Många är vi som gillar att inkludera ett kompakt litet fiskekit i våra BOB:ar och andra packningar. Men har just du testat ditt?
Jag har fiskekit lite här och var, med liknande innehåll oavsett var de ligger. I min "skogs-EDC" (även kallad den legendariska skinnryggsäcken som medföljt i många, många år) finns en liten bushcraftad ask med de absoluta grunderna för mete, som sedan kompletteras med objekt från skogen. Detta kit medföljer var jag än går med sagda ryggsäck, vilket är nästan överallt. Alltid stöter man på någon trevlig tjärn som bara måste provfiskas, och då är allt nödvändigt med!
Mina kit är främst avsedda för fångst av abborre, då denna fisk är mycket vanlig i mina trakter, samt är lättfiskad och välsmakande. Även små exemplar är inte hemskt beniga, och kan därmed tjäna som föda även om storleken är marginell.
Nedan syns bilder från en exkursion i somras, då jag testade en tjärn som jag länge suktat efter att fiska i! Att prova sitt kit minst en gång per år borde vara obligatoriskt, men i praktiken blir det mer än så för undertecknad.
I just detta kit ingår endast en täljd träspole med femkiloslina, ett par mustadkrokar (typ Aberdeen, två #10 och en #8 - mycket små, eftersom små krokar fångar stora och små fiskar, stora krokar endast stora fiskar; samt är det lättare att kroka upp naturbete), samt några zinksänken. Eftersom detta är ett dagsturskit så behövs inte reserver. Även fast det inte är nödvändigt brukar en tobaksburk medfölja för att samla upphittat bete, vilket vi kommer till strax. Jag brukade inkludera en liten tång, men diverse påhitt av täljda pinnar går alldeles utmärkt att nyttja som degorgers eller för att klämma ihop sänken. Det är aldrig fel att lära sig komma undan med mindre utrustning!
En enkel pinne blir ett metspö - tälj! Den bör vara minst lika lång som dig, men ju längre spö, desto enklare blir det att hantera med lite kortare lina, särskilt om det är risigt omkring. I detta fall fanns inga rimligt grova störar av rak karaktär, så det fick bli en ful och knotig variant istället.
De observanta noterar att inga flöten ingår i just detta kit. Helt riktigt! En enkel Fomes fomentarius i torrt, dött skick skär man en skiva av, gör en liten slits i att trä över linan, och voila! Ett flöte som ligger platt på ytan och vippar fint vid nafs, samt är lika justerbar som ett kommersiellt dito. Barkbitar och annat går alldeles utmärkt att använda, så även täljda "träkorkar"
Bete! Powerbait är inte okej, daggmaskar är sällsynta i barrskogsmiljöer. Istället bör du liberalt använda insekter: Jag har använt skalbaggar, spindlar, harkrankar, flugor, bromsar och mycket annat med hyfsade resultat. Bäst är dock rejäla myror! De är tuffa och svårdödade, vilket gör att de sprattlar på gott en tid och är oemotståndliga för fisk. Kan dock vara pilliga att samla in en och en om man inte bara skopar upp rakt i betesburken från en myrstack (vilket du naturligtvis inte skall göra om livet inte är i fara). Spetsa genom metasoma och börja fiska! En eller ett par per krok räcker. Har aldrig haft större tur med blomblad och liknande som bete - undantaget något klarrött bär - men andras erfarenheter hörs gärna.
I hålet bland bumlingarna ovan fångades hela tre små ´borrar av nedan klass:
Notera flötet av en fnöskticke-slice. Denna håller alldeles utmärkt på linan, särskilt efter svällning, och kan justeras med handgrepp.
De tre småttingarna åkte in i glöden och konsumerades med välbehag!
I andra kit brukar jag inkludera ett par torrflugor, även fast jag föredrar betad krok. I synnerhet vid bäckmete där harr och annat kan finnas brukar de nyttjas. Vid ett annat tillfälle i somras års-testade jag min metod i en liten å: Enkelt metspö (men gärna långt nog att lätt nå ut till vakringar och lek), utan sänke, utan flöte, endast med en fluga påknuten. Lokalisera fiskaktivitet - bakom stenar, i småvikar eller annorstädes, smyg försiktigt upp till banken, och sänk flugan ned på ytan. Inom kort har du garanterat något på kroken! Det enda knepiga kan vara att motrycka med metspö, men man vänjer sig snabbt.
Ingen finare fisk denna gång dock, bara en liten benmört! Men är man hungrig nog, så... Då dessa kit är till för BOB:ar och generellt frilufsande där mindre fisk är det viktigaste så har jag inga större krokar eller anordningar för typ gädda. Dock skulle nattlinor och annat kunna göras med paracord. Håller på att fläta ihop ett lättviktsnät för BOB:en, men det blir ett senare projekt,
Kvällar som dessa får inte förslösas!
Skriv gärna en rad om ditt kit ser ut, vilka komponenter som ingår, vad som skall tänkas fiskas, samt hur ofta du testar!
Har ni testat edra fiskekit?
- Björngrillarn
Har ni testat edra fiskekit?
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
- Björngrillarn
Re: Har ni testat edra fiskekit?
Burkfiske skall ju naturligtvis inte glömmas bort! Ofta tänkt som en nödlösning att improvisera vid behov, men så behöver inte vara fallet - en permanent lösning kan tillverkas på några minuter för att få ett extremt kompakt dragfiskekit att ha med sig en ryggsäcksficka.
Tag en standardburk, typ Heinz eller något, såga ut ett litet trähandtag som är precis burkens innerdiameter, och spika fast detta handtag vid öppningen för att ha något att hålla i med små spikar. Låt en spik sticka ut. lite Vassa burkkanter kan eventuellt behöva slätas ned en aning för att inte skära i fingrarna, men tycker inte att det är allra värst.
Ta ut femton-tjugo meter fiskelina eller så, fäst ena änden med en strypande knop vid spiken som sticker ut lite, och fäst en tafs i andra. Surra linan runt burken och nyp fast tafsen med ett gem på burkkanten. Släng in några bra spinnare i en liten påse eller en bit tyg och lägg in i burk för att minska skrammel (minst en mörk spinnare för klarvatten och en silverblå för brunvatten).
Finn en god fiskeplats, helst med lite strandvegetation. Svinga draget med ena handen med en halvmeter lina ute eller så och slunga iväg mot vattnet. Med lite övning blir du snabbt skicklig!
Fiska!
Självklart besvärligare än ett propert kastspö och långt ifrån samma räckvidd, men bara det att man kan lägga den anordning i botten av ryggsäcken och glömma bort den tills det är dags är guld värt!
Var rädd om linan i och med att den är surrad kring burken. Tag gärna ett par provkast på land med en pinne eller något som vikt för att säkerställa att linan inte är paj. Förvara gärna burken i en påse eller något, och byt ut linan vartannat år eller så.
Roligt och luffarmässigt, har hittat tillbaka till detta på senare år!
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.