Har alltid gillat gummistövlar. De är enkla och förjävla praktiska skodon som håller fötterna fria från yttre väta, utan desto mer underhåll.
I somras bar jag nästan exklusivt Tretorn Sarek 72 på mina expeditioner, och slogs än en gång av hur bekväma även ett par helt vanliga, okomplicerade gummistövlar är.
Om de fylls ut med dubbla strumpor är de bekväma nog att traska omkring med även på långa sträckor. Vidöppet skaft må säkerställa att halva skogen ramlar in i stöveln och följer med, men fördelen är att de ventilerar bättre och är lätta att ta av.
Just det sistnämnda är underskattat jämfört med kängor - så otroligt gött att snabbt kunna dra av stövlar vid pauser och lufta fossingarna och byta sockor.
Kängor är onekligen stabila och rediga, men ibland behöver man bara anamma sin inre gubbe och dra på sig ett par klassiska stövlar! Har man dessutom rultat runt i myrar och dylikt är det bara kasta av dem vid färdens slut, utan att behöva stöka med lädersmorning.
Hur är relation till gummistövlar och vilka är era favoriter?
Gummistövlar - större värde än vad man tror?
- Björngrillarn
Gummistövlar - större värde än vad man tror?
Make preppad.se Great Again!
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
Re: Gummistövlar - större värde än vad man tror?
Min relation till gummistövlar är... jag har inte ägt några sedan jag var 13år.
Gummistövlar är ett måste när jag gräver i trädgården. Köpte ett par Tretorn senast och de är bra men förbaskat trånga i pådraget. Kanske typiskt för damstorlekar.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Jag har nästan alltid gummistövlar, mitt intryck är samma, de borde vara vidare vid "halsen" det sitter verkligen som berget så att de gör nästan fysiskt ont att dra av om de blir fuktiga inuti om man inte har två eller tre storlekar över det jag normalt använder.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
jag gillar gummistövlar
det jobbiga med dom är oftast dålig material
dom ruttnar fort nufötiden
huggarstövlar håller några år innan sprickor, fast man inte använder dom i dagligt bruk
neopranstövlar, väldigt trevliga vintertid, än värre
köpte surplus militärstövlar gröna tunna lite högre skaft, dom höll i 25 år
personligen tror jag det är mer miljöförstörande att behöva köpa nya stövlar var 4-5 år än att ha stövlar som håller 25 med lite mer kem i
att hitta stövlar som passar bra är svårt
för viss syp av jakt vill jag ha åtsittande stövlar med relativt tunn sula, dom där surplusstövlarna var perfekta
man känner var man går
huggarstövlar är bra skogsskor, om än en gnutta klumpiga, speciellt om man har så stora att man får plats med en ragg en mellan och en tunn socka
det jobbiga med dom är oftast dålig material
dom ruttnar fort nufötiden
huggarstövlar håller några år innan sprickor, fast man inte använder dom i dagligt bruk
neopranstövlar, väldigt trevliga vintertid, än värre
köpte surplus militärstövlar gröna tunna lite högre skaft, dom höll i 25 år
personligen tror jag det är mer miljöförstörande att behöva köpa nya stövlar var 4-5 år än att ha stövlar som håller 25 med lite mer kem i
att hitta stövlar som passar bra är svårt
för viss syp av jakt vill jag ha åtsittande stövlar med relativt tunn sula, dom där surplusstövlarna var perfekta
man känner var man går
huggarstövlar är bra skogsskor, om än en gnutta klumpiga, speciellt om man har så stora att man får plats med en ragg en mellan och en tunn socka
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, he mob rules
If you listen to fools, he mob rules
Håller med bastard, besvärligt nuförtiden att hitta något som håller. Brukar hamna att lappa mina med reparationsset till cykelslang tills det inte är värt mödan mera eller sprickorna för stora. Ett tips för övrigt är att sätta med tidningspapper i stöveln så suger detta i sig fukt (förstås kan man även byta sockor rätt ofta för att få bort extra fukt).
För mina barns skull
-
Jag har haft ett par gummistövlar som jag gillat. Det som var plus på dem var att sulan var av trä, vilket gjorde att foten mådde bättre både av att den passade bättre i stöveln samt att foten höll sig torrare.
Huggarstövlar har jag tvingats ha i perioder och efter ett pass i skogen är det bara att gå och lägga sig sen. Jag får såna smärtor och kramper i fötter och ben att det inte fungerar. Gäller för övrigt även med andra skor om jag tvingas ha dem för länge eller råkar bli blöt på något sätt. Det har hänt att jag tagit av mig skorna mitt i vintern bara för att jag har fått såna kramper att skor varit omöjliga att ha på fötterna.
Jag har ett par låga typ jodpushstövlar i gummi i lagårn där det kan behövas gummistövlar. Men dessa når ju bara upp till fotknölarna.
Så gummistövlar
Huggarstövlar har jag tvingats ha i perioder och efter ett pass i skogen är det bara att gå och lägga sig sen. Jag får såna smärtor och kramper i fötter och ben att det inte fungerar. Gäller för övrigt även med andra skor om jag tvingas ha dem för länge eller råkar bli blöt på något sätt. Det har hänt att jag tagit av mig skorna mitt i vintern bara för att jag har fått såna kramper att skor varit omöjliga att ha på fötterna.
Jag har ett par låga typ jodpushstövlar i gummi i lagårn där det kan behövas gummistövlar. Men dessa når ju bara upp till fotknölarna.
Så gummistövlar
Gummistövlar inget jag använder speciellt ofta. Har ett par huggarstövlar och ett par isolerade med neopenöverdel.
Närbesläktat men i lumpen hade vi M59 marschkängor och M59 gummikängor.
https://militarlagret.se/public_html/po ... 13266b2735
Gummikängan hatades av många men det var en som jag trivdes utmärkt med. Speciellt vid slaskväder.
Enda större nackdelen var väl vid längre övningar när man knappt haft av dom heltäta kängorna på ett par
dygn och när vi sen fick upp en tältförläggning och det skulle hängas strumpor på tork på torkställningen runt kaminen
i 12-tältet och en påträngande doft som sur filmjölk lade sig över hela förläggningen….
Närbesläktat men i lumpen hade vi M59 marschkängor och M59 gummikängor.
https://militarlagret.se/public_html/po ... 13266b2735
Gummikängan hatades av många men det var en som jag trivdes utmärkt med. Speciellt vid slaskväder.
Enda större nackdelen var väl vid längre övningar när man knappt haft av dom heltäta kängorna på ett par
dygn och när vi sen fick upp en tältförläggning och det skulle hängas strumpor på tork på torkställningen runt kaminen
i 12-tältet och en påträngande doft som sur filmjölk lade sig över hela förläggningen….
I started out with nothing, and still have most of it left
De står vid dörrn, det är de jag kliver i när det är för söligt för foppa. Går i skogen, inom 500 m från huset, med dem. Funkar till allt så länge man inte sågar eller riskerar att tappa tungt på tårna. Gillar, även på promenad i terräng, så läge promenaden är rimligt lång. Svårt att hitta såna som håller, förr höll de längre, det var inte bättre förr men det blir sämre sen.
Dyra fina sköna Tretorn, höll i fyra år. Dyrt. Blir oftare huggarstövlar, de klarar allt.
Lite bitter över att ett av de mest praktiska skodonen blivit något som ger upp snabbare än ett par foppa men kostar som 10 par foppa. Förr kunde man klippa skaftet på dem och använda som lervädersfoppa men det funkar inte längre för de ruttnar och läcker. Skit.
Dyra fina sköna Tretorn, höll i fyra år. Dyrt. Blir oftare huggarstövlar, de klarar allt.
Lite bitter över att ett av de mest praktiska skodonen blivit något som ger upp snabbare än ett par foppa men kostar som 10 par foppa. Förr kunde man klippa skaftet på dem och använda som lervädersfoppa men det funkar inte längre för de ruttnar och läcker. Skit.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
I lumpen så fick vi ut högkvaltitativa gummistövlar (minns ej, kan ha varit Nokia eller Tretorn) men det såg så mesigt och bonnigt ut jämfört med kängor tyckte många. Efter en tid så insåg man gradvis hur vettigt det faktiskt var för den tjänsten vi hade, särskilt vintertid, och idag tror jag fortfarande att de förband som ofta är förlagda i fält använder stövlar i stor utsträckning.
Själv använder jag stövlar rätt ofta på gården, ett par ofodrade Mackenzie och ett par filtfodrad Polyver Sweden när det blir kallare.
Själv använder jag stövlar rätt ofta på gården, ett par ofodrade Mackenzie och ett par filtfodrad Polyver Sweden när det blir kallare.