Enligt nedan:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... lnaskommun
Mest intressant dock är binyheten om rusning efter vatten:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... -i-bollnas
Kontentan är denna, från prepperperspektiv: Se för helvete till att ALLTID ha vatten hemma i erforderlig mängd! Dricksvatten för minst ett par dagar borde vara en medborgerlig skyldighet.
Har du inte ett par tioliters vattendunkar fyllda alltid? Då skall du skaffa det med språng och sätta upp ett rotationsschema med sex månaders intervall för vatten som går genom vattenverk.
Möjligt vattensabotage i Bollnäs kommun
- Björngrillarn
Möjligt vattensabotage i Bollnäs kommun
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
-
Re: Möjligt vattensabotage i Bollnäs kommun
Ja, inte vill man stå utan.
Jag är sämst på att rotera vattnet. Har cirka 100 liter i min bostad och det var nog 1.5- 2 år sedan sist det byttes ut.
Men jag får väl skärpa mig eller helt enkelt filtrera och koka det innan förtäring. Det står åtminstone mörkt.
Jag är sämst på att rotera vattnet. Har cirka 100 liter i min bostad och det var nog 1.5- 2 år sedan sist det byttes ut.

Men jag får väl skärpa mig eller helt enkelt filtrera och koka det innan förtäring. Det står åtminstone mörkt.
Mest troligt är det pundare som trott att det var vapenförråd, stjäla kopparkabel från vad man trott vara gammal bunker eller liknande skulle jag tippa på, men man vidtar alltid extra försiktighetsåtgärder motsvarande sanering för B stridsmedel vad jag förstått för att gardera sig.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
De vet inte vem som varit inne och inte vad de gjort men uppmanar folk att koka vattnet...
Är det nån riktig elaking så är det väl inte virus eller bakterier de hällt i vattnet.
Är det nån riktig elaking så är det väl inte virus eller bakterier de hällt i vattnet.
Collapse now, and avoid the rush!
Jo, problemet här är ju som du säger att man inte VET, men när provet är klart blir det troligen klorsanering om provet inte visar spår av giftiga kemikalier.
Слава Україні!
Dags för bättre larm och kameror på alla sådana här ställen.
Vi har varit skyddade och naiva allt för länge nu...
//Tank
Vi har varit skyddade och naiva allt för länge nu...
//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Det är dock inte första gången detta händer i vårt land, det har hänt här också för ett antal år sedan, då var förfarandet detta jag beskrev, men jo, det finns ju riktigt otrevliga saker någon skulle kunna sabotera med C medel, eller en kombination BC och tex kombinera med radioaktiva substanser, svårare att göra effektivt, men nog inte helt orimligt.
(I dethär fallet tror jag som sagt emellertid att det är koppartjuvar som varit desperata på brännvin eller droger och tagit fel, men en annan gång kan det mycket väl vara ett äkta sabotage och då vill man troligen också att det skall se ut som att det "bara var" någonting ofarligt såsom koppartjuvar eller liknande.)
(I dethär fallet tror jag som sagt emellertid att det är koppartjuvar som varit desperata på brännvin eller droger och tagit fel, men en annan gång kan det mycket väl vara ett äkta sabotage och då vill man troligen också att det skall se ut som att det "bara var" någonting ofarligt såsom koppartjuvar eller liknande.)
Слава Україні!
De upptäckte det pga larm. Gissar att de flesta är larmade - lite civil beredskap har vi ändå.

Collapse now, and avoid the rush!
Jag tror man håller på att installera kamera övervakning (på en del har man i allfall gjort det), allmänheten skall i vilket fall inte ha tillträde till det inhägnade området runt cisternerna oavsett.
OffTopic, men folk som lyfter på stängsel borde man skjuta skallen av där de står i vilket fall, som jänkarna... Det är bara drägg som gör det i grupp.
För mig får de gärna ösa på med gummikulor och tårgas om någon skulle göra det. Om jag skulle vara full och försöka bryta mig in får jag skylla mig själv om jag får en gummikula i röven så att man lär sig tycker jag!
OffTopic, men folk som lyfter på stängsel borde man skjuta skallen av där de står i vilket fall, som jänkarna... Det är bara drägg som gör det i grupp.
För mig får de gärna ösa på med gummikulor och tårgas om någon skulle göra det. Om jag skulle vara full och försöka bryta mig in får jag skylla mig själv om jag får en gummikula i röven så att man lär sig tycker jag!
Слава Україні!
-
14/10 2024 Provsvar klara – vattnet i Bollnäs går att dricka
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... att-dricka
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... att-dricka