Vad är edra åsikter och erfarenheter kring detta mytomspunna sågmärke?
Jag är väldigt nöjd med mina svensksågar och bågsågar, och tillochmed Bahco Laplandern för mindre jobb. Men onekligen vore det ballt att fälla ut en meterlång monsterklinga för grova projekt såsom anskaffandet av grillpinnar och okynneskapandet av aningen för långa stycken gratisved på kommunala grillplatser. Som bonus får man utan tvekan visa svennebananerna vem som har störst (läs: minst) kuk
Nej, men på fullaste survivalistallvar så skulle något mindre men ändå i samma kaliber vara ett alternativ vid bug out och annat - mer portabelt än bågsåg och mer kraftfullt än en Laplander. Dock verkar de allra flesta märken som finns därute vara mer eller mindre skit. Har provat en och annan och läst en hel del om diverse tillverkares grensågar och fällsågar, men ingen tycks riktigt vara sådär jättebra för seriöst vildmarksbruk. De enda som är konsekvent hissade av bushcraft- och överlevnadscommunitys är just Silkys... men frågan är om det är en hype?
Låt höra!
Silky - hiss eller diss?
- Björngrillarn
Silky - hiss eller diss?
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
Re: Silky - hiss eller diss?
1695$
= * 11.35=19238 kr
https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000051132
85 kr
jag är inte bara en prepper, jag är snål med
= * 11.35=19238 kr
https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000051132
85 kr
jag är inte bara en prepper, jag är snål med
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, he mob rules
- Björngrillarn
Men bastard, du måste alltid räkna med The Pussy Factor! Ingen får ligga på en fogsvans allena!
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
då är jag nog för hardcore
allt under en husqvarna 55 med 18" är väl svenne banan?
jag tror vi är tillbaka till tråden
viewtopic.php?t=4089
när folk försöker göra något extra häftigt så missar dom målen
stor kniv, , liten gammal morakniv med rött träskaft och laminatblad spöar 99.99% av alla andra knivar för normalbruk
stor kniv, nä lagom stor yxa
liiten yxa, nä se moraknivan ovan
jag kör hellre en bra fogsvans än bygel/ramsåg, väger lite och tar lite plats
behöver jag mera kapacitet så har jag motorsågar, eh några stycken
fördel bygel/ramsåg är lätta blad, kan ha med sig någon extra utan bekymmer
jag skiter i vad folk tycker, jag provar saker tills jag hittar vad jag vill ha och känns ok att använda
allt under en husqvarna 55 med 18" är väl svenne banan?
jag tror vi är tillbaka till tråden
viewtopic.php?t=4089
när folk försöker göra något extra häftigt så missar dom målen
stor kniv, , liten gammal morakniv med rött träskaft och laminatblad spöar 99.99% av alla andra knivar för normalbruk
stor kniv, nä lagom stor yxa
liiten yxa, nä se moraknivan ovan
jag kör hellre en bra fogsvans än bygel/ramsåg, väger lite och tar lite plats
behöver jag mera kapacitet så har jag motorsågar, eh några stycken
fördel bygel/ramsåg är lätta blad, kan ha med sig någon extra utan bekymmer
jag skiter i vad folk tycker, jag provar saker tills jag hittar vad jag vill ha och känns ok att använda
kiss, keep it simple stupid
Det problemet jag har med den tandningen är att vid större träd/längre arbetsperiod har de en tendens att sätta igen tänderna och inte rensa spån. Ska jag ut idag på en längre sväng är ett bågsågsblad med antinge fast båge(typ kanottur) eller hopfällbar(bushcraft o dylikt) mitt första val. Jag tror, utan att ha provat, att en hyveltandad bågsåg får mer uträttat, till mindre ansträngning.
Men det är ju bara min åsikt.
Ps har en fiskars handmodell och suktar efter en Bacho lapplander bara för att. Ds
Men det är ju bara min åsikt.
Ps har en fiskars handmodell och suktar efter en Bacho lapplander bara för att. Ds