Paracordprojekt - visa era alster!

Användarens profilbild
Björngrillarn

Paracordprojekt - visa era alster!

Inlägg av Björngrillarn »

671957c70cea3123743411.jpg
671957c70cea3123743411.jpg (146.99 KiB) Visad 199 gånger

Paracord är ett omtyckt material inom preppingsvängar: Det är slitstarkt, har god brottstyrka tack vare kärnmantelkonstruktionen, och kan genom sin smidighet och måttliga tänjbarhet användas till många intressanta knopar och flätverk som treslaget snöre blir för besvärligt till.

I denna tråd skall vi presentera våra paracordapplikationer för varandra i syfte att inspirera och låta inspireras! Allt får plats, från dekorativa knopar till hela korgar!

I bilden ovan syns en del av min kollektion rörande klassikern paracordarmband. Har gjort efter dussinstals mönster genom åren, och utvecklat preferenser. Mina favoriter kommer att presenteras i kommande inlägg, med länk till instruktioner (eller vid egen design - en egentagen fotoserie). Mycket annat som jag gjort kommer också att läggas upp.

Så, fram med era projekt, preppers!
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
Användarens profilbild
Björngrillarn

Re: Paracordprojekt - visa era alster!

Några av mina favoritarmband:

Ripcord Sinnet:

671bf2f264e25962411246.jpg
671bf2f264e25962411246.jpg (106.04 KiB) Visad 158 gånger
Snabbutlösande variant med lite råare utseende. Lätt att göra då den kan storlekanpassas i samband med tillverkandet. Snöret blir dock något manglat och kan vara bökigt och tangligt att jobba med när den är isärtagen.

Lärt mig den av gamla goda Lonnie:

https://youtu.be/wrv7oD4nN7c?feature=shared

Quick Deploy:

671bf315b927c097570166.jpg
671bf315b927c097570166.jpg (100.05 KiB) Visad 158 gånger

Slikare design än Ripcord, lika snabbutlöst. Om man gör varianten med en extra vända får den ett läckert trilobit-liknande utseende. Inte lika hårt på snöret som Ripcord efter upplösning. Dock mer involverad att göra.

Lärt mig av ReWildUniversity:

https://youtu.be/dGpJnnXsC0E?feature=shared

King Cobra:

671bf2ff715c9051007203.jpg
671bf2ff715c9051007203.jpg (98.44 KiB) Visad 158 gånger

En klassiker. Lite bökig, inte speciellt snabbutlöst, men en massiv mängd snöre i flera stycken, vilket möjliggör intressanta färger. Något styv. Mät noggrant innan du gör.

Instruktioner:

https://www.paracordguild.com/king-cobr ... =serp_auto
Användarens profilbild
Björngrillarn

Funktionell dekoration:

Så kallade Turks head-flätningar har jag lekt med av och till under åren. De är multifunktionella, mångformiga ting som alla är en sluten ögla, platta, eller cylinder av flätade snören. Grundversionen är väl det man skulle kunna kalla en sölja:

672b1ad75702a993983199.jpg
672b1ad75702a993983199.jpg (99.15 KiB) Visad 104 gånger

Redan i denna enkla konfiguration har den många användningsområden - som sölja, fingerborg, stearinfångare på ett ljus, att tagla en repände, hålla ihop en trasig knivslida av plast, och mycket mer.

Till och med när slidor är hela brukar jag bära en sölja på dem som strategisk paracordreserv:

672b1b3f663ba765559600.jpg
672b1b3f663ba765559600.jpg (128.35 KiB) Visad 104 gånger

Om slidan är glatt kan man behöva lägga på en bit gummislang för bättre friktion, såsom jag gjort ovan med en sällsynt Mora 510.
I botten på halsbandet, strax ovanför bältesöglan, syns en Footrope Knot, bara för extra snygghet och mer snöre per halsband. Också en Turks head-ish knop. Om ni ser någon snubbe med dessa på ett knivhalsband så är det med stor sannolikhet jag :lol:
Till höger på halsbandet syns vad som är en halvt egen uppfinning och baserat på en Barrel Knot och Adjustable Knot, och är en lite enklare hybrid av de två och lättare att göra. Med två sådana håller jag ihop knivhalsbandet och gör den justerbar i längd. Den finns säkert i någon litteratur, men skall forska i det.

Skall leta upp fler applikationer som jag använder Turks head-flätningar till, och i andra versioner än grundsöljan.
Användarens profilbild
Björngrillarn

Avståndsmätare och mer om Turks head:

Vid navigering och orientering i bushen kan det vara bra att ha ett ungefärligt hum om hur långt man har färdats. Ett eller flera "radband" av enkelt slag kan vara ett sätt att göra det lättare och undvika osäkerhet vid huvudhållna siffror.

En sådan variant som jag har nyttjat ett bra tag är ett enkelt avståndsinstrument gjort av paracord - två Monkey's Fist på varsin ände och tio stoppåttor på rad, enligt nedan bild:

672ba9e792da7790761886.jpg
672ba9e792da7790761886.jpg (153.59 KiB) Visad 76 gånger

Principen är ganska enkel: Trä denna pryl genom en liten karbinhake, och häng på lättåtkomligt ställe på din kropp. Ta ut din kompassriktning och mät förväntat avstånd. Varje stoppåtta motsvarar hundra meter, och ett helt band med tio åttor därmed en hel kilometer. Till detta krävs att du på ett ungefär vet hur många steg eller dubbelsteg du tar per hundra meter. Ett genomsnitt som jag har läst är sextiotvå dubbelsteg per hundra meter; jag har relativt långa steg och snittar på femtioåtta. Med andra ord - för var femtioåttonde steg med min högra eller vänstra fot, beroende på vilken jag utgår ifrån, så har jag färdats mer eller mindre hundra meter (varierar såklart något i kuperad och besvärlig terräng, men är nära nog).

Säg att du skall vandra fyrahundra meter i en viss riktning - då tar du helt enkelt ut riktningen, nollställer din avståndsparacord genom att alla tio stoppknopar hänger ned från en ände/ena Monkey's Fist:en, och sedan börjar du gå och räkna till dina första hundra meter i antal steg. När du nått sextiotvå steg eller whatever, så drar du en stoppknop genom karbinhaken, och sedan går du sextiotvå till och drar igenom en till, och så vidare tills du räknat upp fyrahundra meter/fyra stoppknopar. Du är nu ganska nära där du vill vara på kartan, och då kan du vid möjlighet bekräfta din position med triangulering om du är osäker. Ta ut ny riktning, mät avstånd, och fortsätt.

Denna pryl och metod ger stor tillfredsställelse och sinnesfrid eftersom man alltid vet hur långt man har kvar - inget gafflande och undrande ("borde jag inte varit framme nu?"), utan du vet alltid vad som har gåtts och vad som återstår. Du behöver i huvudet bara hålla reda på dina steg, inte hur många hundra meter du har gått; det sistnämnda kan vara besvärligt om du är trött eller om läget är strapatsrikt.

Flera band kan nyttjas om de individuella etapperna är långa - då kan du exempelvis ha en extra, mindre variant med fem knopar för upp till fem kilometers räkning. Vid varje hundrametersband som kompletteras drar du därmed igenom en knop på kilometerbandet.

Monkey's Fist görs enklast genom denna instruktion:

https://www.netknots.com/rope_knots/monkeys-fist

Vidare som sagt...

Turks head blir också najs större ringar, som till exempel ankel- eller armringar för fåfänga dandys likt undertecknad. Skåden bara hur den framhäver hans bleka och seniga arm i sin maskulina vigör:

672ba9f10f0a6462746019.jpg
672ba9f10f0a6462746019.jpg (70.82 KiB) Visad 76 gånger

Dessa är något besvärligare att göra på större basis med söljtekniken (vilken för övrigt beskrivs här, hade glömt i förra inlägget: https://www.youtube.com/watch?v=jOlbkSbbaSc ), men resultat blir bra oavsett. För större, bredare och mer invecklade varianter av denna knop (fler än tre lager eller därikring) rekommenderar jag det episka verket Ashley Book of Knots - ett helt avsnitt är dedikerat till olika Turks heads.

Ringarna kan även användas som dekor på flaskor och annat, eller för att trä över någon rulle som måste hållas ihop istället för spännband (såsom regnrock eller andra utrustningsdetaljer). I det senare fallet måste de dock göras väldigt exakt i storlek för att vara precis snäva nog för hophållning, men inte så tajta att de blir hopplösa att få på eller så lösa att de faller av.
Skriv svar

Återgå till "Sömnad"