Att EDC:a en fastbladskniv?

Hur mycket bär du med dig egentligen, eller du är bara lite mullig?
Användarens profilbild
Björngrillarn

Att EDC:a en fastbladskniv?

Inlägg av Björngrillarn »

Någon som gör så?

Har nämligen funderat på det av och till, som hypotetiskt koncept.

En liten fickkniv, typ Victorinox, har jag burit hela mitt vuxna liv. Det är för mig oumbärligt att ha ett litet multiverktyg med ett par funktioner plus ett dugligt blad för att lösa vardagsbekymmer, och ger ändå viss marginal ifall en zombieapokalyps tvärt skulle börja under min promenad till jobbet (hatar när det händer).

Det dock lite knapert för att kallas ett överlevnadsverktyg, om man nu inte har en mycket stor och "obehaglig" fällis (enligt lagen etc). Undantaget må vara typ en smidig Casström Lars Fält fällkniv, men de är nog förbjudande dyra för de flesta.

Tanken är inte att gå att kånka på en Rambokniv i bältet, utan mer om typ en Eldris i ryggsäcken skulle kunna falla under rimligt användningsområde givet sin ringa storlek och sitt oskyldiga utseende. Även en standard hantverkarkniv verkar ju vara tabu enligt de flesta tolkningar av knivlagen som jag har sett, så det kan dock vara kinkigt.

"Hemma i byn" EDCar jag en Mora eller motsvarande, då är jag alltid i något stadium av skogsfärd, men i stan är det knivigare (pun intended).

Vad är edra funderingar?
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
Användarens profilbild
Marie

Re: Att EDC:a en fastbladskniv?

Inlägg av Marie »

Var försiktig.
Jag läste nyligen om en som blev fälld för knivlagen då han hade ett kombiverktyg (tång) som hade skruvmejslar, insexnycklar och ett litet patetiskt 3cm sågblad.
Bilden de visade så syntes inget knivblad utan det var sågbladet de hade fällt ut och fotat för bevisföringen.(arkivbild från förundersökningen)

Så de verkar bli hårdare och hårdare på detta med knivlagen. :?
XYZZY

Inlägg av XYZZY »

Vilka är det som blir dömda? Vanliga Svensson eller diverse narkomaner, tiggare eller andra som drar till sig polisens intresse?
Har man ett rimligt skäl att ha en mindre kniv och är öppen med att man har den om man blir kontrollerad, blir man nog inte
åtalad. Deltar man i en demonstration eller fotbollsbråk med en kniv i fickan är risken uppenbar att man riskerar åtal om man
blir kontrollerad, omständigheterna runt omkring är såvitt jag förstått avgörande för åtal/fällande dom.
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

Någon går i räven byxor eller cammo lär dra mer uppmärksamhet än någon klädd för riksdagsmöte

Sedan är ju alltid slumpen om en polis får för sig att göra en kontroll.
då är frågan.. vill man riskera hamna i belastningsregistret för att bära ett multiverktyg med knivblad? :hm:
Användarens profilbild
Björngrillarn

Inlägg av Björngrillarn »

Marie skrev: 17 okt 2024 18:44 Någon går i räven byxor
Något OT, men är detta uppseendeväckande söderöver?

Tycker att "alla" häruppe (undertecknad inkluderat) traskar omkring i någon form av friluftsbyxa till vardags, känns nästan lika vanligt som jeans.
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

Björngrillarn skrev: 17 okt 2024 18:53
Marie skrev: 17 okt 2024 18:44 Någon går i räven byxor
Något OT, men är detta uppseendeväckande söderöver?

Tycker att "alla" häruppe (undertecknad inkluderat) traskar omkring i någon form av friluftsbyxa till vardags, känns nästan lika vanligt som jeans.
sorry att det var lite offtopic :hug:
jag ville bara säga var försiktig :mrgreen:

Det är nog större städer generellt.. Ume o nedåt..
Men ja här nere vrider folk på huvudet ur uppmärksamhets synpunkt om man går hajk klädd.. Iallafall här i Linköping.
Till o med halv populära cammo leggings är huvudvridare... eller om det är mitt rödfärgade hår. :lol: :lol: :lol:
(jag råkade bli rödhårig i april tror jag det var)
Preppad212121

Inlägg av Preppad212121 »

Fastbladskniv är mest till skogen för min del, med några undantag ibland. Små behov av det.
I urban miljö hade jag länge en mindre ärvd fällkniv som tyvärr gick sönder förra veckan. Bär nu en Fällkniven PC som jag fått som gåva.

Min attityd till knivlagen är väl att det får gå som det går. Jag bryr mig inte om den lagen, och skulle polisen mot förmodan visitera mig och konfiskera så har jag fler på lager att använda nästa dag.
Jag är ingen tok, så det kan inte bli några brottsoffer på grund av mitt val.
Det gör heller inget rent socialt om det skulle komma ut "han torskade med kniv" bland mitt umgänge eller kollegor, för också dom vet att jag är lugn, sansad, och ickekriminell. Jag hade fått höra "jävla otur, skogsmulle!" på sin höjd.

Var och en får helt enkelt väga vad det skulle kosta socialt, arbetsmässigt och ekonomiskt vid ett knivbrottsstraff. Om det är värt det eller ej.
Jag kostar på mig att rycka på axlarna och bedömmer också risken som liten att någon brottsbekämpare är intresserad av mig.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

funderar om vilken lag som ligger högst i rang
knivlagen
eller
religionsfrihet

:rambo: :sneaky:

sannolikheten att man klarar poliskoll med en större kniv, utan man har normala skäl att ha en på sig är numera allt för små
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
hej

Inlägg av hej »

Har du vapenlicenser så är insatsen större än om du saknar, om du nu vill chansa.
Mer att förlora om du råkar bli stoppad av en generell vapenhatare som inte gör skillnad på ägare och ägare.

Att ha en Eldris väl inslagen i ryggan och en plausibel förklaring till varför den ligger där tror jag blir svårt att lagföra även för de mest nitiska konstaplar (skaffa en story, presentbox till exempel). Om du inte blir stoppad med den upprepade gånger vill säga.
Har du den i bältet, om halsen eller på annat sätt lättåtkomlig så är det en annan historia.

//Hej
Det är alltid för tidigt att ge upp!
Hallabaloo

Inlägg av Hallabaloo »

Jag tänker att knivlagen är till för specifika tillfällen och specifika människor. Jag har själv varit nära att åka dit på den en gång, men blev släppt för att poliserna tyckte jag verkade vara en hederlig grabb som begått ett misstag när jag råkade försöka ta med en kreditkortskniv genom säkerhetskontrollen på Arlanda.

Iallafall så ser jag det som så att ha vilken kniv du vill, är du ostraffad så har du privilegiet att aldrig bli muddrad eller stoppad utan anledning men skulle du av någon anledning bli det så går det säkerligen att prata sig ur det. Sen är det nog lämpligt att lämna kniven i bilen om du ska på konsert eller kommunmöte.
Skriv svar

Återgå till "Det du alltid bär med dig. (EDC)"