Att EDC:a en fastbladskniv?

Hur mycket bär du med dig egentligen, eller du är bara lite mullig?
Användarens profilbild
bastard

Re: Att EDC:a en fastbladskniv?

Inlägg av bastard »

så var det tänkt, men polisen utvidagar sin hantering av det och ingen går säker utan väldigt hårt motiverade anledningar

men polisen är sällan ute i skogen
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, he mob rules
mopar340

Inlägg av mopar340 »

Knivlagen är skit, tror inte att man tappar vapenlicenserna för en mora i ryggsäcken. Kanske i fickan på nattklubben.

Det kom som tur var en predijucenande dom i fjol från högsta domstolen om Multiverktyg i bilen.
Var en stackars EPA raggare som vart tagen av polisen och det gick ända dit

https://www.domstol.se/hogsta-domstolen ... 23/133834/

Lite citat från dommen.

"I enlighet med vad som genomgående framhålls i förarbetena ska de aktuella undantagsreglerna, både den som avser befogat innehav och den som gäller ringa fall, tillämpas med förnuft och generositet så att allmänheten har förståelse för knivförbudet och detta inte uppfattas som ett otillbörligt ingrepp i den personliga friheten."

Lagstiftningen ska alltså inte tillämpas schablonartat utan en nyanserad bedömning av omständigheterna i det enskilda fallet ska göras. Mot den bakgrunden har det i rättspraxis uttalats att ett innehav av en mindre kniv, typ pennkniv, i de flesta fall ska godtas.

Som exempel nämns i det bakomliggande utredningsbetänkandet att innehav av en kniv i en verktygslåda i bagageutrymmet i normalfallet ska anses som befogat.
Användarens profilbild
Björngrillarn

Inlägg av Björngrillarn »

Lite lustigt hur detta med knivar fungerar - var i byn över helgen, och vandrade in på den lokala butiken efter en utetur med morakniven dinglande runt halsen med eldstål och hela kittet. Inte en människa bryr sig, står där och pratar med en bekant i säkert tjugo minuter och en massa individer går förbi utan ett höjt ögonbryn. Inte förrän jag kom tillbaka till bilen inser jag att jag glömt ta av den :lol: I stan hade det blivit piket och polishelikopter på tre röda :zombie:
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

Björngrillarn skrev: 27 okt 2024 11:47 Lite lustigt hur detta med knivar fungerar - var i byn över helgen, och vandrade in på den lokala butiken efter en utetur med morakniven dinglande runt halsen med eldstål och hela kittet. Inte en människa bryr sig, står där och pratar med en bekant i säkert tjugo minuter och en massa individer går förbi utan ett höjt ögonbryn. Inte förrän jag kom tillbaka till bilen inser jag att jag glömt ta av den :lol: I stan hade det blivit piket och polishelikopter på tre röda :zombie:
japp.. japp,japp,japp.. :mrgreen: :up:
en klassiker, då mindre byar inte fått storstads mentaliteten ännu, med dödligt våld var o var annan dag...
Men tyvärr.. det kommer dit oxå. :?

När jag gick i scouterna på 80talet hade jag två knivar på mig i bältet.. en på vänster respektive höger sida... fullt synliga ca 20cm långa med skaft och blad.. Jag åkte buss och inte en reaktion trotts att jackan dolde majoriteten av scout blusen/skjortan...
skulle en 12åring komma med två knivar idag på bussen hade busschauffören tryckt på överfallslarmet och bussen stormats samt man hade blivit omhändertagen av sociala myndigheter. :lol:

Jag bar en stor fällkniv i läderetui sittandes fullt synligt i nitbältet på 90talet.. fram tills knivlagen strypte alla blad längre än 3cm.
Trotts att jag var klädd på den tiden i en mix av Metall/Goth och hade en halvkass attityd och umgicks med "fel folk" så inte en reaktion från polisens sida om kniven.. trotts att jag prata med dem flertalet gånger och den satt fullt synligt i ett nitbälte med 15mm långa spikes och jag hade nithalsband med 3cm långa spikes.

Samhället förändrade sig drastiskt efter 2010, även om tendenserna började synas runt 2005ish.
Skriv svar

Återgå till "Det du alltid bär med dig. (EDC)"