Glöm inte tändstickorna!
- Björngrillarn
Glöm inte tändstickorna!
Jag känner fortfarande stor affektion för tändstickor, oavsett hur många andra prylar som kommer på marknaden. De må kräva viss finmotorik vid bruk och är känsliga mot väta (en ziplockpåse eller andra regntäta lösningar fungerar alldeles utmärkt), men de ger dig en riktad och precis låga som kan stickas in i utrymmen enklare än lågan från en BIC, de är okänsliga mot kyla (så vitt jag kan erfara tänder de lika gott i minus trettio som plus trettio, även om de brinner lite tamare i det förstnämnda scenariot), och är rimligt miljövänliga jämfört med sådant som involverar plast och petroleumdestillat.
De är exceptionellt bra för att tända kåda - detta underbara, underskattade tändmaterial som står till fritt förfogande - eftersom kådan kommer att rinna ned på stickan och förstärka den och förlänga lågans livslängd enormt. Mycket lämpligt med kryssfacklor och vid blötväderseld, där kåda ofta är bland det lättaste att nyttja. Jag upplever också att de i praktiska termer inte har något bäst-före-datum, då jag har använt stickor från åttiotalet som ännu tänder lika gott som dagen de tillverkades... förutsatt att de förvaras bra nog, såklart.
På senare år har jag fått för mig att bära en hel hushållsask med tändstickor i ryggan; om jag inte klarar av att göra upp eld med tvåhundrafyrtio stickor så bör jag stanna hemma resten av livet. Runt denna ask virrar jag lite brukssnöre (vitt), en paracordbit i lämplig längd för bågdrill, samt lite hampasnöre som biologiskt nedbrytbart knytvirke eller för att bryta upp till tände om man så önskar. På en ände av asken är plånet exponerat för enkel tändning av stickor. Denna snörkonfiguration underlättar i viss mån, då man alltid vet var i ryggsäcken man har en strategisk reserv av snören och nödtände. Såg någon på tuben göra så, och tog efter, faktiskt riktigt smidigt!
När den sedermera töms lite grann kan man med fördel (se nedan bild) sticka in ett gäng Solstickan Braständare som extra nödreserv, vilka i princip är tändstickor på steroider - dessa är inga budget-Biltema-skräpstickor som bara fjuttar och pustar, utan virila, manliga braständare modell John Holmes som utan tvekan brinner i minst tio-femton minuter. De går alldeles utmärkt att tända på samma plån som vanliga tändstickor, ifall det finns undringar.
Låt oss i denna tråd prisa denna mest retroklassiska av eldstartare! Använder ni, och bunkrar ni?
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
-
Re: Glöm inte tändstickorna!
Har alltid mycket tändstickor på lager. En ask i varje jacka, byxa, väska och så vidare. Även lager i jobbskåpet 
Använder ibland ziplock där näver inkluderas eller ett gammalt medicinrör med plån, stickor och näver.
Inte alla skogar där det är tätt av björk, så därför föredrar jag att ha med lite.
Testade förresten att ta vara på riktigt smuligt spån från sågad tjärved och fyllde upp en gammal snusdosa. Det har legat kvar inne och bortglömt sedan i somras. Nu är det torrt som in i helvete och brinner uselt, eller i varje fall mycket sämre än vad det är känt för.

Använder ibland ziplock där näver inkluderas eller ett gammalt medicinrör med plån, stickor och näver.
Inte alla skogar där det är tätt av björk, så därför föredrar jag att ha med lite.
Testade förresten att ta vara på riktigt smuligt spån från sågad tjärved och fyllde upp en gammal snusdosa. Det har legat kvar inne och bortglömt sedan i somras. Nu är det torrt som in i helvete och brinner uselt, eller i varje fall mycket sämre än vad det är känt för.
Ja, ja givetvis!Björngrillarn skrev: 08 nov 2024 21:39 Låt oss i denna tråd prisa denna mest retroklassiska av eldstartare! Använder ni, och bunkrar ni?

Det är ju så med mig att jag hålls mest hemma vid spisen. Mer än en sticka för att tända den ser jag som ett misslyckande. Men, för att vara på säkra sidan har jag räknat med två stickor om dagen. Har så jag klarar mig, kan man säga.

Collapse now, and avoid the rush!
- Parabellum
Preppar ja, använder väldigt sällan numera.
BIC och tändstål är det som hänger med på mig.
BIC och tändstål är det som hänger med på mig.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
då även frågan, vilka tändstickor är bra nuförtiden
bunkarar, men använder sällan
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Använder sällan tändstickor nu för tiden, men en reflektion är att de har blivit svårare att repa eld med rent allmänt.
Kanske mer inbyggd säkerhet, kanske mindre vana att hantera dem.
Vad säger ni?
Kanske mer inbyggd säkerhet, kanske mindre vana att hantera dem.
Vad säger ni?
- Björngrillarn
Tycker ännu att Solstickan är de bästa, men instämmer med mango att något skett.bastard skrev: 09 nov 2024 14:43 då även frågan, vilka tändstickor är bra nuförtiden
Alla tändstickor nuförtiden blir liksom sega att få fjutt på jämfört med de gamla som nästan small som en knallhatt om man tog i lite. Det som krävde ett enstaka lätt drag förr måste nu mer än sällan dras ett par gånger, och ofta med nednötning av huvudet som följd.
Misstänker att det är QC som gått ned i kombination med snålhet av en eller flera beståndsdelar under tillverkandet.
Enda sättet att överkomma är att lägga fingret bakom huvudet och dra tändstickan med lite tryck bakom. Då brukar det gå på första försöket. Kräver dock lite tajming för att inte bränna fingertoppen.
gissar mer på kemikalier som inte får användas, kan ha fel
kiss, keep it simple stupid
- Björngrillarn
Solstickan anger att de inte har använt svavel sedan 1992, så det är en möjlighet.
Men om de skär ned på kaliumkloratet av kostnadsskäl eller motsvarande så kan jag tänka mig att det kraftigt påverkar hur lätt en tändsticka fjuttar till liv, då det agerar oxidationsmedel.
- Björngrillarn
Ett vattentätt och mer kompakt format att bära tändstickor på är i de ändamålsenliga plastburkarna som finns att köpa lite här och var. "Miltec-butiker" har ofta dylika i grönt, Coghlan's i orange - jag har av båda men föredrar den sistnämnda på grund av synligheten.
Dessa burkar är vattentäta så länge gummipackningen är intakt (en helt vanlig o-ring kan ersätta vid förlust eller söndernötning), men de bör som brukligt testas genom att sätta in ett pappersbit eller något annat exceptionellt vattenåtdragande inuti sig, försluta burken, och dränka den under halvmeter vatten, minst. Om pappret är lika torrt som innan doppet är den att betrakta som god!
Formatet är behändigt, och ryms in i vilken ficka som helst. Jag brukade bära en i jackfickan och en i ryggsäcken.
Behållarna gjordes ursprungligen för alltändstickor - det vill säga stickor som kunde tändas med friktion mot lite vad som helst - eftersom de saknar påbyggt eller inbyggt plån, men det gör dem inte oanvändbara med säkerhetständstickor efter lite meck:
Klipp ut ett plån från en liten ask, och medelst dubbelhäftande mattejp fäster du den i behållarens mynning, alldeles innanför locket och på insidan av gängorna. Det håller mer än väl. Ett alternativ är att limma eller tejpa ett litet plån inuti locket, men det upplever jag som bökigare.
OBS! Om du har plån på detta sätt i burken är det otroligt viktigt att du,
1: Strikt förvarar tändstickor med huvudena NEDÅT mot botten av behållaren. Inget huvud får ligga i kontakt med plånet - annars har du en liten rörbomb i din ficka som bara väntar på att explodera! Med huvudena nedåt är det absolut ingen risk för olycksantändning, och jag har burit mina tändstickor så här i många år utan incident, och väntar mig inga heller.
2: Periodvis tömmer ut tändstickorna och blåser ut burken medelst andedräkten för att säkerställa att du inte har malda tändstickshuvuden i botten av behållaren. En enda gång tände jag en tändsticka ganska hårt på plånet inuti tuben, varefter en gnista hoppade ned i botten, tände lite nedmalt huvud, och mynningen sade POPP och alla tändstickor sköt ut med en väldans fart. Ingen skada skedd, men sedan dess har jag emellanåt rengjort botten och opererat utan incidenter.