funderar lite på vilka som kommer anpassa sig
kina, i praktiken stenhård diktatur, kanske inte så många som kommer opponera sig , speciellt när fossilbränslepriserna stiger
ryssland, krigsekonomi, som kommer ta årtionden av goda tider för att komma ut ur
men kommer det några goda tider framöver
usa, där kommer många vilja fortsätta som förut, det kommer inte gå bra
europa, kommer vara svårt att få folk att inte resa, inte leva "livet"
mer funderingar i ämnet?
"The limits to growth" stämmer än
Re: "The limits to growth" stämmer än
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, he mob rules
några andra funderingar är
minskade transporter
det mer vardagliga , stora volymer, kommer sannolikt påverkas mest
slut med färska grönsaker året om, kläder från kina
och liknande
transporter kommer bli dyrare, ta längre tid
järnväg , som går på el kan fortfarande vara rimligt, om det finns el, det kommer det göra, men fler vill utnyttja elen
för att motverka att allt ska kännas negativt
så kunskaper som samlats genom åren finns numera digitalt
och även om en hel del kommer minska där med, typ svindyra datahallar för div sociala medier, spel, AI och försäljning av produkter som inte kommer finnas
så kan värdefull information, och en fungerande mer låghastighet, kanske lågvolyms, internet fortsätta att existera
undras om man kan få företag att minska beroendet av internet och just in time ?
minskade transporter
det mer vardagliga , stora volymer, kommer sannolikt påverkas mest
slut med färska grönsaker året om, kläder från kina
och liknande
transporter kommer bli dyrare, ta längre tid
järnväg , som går på el kan fortfarande vara rimligt, om det finns el, det kommer det göra, men fler vill utnyttja elen
för att motverka att allt ska kännas negativt
så kunskaper som samlats genom åren finns numera digitalt
och även om en hel del kommer minska där med, typ svindyra datahallar för div sociala medier, spel, AI och försäljning av produkter som inte kommer finnas
så kan värdefull information, och en fungerande mer låghastighet, kanske lågvolyms, internet fortsätta att existera
undras om man kan få företag att minska beroendet av internet och just in time ?
kommer jobbpendlingen minska, att företag kommer behöva vara innom gång och cykelavstånd från bostäder, eller tvärt om?
jag ser mig om och ser få saker som kan fungera utan fossila bränslen
kanske kan sverige och norge klara sig (vore fan bättre med ett no, nordiska unionen, finland sverige norge) med energi
men kollar man på europa är det mycket långt kvar
så raset i våran närhet, europa kommer bli jobbig för oss med
ryssland , tja..
usa, bekymmer, canada har sina egna problem
det intressanta med graferna är dock tidslinjerna
som sagt tidigare i tråden
det kommer hända saker snart
kanske kan sverige och norge klara sig (vore fan bättre med ett no, nordiska unionen, finland sverige norge) med energi
men kollar man på europa är det mycket långt kvar
så raset i våran närhet, europa kommer bli jobbig för oss med
ryssland , tja..
usa, bekymmer, canada har sina egna problem
det intressanta med graferna är dock tidslinjerna
som sagt tidigare i tråden
det kommer hända saker snart
Samtidigt är det långsamma processer och de kommer att drabba de sämst ställda först. Jag tror, som vanligt, att vi till en början främst kommer att se att vi får mindre och mindre att röra oss med och kanske sämre utbud.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
håller med
och detta är globalt
vi kommer inte se en hel del saker eftersom media inte har den bevakningen i dom flesta delarna av världen
ex sydamerika, afrika asien
och där det redan pågår elände så syns inte en del till lika lätt
troligen först när det börjar dö mycket folk, eller när folk flyttar eller försöker flytta sig det kommer börja synas
och detta är globalt
vi kommer inte se en hel del saker eftersom media inte har den bevakningen i dom flesta delarna av världen
ex sydamerika, afrika asien
och där det redan pågår elände så syns inte en del till lika lätt
troligen först när det börjar dö mycket folk, eller när folk flyttar eller försöker flytta sig det kommer börja synas
ändå
för min del
hur långe kommer det finnas bensin och diesel för dom pengarna som det kostar nu?
innan det börjar stiga
för ökar dom priserna kommer det påverka många många olika saker
ex matpriser
alla verksamheter som använder fossila bränslen
och då ligger sverige inte riktigt lika illa till som många länder som har större beroende av fossila bränslen
för min del
hur långe kommer det finnas bensin och diesel för dom pengarna som det kostar nu?
innan det börjar stiga
för ökar dom priserna kommer det påverka många många olika saker
ex matpriser
alla verksamheter som använder fossila bränslen
och då ligger sverige inte riktigt lika illa till som många länder som har större beroende av fossila bränslen
Just bränslepriser är ju känsliga. Det var inte så länge sedan som dielsen kostade 26 kr/l.
Sen har jag för mig att dielsel och bensin inte hängt med riktigt i den allmänna prisutvecklingen säg sen 2005 eller så. Rent praktiskt så skiljer det en krona på dieseln nu och 2019 https://www.bensinstation.nu/historiska ... slepriser/ Sen är diesel, och bensin, en vara som man måste ha så antingen betalar man eller så går det illa.
Tänker att de två sakerna tillsammans gör att vi kan se konstiga svängningar i dieselpriset som inte är direkt kopplat till den allmänna nedgång jag förväntar mig. Det är klart att den allmänna nedgången kommer att finnas som en längre trend men jag tror dess effekter drunknar i saker som krig, OPECs påhitt, lönsamhet för oljebolag etc.
Hon Tverberg som jag ibland länkar till menar att priserna på bränslen kommer att åka jojo pga att det pris producenterna behöver för lönsamhet har konsumenterna inte råd att betala. Det leder, enligt henne (vilket jag tror på), till att producenterna drar ned så priserna går upp, konsumenterna drar då ned och en del går i konkurs samtidigt som prospektering och utvinning ökar pga det högre priset så mer kommer ut på marknaden som gör att priserna går ned igen så det blir olönsamt att prospektera eller utvinna och så vidare.
Jag tror vi kommer att se många obegripliga grejer, eller obegripliga för mig i alla fall. Konstiga ekonomiska händelser, konflikter, "just out of time" och massa sånt. Svårnavigerat tänker jag att det blir.
Åsså ryssdjävlarna på det.
Sen har jag för mig att dielsel och bensin inte hängt med riktigt i den allmänna prisutvecklingen säg sen 2005 eller så. Rent praktiskt så skiljer det en krona på dieseln nu och 2019 https://www.bensinstation.nu/historiska ... slepriser/ Sen är diesel, och bensin, en vara som man måste ha så antingen betalar man eller så går det illa.
Tänker att de två sakerna tillsammans gör att vi kan se konstiga svängningar i dieselpriset som inte är direkt kopplat till den allmänna nedgång jag förväntar mig. Det är klart att den allmänna nedgången kommer att finnas som en längre trend men jag tror dess effekter drunknar i saker som krig, OPECs påhitt, lönsamhet för oljebolag etc.
Hon Tverberg som jag ibland länkar till menar att priserna på bränslen kommer att åka jojo pga att det pris producenterna behöver för lönsamhet har konsumenterna inte råd att betala. Det leder, enligt henne (vilket jag tror på), till att producenterna drar ned så priserna går upp, konsumenterna drar då ned och en del går i konkurs samtidigt som prospektering och utvinning ökar pga det högre priset så mer kommer ut på marknaden som gör att priserna går ned igen så det blir olönsamt att prospektera eller utvinna och så vidare.
Jag tror vi kommer att se många obegripliga grejer, eller obegripliga för mig i alla fall. Konstiga ekonomiska händelser, konflikter, "just out of time" och massa sånt. Svårnavigerat tänker jag att det blir.
Åsså ryssdjävlarna på det.
Gail Tverberg har också tittat på uppdateringen av "The limits to growth" och har en del intressanta tankar som också är värda att ta i beaktande.
https://ourfiniteworld.com/2024/12/04/t ... -simplify/
Hon ser energibrist nu, eller brist på billig energi i alla fall, och har en del idéer om vad man kan vänta sig av det.
Jag vet ju inte om hon har rätt men det presenteras på ett sätt som känns rimligt.
https://ourfiniteworld.com/2024/12/04/t ... -simplify/
Hon ser energibrist nu, eller brist på billig energi i alla fall, och har en del idéer om vad man kan vänta sig av det.
Jag vet ju inte om hon har rätt men det presenteras på ett sätt som känns rimligt.
hm, kollar man på den så ser det riktigt illa ut, NU, inte om fem år
jag är väldigt osäker på vad som sker runt om i jordklotet
men kanske det är början på en riktigt illa nedåtgående spiral
jag är väldigt osäker på vad som sker runt om i jordklotet
men kanske det är början på en riktigt illa nedåtgående spiral
- Bilagor
-
- State-of-the-world-plot-BAU-and-recalibration-23-with-Gails-labels.jpg (119.76 KiB) Visad 57 gånger