Katadyn Pocket - i revy
- Björngrillarn
Katadyn Pocket - i revy
Har i ganska många år nu (sedan 2017-ish) använt Katadyn Pocket för generellt friluftsbruk. Jag har varit väldigt nöjd och vill dela med mig av insikter kring detta vattenfilter.
Katadyn Pocket är en klassisk modell som har förändrats relativt lite sedan dess introduktion. Det är en pumpmodell som med handkraft suger in vatten genom en slang, tvingar det igenom ett keramiskt filter, och forslar ut det genom en annan slang - direkt till din mun eller in i en flaska.
Kapaciteten per filter ligger på mäktiga femtiotusen liter, förutsatt att vattnet är någorlunda klart. Det enda som kan behöva bytas efter vägen är o-ringar av standardstorlek samt slangarna. Viss smörjning av rörliga delar med silikon är bra.
Jag tycker att detta filter är ett av de bästa för preppers på landsbygd eller glesbygd, givet vad som finns på marknaden just nu. Orsaken är just den massiva kapaciteten (vilket borgar för lång livslängd) och den relativt enkla användningen. Den klarar av att filtrera bakterier, protozoer, amöbor, sediment och alger, men inte algtoxiner, kemikalier eller virus. Jag har i tidigare inlägg hävdat att den är klassad för virus - fel från min sida, då jag har förlitat mig på icke-officiell information.
Fördelarna är att den är rätt simpel att använda - stick ned insugsdelen i vattenkälla, den andra slangen ned i din flaska eller ditt kärl eller var du än vill deponera det renade vattnet, och börja pumpa. När kärlet är fyllt går du undan med filtret en bit och torrpumpar tills du inte längre har vattenflöde vid operation (dvs. du tömmer filtret), och därefter packar du undan den. Inför långförvaring kan du pumpa igenom ett par liter rent vatten, därefter demontera hela grejen, och låta torka i upp till en vecka. Se till att alltid ordentligt separera insugsslangen och utpumpningsslangen för att undvika korskontaminering - bäst är att förvara dem två i separata, väl märkta påsar för att inte sätta en viss slang i fel påse. En enlitersflaska kan fyllas på en minut. Ett helt kit för rengöring och optimering av keramiken medföljer.
FIltret är mycket rejält byggt, och kommer att tjäna dig under en lång tid. Proffstips är att medtaga en tygbit och ett gummiband och linda/knyta tyget kring insuget innan operation. Vid mycket kläggigt vatten spar detta på både förfiltret i insuget och keramikfiltret inuti - det är lättare att tvätta en tyglapp än börja rengöra hela filtret. Vidare bör du märka ut gummiknoppen som skyddar utpumpningsröret från filtret med lite klart färgad eltejp (se bild ovan) för att vara säker på att du sätter rätt knopp på rätt rör efter operation, detta förhindrar än en gång korskontaminering.
Nackdelar finns: Hela apparaten är dyr, och reservfilter likaså. Värt det? Avgör själv. Att virus inte renas är ett tämligen besvärligt minus i större bebyggelse, eftersom vattenburna virus sprids från människa till människa; risken för sådan kontaminering är därmed proportionellt större vid större befolkning. I glesare bebyggelse är det dock bakterier och protozoer (i synnerhet om boskap finns i mängd) som vållar de mesta problemen, vilket detta filter klarar av att rena. Om du bor i stad eller större tätort och dina vattenkällor kan vara befläckade av mänsklig aktivitet bör du välja ett annat filter - så även om syntetiska kontaminanter i form av kemikalier eller tungmetaller är en risk.
Även fast man snabbt vänjer sig så är det också förhållandevis mycket pill och små delar; du bör utveckla en stadig rutin för att säkerställa att allt monteras och demonteras på ett hygieniskt sätt, och utan att glömma kvar någon komponent. Arbeta gärna på en duk eller ett liggunderlag. Den är också - namnet till trots - inte speciellt "pocket", utan är tämligen tung och skrymmande. För långa expeditioner, en rejäl SHTF med INCH-doktrin, eller hemmavid i inte allt för bebyggda marker så är den dock värd sin vikt i guld. Vatten är en prioriterad prepp och skall inte tas med en klackspark!
Tar inte bort smak eller lukt, samt tål inte minusgrader, likt de flesta filter. Håll detta i minnet. Jag har haft en enda incident med detta filter, då jag med största säkerhet fick i mig toxin från blågröna alger - diarré följde den eftermiddagen och natten. Detta skall dock inte hållas emot Katadyn Pocket, då den som tidigare nämnt inte är klassad för toxiner, utan det var undertecknad som tog en onödig chans på sjövatten under algblomning. Man lever och lär
Frågor, funderingar, invändningar, erfarenheter?
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
Re: Katadyn Pocket - i revy
Kan tänka mig att det är kul med återkoppling men det finns liksom inget att tillägga efter dina eminenta genomgångar. Känslan hos mig blir lita av "jaha, ja, då är det det man ska ha" och då din erfarenhet är ohyggligt mycket större än min kan jag inte komma med något konstruktivt.
Likväl! Jag uppskattar dina tips väldigt mycket. Det ger mig en trygghet när jag väljer grejer, jag vet vad jag får (vilket är väl förklarat) och jag vet vad det är för kvalité (också väl förklarat). När det gäller uteliv har jag inget att tillägga då mina egna erfarenheter är närmast obefintliga så jag bara tackar för tipsen och skiter i att googla och youtuba och kör på dina beprövade erfarenheter - med hänsyn till de begränsningar du är tydlig med.
Tack Björngrillarn!
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
- Björngrillarn
Re: Katadyn Pocket - i revy
Ett ytterligare tips som jag glömde att nämna är att en hopvikbar hink av något slag (typ Sea to Summits variant som jag tycker om) kan göra vattenrening med Katadyn Pocket enklare. Detta då besväriga bankar och strandkanter inte alltid är superenkla att operera filtret kring, om man inte i efterhand monterar på någon slags förlängd insugsslang som når längre.
Med en sådan hink, eller med en annan form av påse eller behållare, hivar man helt enkelt upp vatten från vattendraget och ställer den på bekämvare mark. Därefter lägger man insuget i sagda behållare, och börjar filtrera enligt tidigare beskrivning. Detta må tyckas bökigt och kräver att man bär på ännu mer utrustning, men en lättviktig hopfällbar hink har jag alltid med mig oavsett, så det känns inte som ett problem. Det är en otroligt mångsidig resurs för släckning av eld, plockande av svamp och bär, tvätt, och annat.
Med en sådan hink, eller med en annan form av påse eller behållare, hivar man helt enkelt upp vatten från vattendraget och ställer den på bekämvare mark. Därefter lägger man insuget i sagda behållare, och börjar filtrera enligt tidigare beskrivning. Detta må tyckas bökigt och kräver att man bär på ännu mer utrustning, men en lättviktig hopfällbar hink har jag alltid med mig oavsett, så det känns inte som ett problem. Det är en otroligt mångsidig resurs för släckning av eld, plockande av svamp och bär, tvätt, och annat.
maskros skrev: ↑26 okt 2024 21:52 Kan tänka mig att det är kul med återkoppling men det finns liksom inget att tillägga efter dina eminenta genomgångar. Känslan hos mig blir lita av "jaha, ja, då är det det man ska ha" och då din erfarenhet är ohyggligt mycket större än min kan jag inte komma med något konstruktivt.
Likväl! Jag uppskattar dina tips väldigt mycket. Det ger mig en trygghet när jag väljer grejer, jag vet vad jag får (vilket är väl förklarat) och jag vet vad det är för kvalité (också väl förklarat). När det gäller uteliv har jag inget att tillägga då mina egna erfarenheter är närmast obefintliga så jag bara tackar för tipsen och skiter i att googla och youtuba och kör på dina beprövade erfarenheter - med hänsyn till de begränsningar du är tydlig med.
Tack Björngrillarn!
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.