Hobo stove

Här pratar vi om hur vi får igång våran brasa och hur den hålls igång. Alltså hur man planerar för den i olika scenarios och vilken typ av brasa man använder i olika situationer, etc.
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Hobo stove

Inlägg av somvanligt »

Ursus skrev: 27 jun 2019 17:37 Vad ni än gör, dock... Köp inte en Bushbox.

Min initiala imponeradhet av denna har nu bara ersatts med bitter besvikelse. När den har använts ett tag är delarna så bända av värmen att den knappt går att ta isär efter användning. Riktigt drygt fippel att hålla på med när det är kallt. Min gamla målarburks-hobostove är åter i bruk efter denna tragedi. 500 :- bortkastat.
Detta skriver Emberlit om sin produkt (som är lik de flesta andra):
”Like the rest of the EmberLit line, this wood burning stove comes with a lifetime guarantee because you are never going to wear it out. With use, the individual panels that make up the EmberLit may take on a slight warp. This is normal and doesn't affect the assembly or durability of the stove.”
Och det låter konstigt att du skulle ha bränt sönder stål på det viset.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Ursus

Re: Hobo stove

Inlägg av Ursus »

somvanligt skrev: 20 sep 2019 15:12
Ursus skrev: 27 jun 2019 17:37 Vad ni än gör, dock... Köp inte en Bushbox.

Min initiala imponeradhet av denna har nu bara ersatts med bitter besvikelse. När den har använts ett tag är delarna så bända av värmen att den knappt går att ta isär efter användning. Riktigt drygt fippel att hålla på med när det är kallt. Min gamla målarburks-hobostove är åter i bruk efter denna tragedi. 500 :- bortkastat.
Detta skriver Emberlit om sin produkt (som är lik de flesta andra):
”Like the rest of the EmberLit line, this wood burning stove comes with a lifetime guarantee because you are never going to wear it out. With use, the individual panels that make up the EmberLit may take on a slight warp. This is normal and doesn't affect the assembly or durability of the stove.”
Och det låter konstigt att du skulle ha bränt sönder stål på det viset.
Emberlit och Bushbox är två helt olika märken. Vad vet jag; kanske Bushbox är av kinesisk myskometall med vem vet vad för komponenter i legeringen och Emberlit är faktisk västerländsk kvalitet?

Dessutom har jag inte "bränt sönder" något. Delarna har blivit bända; såtillvida att de inte längre passar in varandra utan visst våld. Att tunt stål av sämre kvalitet deformeras av hetta kan väl knappast höra till ovanligheter?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hobo stove

Inlägg av bastard »

skillnaden på korrekt material är stor, exempelvis har jag i vedpannan en förbränningsskål som får mycket hård värmepåverkan

originalsaken höll ett år eller så, sedan var det sönderbrännt i sidor och framkant

gjorde en i vanligt rostfritt, den höll i 4 år innan den fick hål

nuvarande i högtemp syrafast rostfritt så syns det knappt att denär annvänd, en svag vågighet längst fram är det ända som syns
den kommer troligen hålla min livstid ut om jag än så blir 150 år..

så rätt material är av stor betydelse, och inte för tunnt heller
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Brasan (Lägerelden)"