt pirrigt. 

Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Nej nej fel fokus.
RGB lister eller lasta 200g extra ris?
Takbelysningen har variabel ljusstyrka och färgtemperatur och det får räcka med pirr
https://a.aliexpress.com/_EyqHfWd
RGB lister eller lasta 200g extra ris?
Takbelysningen har variabel ljusstyrka och färgtemperatur och det får räcka med pirr

https://a.aliexpress.com/_EyqHfWd
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Inredning var planen att bygga en ram av planhyvlat furu in klenare domensioner och sen limma/skruva tunnare plyfa på ramen.
Tittade på Byggmax sortiment på planhyvlat vilket är halva priset mot Beijer
21x69 och 21x43. Borde funka. Många bygger med 45x45 regelverket men ser inte nåt vidare ut.
Bättre virke kostar en del..
https://www.byggmax.se/hus-och-bygg/vir ... vlat-virke
Hittade sen Rödbok 24x75 2,3M till specialpris för 75kr/st vilket blir stabilare
Får klyva ner där det blir för grovt.
Där har dom även diverse varianter på fanerade skivor som nog blir aktuellt.
https://www.shop.isaksadeltra.se/shop/p ... x75x2300mm
Tittade på Byggmax sortiment på planhyvlat vilket är halva priset mot Beijer

21x69 och 21x43. Borde funka. Många bygger med 45x45 regelverket men ser inte nåt vidare ut.
Bättre virke kostar en del..
https://www.byggmax.se/hus-och-bygg/vir ... vlat-virke
Hittade sen Rödbok 24x75 2,3M till specialpris för 75kr/st vilket blir stabilare

Får klyva ner där det blir för grovt.
Där har dom även diverse varianter på fanerade skivor som nog blir aktuellt.
https://www.shop.isaksadeltra.se/shop/p ... x75x2300mm
xXx Ser bra ut det där! Väldigt interessant bygge. So far so good!
Skulle jag bygga något liknande själv, skulle jag bygga in 2 konturinfasade lodräta ”kvartsväggar” mellan golv & tak till förarhytten, ungefär till början/mitten på nackstöden. 12mm furuplywood nånting tyginklädda med skumgummi eller lumpmatta under tyget. Sen en konturinfasad laserad tvärregel över hela bredden som binder ihop kvartsväggarna i överkant och som draperiskenan då kan sitta på (rakt)
Då får du en mindre men rektangulär öppning till förarhytten, som sedan är lätt att blockera med ett par skivor isolerande material när kylan kommer krypande. Det gör den…….och då hjälper inget draperi. Kan dagtid förvaras bakom ryggstödet till soffan.
Jag har erfarenhet av detta då jag förut haft en liten husbil (alkov 5,8m) i 14år och gjorde då wellpappsskivor att sätta emellan till förarhytten under kalla nätter. Gjorde mycket stor skillnad då man slapp kylan & kallraset från draperiet och igen-immade/frusna rutor fram på morgonen.
Ventilationsluft kan tas in från förarhytten genom ett par avlånga ventiler i tvärregeln under taket. Finns t.ex. såna reglerbara att sätta i fönsterramar i byggvaruhusen. Eller bara lämna/göra en spalt på några centimeter i överkant på isoleringsskivorna.
Skulle jag bygga något liknande själv, skulle jag bygga in 2 konturinfasade lodräta ”kvartsväggar” mellan golv & tak till förarhytten, ungefär till början/mitten på nackstöden. 12mm furuplywood nånting tyginklädda med skumgummi eller lumpmatta under tyget. Sen en konturinfasad laserad tvärregel över hela bredden som binder ihop kvartsväggarna i överkant och som draperiskenan då kan sitta på (rakt)
Då får du en mindre men rektangulär öppning till förarhytten, som sedan är lätt att blockera med ett par skivor isolerande material när kylan kommer krypande. Det gör den…….och då hjälper inget draperi. Kan dagtid förvaras bakom ryggstödet till soffan.
Jag har erfarenhet av detta då jag förut haft en liten husbil (alkov 5,8m) i 14år och gjorde då wellpappsskivor att sätta emellan till förarhytten under kalla nätter. Gjorde mycket stor skillnad då man slapp kylan & kallraset från draperiet och igen-immade/frusna rutor fram på morgonen.
Ventilationsluft kan tas in från förarhytten genom ett par avlånga ventiler i tvärregeln under taket. Finns t.ex. såna reglerbara att sätta i fönsterramar i byggvaruhusen. Eller bara lämna/göra en spalt på några centimeter i överkant på isoleringsskivorna.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Blev en uppsättning med nya oanvända original aluminiumfälgar med Hakkapelitta dubbdäck och TPMS till mycket bra pris.
Fick annars med en uppsättning halvbra odubbade på icke orginal al fälgar med bilen men njae för dom och säljer nog av dom billigt.
Ska de va BOV möjlighet ser jag definitivt dubbat som fördel.
Fick annars med en uppsättning halvbra odubbade på icke orginal al fälgar med bilen men njae för dom och säljer nog av dom billigt.
Ska de va BOV möjlighet ser jag definitivt dubbat som fördel.
Efter en period med dåligt med tid så har jag kommit igång skapligt igen.
Skiftat till en omgång nya lite bredare sommarhjul men där slog halvkatastrofen till lite
Inte lagt så mycket tid förut på att kolla över det mekaniska. Satt en omgång plåtfälgar på efter jag bytt från dom dubbfria som satt där när jag köpte bilen. Lite hastigt bytt däremellan… och stopp nu… där var misstaget.
Hjulbultarna som satt där var inte smorda med lite kopparpasta.. Typ det fixar jag senare.
Nu skulle det bytas hjul och. Bultarna som svetsade där fram. Försökte med diverse knep men icke
Bak inga problem med trumbromsar. Fram däremot… svarta torra bultar draget i typ gjutjärn Fan också
Slutade med fyra bultar avdragna. Kul… typ not.
Bultar slutade jämns med på insidan nav så inget att greppa där. Utsidan 4-5mm utstickande gängstumpen
Övervägde ett tag navbyte men skruva mer - riskera mer problem kanske.
Borra på plats och grispitt ganska utsiktslöst. Skulle bara förstöra gängor
Men fram med MAG svetsen, bygga på lite mer på gängstumpen, kapa till en bult med lite fogberdning och sen svetsa dit på gängstumpen och lite försiktigt masserande med mutterknack.
Värmen från svetsningen borde ju få det att släppa av expandering/kylning
Tack o lov så funkade det men fick lägga någon timme på det.
Rensat gängor i nav. Nya kromade bultar runt om och lite kopparpasta så nu skall det inte vara mer problem med det.
Nya belägg och skivor samtidigt
Lärdom av detta - Gör aldrig något halvdant utan gör det rätt från början.
Och med lite verktyg och funderingar kan man fixa dom flesta problem man ramlar på.
Skiftat till en omgång nya lite bredare sommarhjul men där slog halvkatastrofen till lite

Inte lagt så mycket tid förut på att kolla över det mekaniska. Satt en omgång plåtfälgar på efter jag bytt från dom dubbfria som satt där när jag köpte bilen. Lite hastigt bytt däremellan… och stopp nu… där var misstaget.
Hjulbultarna som satt där var inte smorda med lite kopparpasta.. Typ det fixar jag senare.

Nu skulle det bytas hjul och. Bultarna som svetsade där fram. Försökte med diverse knep men icke
Bak inga problem med trumbromsar. Fram däremot… svarta torra bultar draget i typ gjutjärn Fan också
Slutade med fyra bultar avdragna. Kul… typ not.
Bultar slutade jämns med på insidan nav så inget att greppa där. Utsidan 4-5mm utstickande gängstumpen
Övervägde ett tag navbyte men skruva mer - riskera mer problem kanske.
Borra på plats och grispitt ganska utsiktslöst. Skulle bara förstöra gängor
Men fram med MAG svetsen, bygga på lite mer på gängstumpen, kapa till en bult med lite fogberdning och sen svetsa dit på gängstumpen och lite försiktigt masserande med mutterknack.
Värmen från svetsningen borde ju få det att släppa av expandering/kylning
Tack o lov så funkade det men fick lägga någon timme på det.

Rensat gängor i nav. Nya kromade bultar runt om och lite kopparpasta så nu skall det inte vara mer problem med det.
Nya belägg och skivor samtidigt
Lärdom av detta - Gör aldrig något halvdant utan gör det rätt från början.
Och med lite verktyg och funderingar kan man fixa dom flesta problem man ramlar på.
Härligt att det löste sig till slut.
Men japp.. jag håller med.. Det är inte skojigt när det fastnar sådär.. och det blir ännu mindre skojsigt om man inser att det blev som det blev, enbart för att man skulle spara lite energi(lathet) halvåret innan typ.

Men japp.. jag håller med.. Det är inte skojigt när det fastnar sådär.. och det blir ännu mindre skojsigt om man inser att det blev som det blev, enbart för att man skulle spara lite energi(lathet) halvåret innan typ.

Jag brukar ha vanligt lagerfett på mina bultar. Trodde det fanns risk för galvanisk korrosion om man tog koppar där. Du har inte sett nåt sånt xsive?
Sen kan man bli lite ledsen ibland när nån verkstad dragit åt så in i helvete om man haft inne på däcksbyte.
Sen kan man bli lite ledsen ibland när nån verkstad dragit åt så in i helvete om man haft inne på däcksbyte.
Collapse now, and avoid the rush!
Jag skiftar alltid hjul själv numera, eftersom som du säger, verkstäder brukar dra muttrar/bultar nåt så inihelvete.maskros skrev: 04 maj 2025 17:56 Jag brukar ha vanligt lagerfett på mina bultar. Trodde det fanns risk för galvanisk korrosion om man tog koppar där. Du har inte sett nåt sånt xsive?
Ber därför alltid verkstan, om jag lämnat in för något ärende där hjulet måste av, att inte dra åt så hårt.
Problemet är när man köper nya däck och de sätter dit hjulen. Men ska tänka på det att be dem att inte dra så hårt. När jag byter brukar jag efterdra efter ett par mil eller så, i alla fall på alu-fälgar.mango skrev: 04 maj 2025 18:51 Jag skiftar alltid hjul själv numera, eftersom som du säger, verkstäder brukar dra muttrar/bultar nåt så inihelvete.
Ber därför alltid verkstan, om jag lämnat in för något ärende där hjulet måste av, att inte dra åt så hårt.
Collapse now, and avoid the rush!